בנסיעתא
דשמיא

ותוליכנו לשלום

תיירות ולייף סטייל לציבור הדתי

רש"ת מתנגדת לשינוי המעמד המוניציפלי של נתב"ג

נמל התעופה בן גוריון הינו שטח שיפוט מוניציפלי עצמאי, כמקובל במתקנים ביטחוניים או במתקני תשתית ארציים ייחודיים דוגמת נתב"ג, תעשייה אווירית ואחרים. במהלך השנים נעשו ניסיונות רבים לשנות את מעמדו של נתב״ג ולצרפו לתחום שיפוטן של רשויות מקומיות, אך עד כה כל אלה לא צלחו.

השבוע עתרה רשות שדות התעופה לבג"ץ נגד שר הפנים וכנגד הוועדה לשינויי גבולות שמונתה על ידו במטרה לשנות את מעמדו המוניציפאלי של נמל התעופה בן גוריון. בעתירה מבקשת רש"ת "להימנע מכל פעולה לשינויי מעמדו המוניציפאלי של מתחם נתב"ג."

לטענתה ההכנסות המתקבלות מנתב"ג משמשות לא רק למימון תפעולו, אלא גם לצורך הקמה ופיתוח של כל שדות התעופה שבניהולה על פי חוק רשות שדות התעופה, לרבות הקמת שדה התעופה רמון שהקמתו נאמדת בכ-1.7 מיליארד ₪, וכל זאת ללא סיוע כלכלי ממדינת ישראל.

נוסף על ההשקעות האינטנסיביות של רשות שדות התעופה  בפיתוח שדות התעופה והתשלומים מממנת רש"ת את תכניות הפיתוח של כל הפעילות התעופתיות במדינת ישראל  ללא כל תמיכת הממשלה ובנוסף משלמת דיווידנדים למדינה, משלמת מיסים כחברה (מס חברות) , משלמת דמי חכירה למנהל מקרקעי ישראל על הקרקעות והשימוש במתקניה ועוד.

הרשות נדרשה בשנת 2016 לשלם למדינה תמלוגים בשיעור של 2.4 מיליארד ₪ על מנת שאלה ישמשו אותה בהתאם למדיניותה וצרכיה. בעת אישור הצעת החוק על ידי הממשלה, הודגש כי התמלוגים שתשלם רש"ת למדינה ישולמו באופן חד פעמי מתוך הכרה כי אין לפגוע ביציבות הרשות וחוסנה.

כל הפעילות הגרעונית של שדות התעופה הפנים ארציים  ממומנות  ע"י הפעילות בנמל התעופה בן גוריון והנוסעים בשדות התעופה הפנים ארציים אינם משלמים אגרה כך שלמעלה משלושה  מיליון טסים נהנים מכך.

בהקשר זה טוענת רש"ת בעתירה כי מלבד הפגיעה המיידית בנתב"ג ובכל יתר שדות התעופה המופעלים על ידה, תמנע מהמדינה בעתיד כל אפשרות לדרוש תמלוגים נוספים שכן תחת האפשרות לחלוקת התמלוגים בהתאם למדיניותה וצרכיה כאמור, רק קומץ רשויות יהנו באופן בלעדי מחלוקת עור הדב ביניהן.

על רקע הדברים האלה טוענת רש"ת כי הקמת הוועדה לשינוי גבולות וחלוקת הכנסות הינה ניסיון נוסף מיני רבים של השלטון המקומי לנגוס בהכנסות נתב"ג כדי לכסות את גירעונותיהן של רשויות מקומיות, בניגוד לאינטרס הציבורי הרחב המשרת את אזרחי כל מדינת ישראל והבאים בשעריה.

רש"ת מוסיפה וטוענת כי אף לא אחת מהרשויות המבקשות לנגוס בהכנסות נתב"ג ערוכה ומסוגלת לספק את מכלול השירותים הנדרשים לנתב"ג ברמה הנדרשת ותחת מגבלות הביטחון והבטיחות הנגזרות בין היתר מאמנות בינלאומיות ומחייבים השקעות עתק,  ולפיכך אין לדון בנושא שיוך נתב"ג מוניציפאלית לאף אחת מהרשויות או בחלוקת ההכנסות ממנו.

עוד טוענת רש"ת כי לאור העובדה שאנו מצויים בשנת בחירות לרשויות המקומיות, הדיון בחלוקת רווחי נתב"ג משמש כקרדום פוליטי בו עושים שימוש ראשי הרשויות ונושא חלוקת רווחי נתב"ג הפך תעמולת בחירות בפי ראשי הרשויות המתראיינים תחת כל עץ רענן תוך סילוף עובדתי ומטעה.

 

 

מאמרים נוספים
שתפו מאמר זה:
דילוג לתוכן