באתר חדשות התיירות TNET התפרסם מאמר פרשנות מעניין על היבטים דתיים חדשים בתחום התעופה הישראלית. בגלל חשיבותו אנו מוצאים לנכון לשתף בו גם את קוראינו ב"ותוליכנו לשלום":

הכתובת של התגברות השפעת הרבנים על התעופה הישראלית כבר הייתה על הקיר כאשר בשנת 1977 בגין הסכם קואליציוני נאסר על אל על לטוס בשבתות וחגים. מאז התעצם מאוד כוחם של רבנים וכל ניסיונותיה של אל על לשוב ולטוס 7 ימים בשבוע – נבלמו. עד שהגענו ליום שבו כנראה רב שולט על שתי חברות תעופה ישראליות. על פי משנתו מופסקים גם טיסות השבת של סן דור, חברת בת של אל על ועתה מופסקים גם טיסות השבת של ישראייר.

הניצחון הפוליטי של מועצות גדולי הרבנים ואדמו"רים ביישום האיסורים בזמנו על חברת אל על, שאגב מעולם לא הוגדרה מוביל לאומי, אלא רק מוביל נקוב ישראלי, חיזק אותם פוליטית ותיאבונם במרוצת השנים גבר, כי בלעדי שלוחיהם בכנסת אין ממשלות.

עצירת הטיסות פוגעת

עצירת טיסותיה של אל על בשבתות וחגים מהווה, לדעת אנליסטים רבים, פגיעה כלכלית ופיננסית קשה בחברה. מאימת השדולה הדתית, גם כאשר אל על הופרטה והפכה חברה מעורבת, העדיפו בעלי השליטה הקודמים (כנפיים) להמשיך ולשמור על איסור הטיסות בשבתות וחגים. גם אלי רוזנברג, תלמיד הישיבה, בעל השליטה הנוכחי (כנראה בהוראת רבו), ממשיך לשמור על איסור זה, ועתה נאסר על חברת הבת סן דור לטוס בשבתות וחגים.

הבעלים של חברת ישראייר רמי לוי ושותפו שלום חיים, באמצעות חברת בי. ג'י. איי השקעות, מתחילים עתה לממש את הבטחתם שישראייר לא תטוס בשבתות וחגים. לטענתם לא יהיה בכך פגיעה בפעילותה העסקית של החברה. ימים יגידו.

מצב כלכלי מתדרדר

במשבר הקורונה, בגין סגרים ותקנות נוספות ועתה סגירה מוחלטת של נתב"ג, מצבן הכלכלי של חברות התעופה הישראליות – אל על, ישראייר וארקיע – מתדרדר וככל שעובר הזמן הפסדיהן מעמיקים. כאשר המשבר יחלוף יטוסו אל על וישראייר חמישה וחצי ימים בשבוע רגיל ופחות ימים בשבועות שבהם יחולו גם חגים. זה רע מאוד מבחינה עיסקית. בחלל שהיווצר תהיה, אולי, הזדמנות לארקיע לפעול, בדיוק כפי שהיא פעלה בזמנו והפעילה טיסות בשבתות וחגים עבור אל על, במה שכונה אז "השכר הישראלי". אגב, ניסיון להפעיל ב-2019 באמצעות ישראייר וארקיע, טיסות בשבתות עבור אל על, בוטל לאחר כחודש של פעילות.

סיורים בשבתות?

גם כאשר ישראייר תנוהל על ידי שני אנשים מוכשרים מאוד – רמי לוי ואורי סירקיס, יהיה זה מאוד מורכב להצעיד בזמנים נורמלים את החברה לעבר רווחים, אם טיסותיה יופסקו בשבתות וחגים. לדוגמה: מקור ההכנסה חשוב של ישראייר מגיע מחבילות הנופש, כשהטיסות הן רק פרק אחד במכלול החבילה. הרבה חבילות נופש מתבצעות בשבתות וחגים. אז נניח שהטיסות של החבילות ימריאו לחו"ל בימי חמישי ויחודשו בימי ראשון – האם יופסקו בשבת גם הסיורים של נופשי החבילה בחו"ל, סיורים המהווים תוספת משמעותית בהכנסות.

קיטון בכושר הייצור

מהזווית הכלכלית התעופתית חשובים מאוד מספרי הנוסעים בתשלום כפול המרחק המוטס (RPK – Revenue Passenger Kilometer), שהם עמוד השדרה של ערכי התחבורה האווירית. דבר נוסף, בתעופה חייבים לנסות להתאים את ההיצע למושגי מספר המושבים שמוצעים למכירה כפול המרחק המוטס (ASK – Available Seat Kilometer) עם הביקוש בשוק, כדי להפיק מ-RPK הכנסות גבוהות. העלייה ביכולת זו היא חיובית רק אם היא נתמכת על ידי עלייה נאותה בביקושים. אבל, כשפעילות ישראייר קטנה לחמישה וחצי ימים יקטן גם ה-ASK. כלומר, קטן כושר היצור.

למרות זאת, בהחלט יתכן שלוי וסירקיס ינצלו את המלאי העצום של אנשים המסתובבים ב-52 סניפי רמי לוי שיווק השקמה, ב-35 חנויות שכונתיות של קופיקס גרופ, ב-24 הסניפים של גוד פארם, ואת 400 אלף החברים במועדון הצרכני של רמי לוי, וגם את 200 אלף לקוחות רמי לוי תקשורת סלולית. ניווט נכון, של פוטנציאל אנושי עצום זה, הוא כנראה שיאפשר לישראייר להרוויח, למרות הפסקת הטיסות בשבתות וחגים.

 

אפשר לקרוא את המאמר המקורי בלינק זה.

הכותב היה עורך חדשות ב"דבר", "ידיעות אחרונות" ו-25 שנה עיתונאי ב"מעריב" בתפקידי עורך חדשות, עורך כלכלי, רכז כתבים וכתב לענייני תעופה, תיירות ותעשיות ביטחוניות.

כתיבת תגובה

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
דילוג לתוכן