ועדת הכספים דורשת הקמת ועדה בין-משרדית בראשות שר האוצר להסדרת העניינים הקשורים באתר אותו פוקדים כ- 1.2 מיליון מבקרים בשנה. חברי כנסת בוועדה: "רק אם יקרה אסון כולם יתעוררו ויתאימו את התשתיות במתחם הקבר ובאזור להיקפי המבקרים במקום" "חייבים להפסיק את הסאגה הזאת שחוזרת על עצמה מדי שנה, כשמאות אלפי מבקרים המבקשים לפקוד את קבר רשב"י במירון בל"ג בעומר, נאלצים להתמודד עם קשיי הגעה וחוויית ביקור לא נעימה. מדובר באתר תיירותי מספר 2 אחרי הכותל המערבי, מבחינת היקף המבקרים בו בכל שנה". כך אמרו היום (ד'), חברי ועדת הכספים, בדיון מיוחד שעסק בצורך לשנות את הגישה של המדינה אל אתריה הקדושים, במיוחד קבר רשב"י, אותו פוקדים המוני מבקרים לאורך כל השנה ובמיוחד בל"ג בעומר.

את הדיון בנושא יזם יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), לאחר שהוא טרם זכה למענה מערכתי מקיף שעשוי לפתור את הכשלים והבעיות הרבות סביב האתר. גפני: "השאלה היא האם נכון שבמדינת ישראל הנחשבת מדינה מתקדמת, הטיפול באתר התיירותי מספר שתיים שלה, ייעשה באופן ספוראדי, כך שמדי שנה, מספר שרים מעבירים כמה מיליוני שקלים בודדים על-מנת לרצות ולהשתיק חברי כנסת, אך הבעיה נותרת בעינה והציבור נפגע מכך??! את הסאגה הזאת חייבים להפסיק אחת ולתמיד".

גפני הוסיף: "בכל שנה מגיעים כ- 1.2 מיליון מבקרים לקבר רשב"י, ובכל שנה לקראת ההילולא במירון, יש כמה שרים שכל אחד מהם מעביר איזה 4 מיליון ₪, 1.5 מיליון ₪ וכיוצ"ב, סכומים קטנים שאין בהם כדי לפתור את הבעיות באתר ובסביבתו".

ח"כ מיכל רוזין (מר"צ) הביעה מורת רוח ממצב הדברים ואמרה ש"נראה שרק אם יקרה במקום אסון, יתעוררו כולם ותהיה תכנית לאומית לפתרון העניין".

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה): "מעבר לזה שמדובר במקום תיירותי, זהו גם מקום קדוש והמדינה צריכה לאפשר שהייה מכובדת לאורך כל השנה כמו שצריכה להיות המחויבות למקומות הקדושים שלה. מירון זה לא רק ל"ג בעומר אלא כל השנה ויש עוד ציון של ימים מיוחדים. למאות אלפי המבקרים שם יש השלכות חיוביות על כל האזור, על התיירות בגליל וכולם גם מרוויחים מכך ולכן חייבם להסתכל בצורה אחרת על כל הנושא הזה. למעלה ממיליון מבקרים בשנה, דבר שתורם לכלכלה באזור. 5,000 שוטרים זה השקעה גדולה וגם נטל על המשטרה. אם התשתיות והדרכים היו ראויות, אולי ניתן היה להסתפק ב- 200 שוטרים. יש לעשות תחשיב כלכלי כמה עולה המצב כפי שהוא היום לאורך שנים לעומת מצב שבו התשתיות היו משתפרות. בנוסף, חייבים לנתק את ההגעה לקבר ממושב מירון".

ח"כ מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה): "יש המון בעיות ולדוגמה השנה, הבעיה היתה שלא היה סנכרון ובא שר החינוך ומחליט של"ג בעומר זה יום לימודים ואז התחבורה הציבורית מחויבת להסעת תלמידים ואז בא משרד התחבורה ואומר שלא וכן להקצות את התחבורה הציבורית למירון. בסוף אנשים עמדו בפקק אחד גדול, כי מגיעים לכביש דו-נתיבי. וכבר קבעו לפני כמה שנים שיש להרחיב ל- 4 נתיבים. יש תכניות קיימות ויש גם התנגדויות של רשות הטבע והגנים, וגם אין תקציב מסודר בהתאם לתכנית לאומית לפיתוח האתר והדרכים אליו".

ראש ענף רישוי ואבטחה במשרד לביטחון פנים, רפ"ק מיכה טובול, שמופקד על אירוע ההילולה במירון: "מבחינתנו, האירועים והבעיות בל"ג בעומר האחרון, זה דבר שחוזר על עצמו מדי שנה. זו לא הפעם הראשונה שאנחנו משתתפים בוועדות והבעיות עולות שנה אחרי שנה. נושא הרחבת הכבישים, הרחבת החניונים וכד', וזאת כשמדובר במקום המתוייר מספר 2 בארץ, אחרי הכותל. כל שנה בכל הדיונים מול כל המשרדים אוצר, דתות וכו', אנחנו מעלים את הבעיות ואת הצורך בהרחבת מתחמים בהר על-מנת שיוכל להכיל את היקפי המבקרים הגדולים.  במבצע האחרון המשטרה הקצתה 5,000 שוטרים, לאירוע שהחל ביום שישי וגלש לראשון בבוקר".

על-מנת לתת לדרישת הוועדה תוקף של ממש, העלה גפני את הנושא להצבעה כהחלטת הוועדה והיא אושרה פה-אחד ע"י חברי הוועדה מכל הסיעות.

 

 

 

כתיבת תגובה

דילוג לתוכן