ועד העובדים של טייסי אמריקן איירליינס הגיש בערב חג הפסח תביעה משפטית נגד הנהלת החברה. בתביעה שהוגשה באמצעות האיגוד המקצועי הארצי APA, טוענים הטייסים שאמריקן איירליינס הפרה את ההסכם הקיבוצי, בכך שהיא מקלה בתנאי הכשרת טייסים באמצעות סימולטור.
הסבר: גם לחברת התעופה אמריקן חסרים טייסים, ולכן החליטה ההנהלה לגייס עוד 2,200 טייסים, בקצב של 180 טייסים חדשים לחודש עד סוף שנת 2022. כל טייס חדש חייב להתאמן בסימולטור, ולעבור הכשרה והסמכה שנקראת Line Operational Evaluation (LOE). מקובל שבתא הטייס של הסימולטור נמצאים במהלך האימונים מדריכי טיסה במעמד קברניט וקצין ראשון, ביחד עם הטייס המתאמן.
לאחרונה, בגלל מצוקת כח האדם בצוותי האויר, מחלקת המבצעים של אמריקן החלה לוותר על קברניט או על קצין ראשון באימונים, ובמקומו מכניסים לסימולטור מדריך טיסה או אף טייס זוטר בתפקיד ממלא מקום (Seat filler). אמריקן מציעה לקברניטיה ולקצינים הראשונים למלא מקום ביום העשירי של ההערכה. טייסים רבים מתנדבים לוותר על ימי חופש כדי למלא את התפקיד הזה בתשלום. אבל ה-APA מתנגד שאמריקן יבצעו את השינויים הללו בצורה חד צדדית, ודורש שהנוהל החדש הזה ייכלל בדיונים להסכם קיבוצי חדש.
טייסי אמריקן טוענים בעתירה שממלאי המקום אינם יכולים לבחון ולהסמיך טייסים, בגלל שאינם שולטים על הסימולטור וגם לא מטיסים את המטוס. לפיכך אינם יכולים לתקן שגיאות של הטייס המתאמן.
נשיא התאחדות הטייסים באמריקה APA, קפטן אריק פרגוסון, אומר: "פעולה חד-צדדית זו של הנהלת אמריקן איירליינס מבזה את נהלי ההדרכה, ולטווח הארוך אף מסכנת את בטיחות הטיסה. ה-APA לא יכול לסבול את ההידרדרות הזו ביחסים של הטייסים עם ההנהלה".
חברת אמריקן איירליינס פרסמה בתגובה לכתבה באתר Simple Flying: "תוכנית זו נועדה לתת לטייסים את האפשרות לתמוך בתוכנית סימולטור אימוני טיסה. זה טוב לטייסים שלנו, ומספק יותר יכולת הכשרה כדי לתמוך בהמשך הצמיחה. הטייסים המתנדבים להדרכה בסימולטורים הינם בעלי כישורים וניסיון רב, ואחראים על בטיחות הנוסעים ואנשי הצוות שלנו בכל יום".
חשוב לציין שמחלוקת זו אינה משפיעה כלל על בטיחות הטיסות של אמריקן לישראל. אבל המחסור בטייסים ובמטוסים משפיע גם עלינו בכך שהוא מעכב תוכניות להפעלת קו טיסות ישירות לדאלאס, ואולי תוספת טיסות לניו יורק.
מסניף אמריקן איירליינס בישראל נמסר לנו בתגובה: "החברה מצרה על התלונה, ומציינת כי צוות טייסי החברה הם המקצועיים והמיומנים ביותר בעולם. תוכנית ההכשרה המדוברת נועדה לתת לטייסי קו את ההזדמנות לעזור ולתרום לתוכנית ההכשרה בשלב הסימולטור לטובת אימון והמשך פיתוח מקצועי של הטייסים בהכשרה וטייסי הקו כאחד. יודגש כי צוות הטייסים החונכים הינו מקצועי, מיומן ואחראי על בטיחות הנוסעים והצוות בכל יום שבשגרה."
בצילום: בתא הטייס של מטוס אמריקן מדגם בואינג 777 בעת חניה בנתב"ג.