בתחילת הקיץ החלה לטוס לישראל חברת תעופה צרפתית נוספת בשם ASL. מטוסי החברה בולטים בצבעם הצהוב, ונראים היטב במגרשי החניה בנתב"ג, ובנתיבי הגלישה לנחיתה ובנתיבי ההתרחקות SID אחרי המראה. חברת ASL מפעילה בקו לישראל מטוסי 737-700 עם 147 מקומות במחלקת תיירים. כיום עדיין יש גם מחלקת עסקים עם 14 מושבים, אבל המחלקה תבוטל החל מתחילת ינואר 2019. צי המטוסים של החברה מונה 15 מטוסי בואינג 737 מדגמים שונים. 6 מהם מטוסי מטען.
לאחרונה יצא לי לטוס איתם לפריז ובחזרה, והזדמן לי לערוך מבחן ביקורת מניסיון אישי. גיליתי חברה שהיא תערובת קצת משונה. מבחינת מחירי הכרטיסים זו כמו חברת לואוקוסט. מבחינת השירות זו כמו חברת תעופה רגילה (LEGACY). לא משלמים תוספת על מזוודה ראשונה, ומקבלים אוכל ושתיה חינם בטיסה. בינתיים. מתחילת השנה הבאה גם האוכל יהיה בתשלום. ראוי לציין שASL היא החברה הזרה היחידה שמגישה לכל נוסעיה רק אוכל כשר. אין מנות לא כשרות בקו לישראל וממנה. דבר זה מעניק לה כבוד והערכה בקרב נוסעים דתיים וסוכני נסיעות שמתמחים בשוק הדתי. שאפו!
בדקתי את הפרמטרים השונים המקובלים במבחני-דרך של כתבי תעופה ותיירות:
מחיר הכרטיס: הציון- 10
מחיר כרטיס טיסה בעונת הקיץ החל מ295 דולר הלוך ושוב (RT), ובחורף החל מ-219 דולר. זה כולל כבודת יד עד 8 ק”ג. מחיר כרטיס טיסה במחלקת תיירים כולל מזוודה במשקל 23 ק”ג וכבודת יד עד 8 ק”ג החל מ-355 דולר. מחירים אלה נמוכים משמעותית ממחירי חברות תעופה אחרות בקו לפריז.
צ'ק אין: הציון- 6
בנתב"ג הצ'ק אין יעיל ומהיר. ניסיתי לעשות צ'ק אין מהבית באינטרנט, ולא היתה אפשרות.
הצ'ק אין בנמל התעופה שארל דה-גול בפריז היה פחות נעים. יש לציין ששירותי הקרקע בפריז אינם באחריות נציגת ASL בישראל, חברת "טל תעופה". במשרד הראשי שכרו שירותי חברת הנדלינג "לאופר גהי". דיילות הקרקע שלהם הקפידו מאוד על משקל הכבודה ודרשו מהנוסעים תשלום על משקל יתר. כך גם לגבי ההקפדה על גודל הטרולי, שאסרו להעלות לתא הנוסעים בגלל גודלו, ודרשו להעבירו לתא המטען ולשלם על "מזוודה נוספת". אצלי הן לא מצאו שום חריגה במשקל, אבל ראיתי בתור שלפניי נוסעים רוטנים על ההקפדה, ומתווכחים עם הדיילות. לכן התור התקדם לאט כמו בטיסות ריינאייר, ואף גרוע מכך.
עליה למטוס: ציון- 7
בנתב"ג העליה למטוס היא באמצעות שרוול עד לדלת המטוס. נוח מאוד. הנציגים המקומיים של ASL אינם חוסכים בהוצאה זו, לעומת חברות לואוקוסט אחרות שמטוסיהן חונים רחוק מהשרוול, והנוסעים מובלים באוטובוס פנימי ונאלצים לעלות במדרגות. אבל בנמל התעופה שארל דה גול בפריז משתמשת ASL בטרמינל 3, שבו אין שרוולים, והנוסעים נאלצים לכתת רגליים ולעלות למטוס במדרגות.
צפיפות: הציון- 9
הרווח בין השורות נוח למדי ולא צפוף. אני קבלתי מושב ליד יציאת חירום, שם היה רווח גדול מאוד בין השורות, (כדי לאפשר מעבר של נוסעים בחירום מבלי שהברכיים של נוסעים בשורה זו יפריעו לצאת). המירווח היה כמו במחלקה ראשונה של אל על. בחנתי גם מושבים בשורות רגילות, ומצאתי שיש רווח מספיק כדי להניח רגליים זו על זו. ברוב חברות הלואוקוסט האחרות זה בלתי אפשרי.
טיפ: אם המטוס לא מלא, נסו לעבור לשורה הראשונה לאחר סגירת הדלתות טרם ההמראה. להערכתי, הדיילות לא יעשו בעיות.
נוחות ישיבה: הציון- 8
המושבים נוחים ונעימים. מרופדים בעור עדין בצבע אפור מרגיע ומרדים. מושבים קצת ישנים אבל לא מרופטים. משענת הגב רכה מאוד, אבל הספוג של המושב דק וקצת נוקשה לישבן שלי. (אולי זה בגלל שלאחרונה טסתי רק במטוסים חדשים).
שירות: ציון- 10
דיילות אדיבות ומקצועיות מאוד. לא יכול להיות יותר טוב.
אוכל: ציון- 10 פלוס!
מגשיות עם מזון חם כשר, בהשגחת בד"ץ פריז. בקו הזה מגישים רק מנות כשרות, ואין צורך להזמין מראש במיוחד אוכל כשר. יתרון עצום לשומרי כשרות ששוכחים להזמין או שקונים כרטיס טיסה ברגע האחרון. האוכל טעים ומזין, וכיום אינו כרוך בתשלום נוסף. בתחילת ינואר 2019 יתחילו למכור את האוכל הכשר במחיר 7-8 יורו למנה, כמקובל בחברות לואוקוסט. בנוסף, הדיילות עוברות במעברים מספר פעמים בטיסה ומציעים לנוסעים שתיה קרה וחמה.
בידור: ציון- 7
אין מסכי וידיאו במטוס, וגם לא תוכניות אודיו. אבל יש מערכת AirFi שהיא מעין WiFi פנימי. זה לא קישור אונליין רגיל, ואי אפשר להיכנס לדואר אלקטרוני. אבל אפשר להיכנס באמצעות טאבלט או סמרטפון לתוכניות שונות של סרטים ומשחקי מחשב ומידע על חברת התעופה ASL. דרך נעימה להעביר את זמן הטיסה, למי שהביאו אוזניות. לי לא היו אוזניות לטאבלט, ולכן רק ראיתי את הסרטים אבל לא יכולתי לשמוע.
ניקיון: ציון- 10
נקי למופת. פרפקט!
דיוק ואיחורים: ציון- 10
שתי הטיסות שבהן טסתי המריאו בדיוק בזמן. אחת נחתה בדיוק בזמן, ואחת נחתה כרבע שעה לפני המתוכנן. באתרי השוואות מקצועיים של חברות תעופה יש ל-ASL מוניטין דייקנות של 95.6% בלוחות הזמנים. אולי בטיסות אחרות גם להם יש איחורים, אבל אני לא התנסיתי בזה.
תאי שירותים: ציון- 7
השירותים נקיים מאוד, ויש בהם גם סבון נוזלי (שאינו ניתן בחברות תעופה אחרות). דיילת נכנסה לבדוק את ניקיון השירותים מידי חצי שעה במהלך הטיסה, ואם היה צורך לנקות, כנראה עשתה זאת.
אבל הבעיה שבמטוס היו רק 2 תאי שירותים. אחד בקדמת המטוס שמיועד לנוסעי מחלקת עסקים, ואחד בסוף המטוס לנוסעי מחלקת תיירים. זה לא מספיק ל120 נוסעים. התקן הבינלאומי קובע שבמחלקת תיירים צריך להיות תא שירותים לכל 60 נוסעים. בASL היחס הוא 1/70. ואכן, במהלך רוב הטיסה חזור מפריז לת"א שהיתה מלאה, השתרך תור לפני דלת השירותים. ראיתי גם נוסעים נכנסים למחלקת העסקים לצורך שימוש בשירותים שלהם.
רעש: ציון- 7
רעש המנועים נשמע היטב בתוך תא הנוסעים, אבל לא בעוצמה שיכולה להפריע לחווית הטיסה. אולי להפריע קצת למי שרוצה לישון. לי זה נשמע רועש יותר מתאי נוסעים במטוסי חברות אחרות.
לסיכום, הציון הכללי המשוקלל הוא 8.6.
ALS איננה חברת התעופה הטובה בעולם, אך היא במקום טוב באמצע הליגה העולמית. כבר טסתי בטובות ממנה וגם בגרועות ממנה. בחישובי עלות מול תועלת שמתחשבים גם במחירי הטיסה הזולים, הרי שהתמורה היא מעל ומעבר למה שהיינו מצפים.