אתמול הסתיים בהצלחה מבצע חילוץ בינלאומי מורכב ומסובך ביותר, כאשר צעיר ישראלי שנתקע בקזחסטן הוחזר ארצה לביתו.

צביקי כהן, צעיר ישראלי חסיד חב"ד, התנדב בתחילת החורף לטוס לקזחסטן לסייע בהפעלת בית חב"ד באלמה אטה. קזחסטן הינה יעד מורשת יהודית חשוב עבור חסידי חב"ד, משום ששם קבור רבי לוי יצחק שניאורסון, אביו של האדמו"ר מלובביץ האחרון, ובן נינו של האדמו"ר ה"צמח צדק". צביקי תיכנן להישאר שם חודש אחד. בינתיים, בעוד הוא שוהה במדינה המוסלמית, פרצה מגיפת הקורונה והטיסות הופסקו. הוא נתקע בבירת קזחסטן בלי יכולת לחזור. מצבו המשפטי החמיר משום שבינתיים פג תוקף הדרכון שלו, ומבחינת החוק המקומי הוא נחשב "שוהה בלתי חוקי" שעלול להיסגר בכלא.

לפני כחודש מצוקתו פורסמה בקבוצת הווצאפ 'חו"ל מהודר' על ידי החבר ר' שמוליק קרביצקי, סוכן נסיעות ניו יורקי חסיד חב"ד. בקבוצת 'חו"ל מהודר' חברים סוכני נסיעות דתיים ובכירי התיירות והתעופה (ביניהם כותב שורות אלה). ביקשתי אז לפרסם את הסיפור, ובררתי את הפרטים עם שמוליק קרביצקי. אך הוא ביקש ממני לשמור בסוד את הסיפור. כיבדתי את בקשתו למרות שלא הבנתי אותה.

היום התבררה הסיבה.

את הפוסט של שמוליק קראו כל חברי הקבוצה, ביניהם גם מנכ"ל חברת התעופה ישראייר, מר אורי סירקיס. הוא הבין את המצוקה של הצעיר, ונחלץ מיד לסייע במצוות "פדיון שבויים" זו. הוא עדכן אישית את שמוליק קרביצקי שמטוס של ישראייר נמצא בדרכו לסין, להביא משם מטען ציוד רפואי לישראל. בטיסה מסין לישראל ינחת המטוס של ישראייר באלמה אטה לתדלוק, ואפשר יהיה להעלות את השליח מחב"ד על המטוס להמשך הטיסה ארצה. אורי סירקיס נקב בשעת הנחיתה, וביקש שהבחור יהיה מוכן שם. חברת ישראייר נטלה על עצמה את הטיפול באישורים החריגים להעלות נוסע על טיסת מטען. יש לזה השלכות בירוקרטיות וגם הוצאות על ביטוח מיוחד.

אבל היה צורך גם באישורי מעבר של משרד הפנים של קזחסטן ושל משטרת הגבולות. לזה היו צריכים לדאוג אנשי בית חב"ד המקומי. שמוליק קרביצקי מצליח לארגן לו במהירות דרכון ישראלי חדש. ראשי קבוצת 'חו"ל מהודר', דודי רובינשטיין ושמחה וינברג ואחרים, התגייסו לסייע והרעישו עולמות בארץ ובקזחסטן לארגן את שאר המסמכים הדרושים. אבל הבירוקרטיה הקזחית פועלת לאט.

בינתיים מטוס ישראייר נוחת באלמה אטה, מתדלק, מתכונן להמראה, ממתין להופעת צביקי כהן, והילד איננו. בלית ברירה ממריא המטוס לנתב"ג בלעדיו.

הרצון לשחררו התעצם, ולכן הוחלט לשמור על דממת אלחוט ולא לפרסם מאומה.

שלשום המריאה עוד טיסת מטען של ישראייר לסין. אורי סירקיס הודיע על כך מראש לדודי רובינשטיין. הטייסים לקחו עימם את הדרכון ואת המסמכים הדרושים שהוציא משרד הפנים הישראלי. לפי הנחיות אורי סירקיס, הוטל על צביקי תפקיד ביצועי בטיסה, ולכן הוא נרשם בטפסי הטיסה של ישראייר כאחד מאנשי הצוות. כל התיאומים נעשו בשקט מאחורי הקלעים על ידי ר' שמוליק קרביצקי וע"י משה טלמור, סמנכ"ל מבצעי קרקע בישראייר.

שוב המריא המטוס מסין לישראל עם תדלוק בקזחסטן, עם ציפיה לחלץ את החבדניק הישראלי הצעיר מהמדינה המוסלמית. ההתרגשות הגיעה עד השמיים, תרתי משמע. כל הלילה שלשום עקבו משה טלמור ממשרדו בתל אביב ושמוליק רביצקי ממשרדו בניו יורק אחרי מה שקורה במטוס, בתא הטייס, ובצוותים הטכניים בנמל התעופה באלמה אטה. הפעם צביקי כהן התיצב בשעה היעודה בנמל התעופה. צביקי עבר בהצלחה את ביקורת הגבולות, ועלה על סיפון המטוס.

המטוס המריא משם, ונחת בנתב"ג היום לפנות בוקר. ושבו בנים לגבולם.

הדרמה הזו היתה כנראה השיא של מעשי החסד בקבוצת חו"ל מהודר. רוב הפוסטים בקבוצה עוסקים בייעוץ הדדי בין סוכני הנסיעות וחילופי מידע על כשרות בחו"ל, ועל חדשות בענף התעופה. קבוצה זו הינה גם אתר "אבן הטוען" להשבת אבידות ולמציאת אנשים שיעבירו תרופות מישראל או אליה, או יאתרו תפילין שנשכחו בשדות תעופה בחו"ל. לא מעט מעשי חסד בינלאומיים, קטנים וגדולים, מתחילים בקבוצת חו"ל מהודר.

גם חברת התעופה ישראייר התגלתה כבעלת חסד גדולה בסערת הקורונה. "כשהגלים מתחזקים – החזקים מתגלים". ישראייר בראשות אורי סירקיס וגיל סתיו הפעילו בתקופת משבר הקורונה יותר טיסות חילוץ מאל על וכל חברות התעופה הישראליות גם יחד. זאת בידיעה שהטיסות עלולות להיות לא ריווחיות בגלל מיעוט נוסעים. הם היו גם הראשונים להפעיל טיסות מטען על מטוסי הנוסעים שלהם. הם הדהימו אותנו באחריות הציבורית שנטלו על החברה, ועל כך הם ראויים להערכה רבה. ההשקעה הגדולה של מאמצים לחילוץ בחור חבדניק אחד היום, היא חלק ממדיניות הניהול המוערכת של אורי סירקיס. יישר כח ותודה רבה.

 

 

.

 

כתיבת תגובה

דילוג לתוכן