בנסיעתא
דשמיא

ותוליכנו לשלום

תיירות ולייף סטייל לציבור הדתי

בְּלוּ בִּירְד עולה ליגה

חברת התעופה בלו בירד Blue Bird חוזרת לישראל במלוא המרץ, לאחר הפסקה בגלל מלחמת חרבות ברזל. לאחרונה היא התייצבה במרכז תשומת הלב של ענף התעופה והתיירות, כאשר הכריזה לפני שבועיים על יעדים חדשים מישראל, ובשבוע שעבר כאשר בעליה, עמי כהן וארנון אנגלנדר, סיטונאי התיירות "קווי חופשה", רכשו 33% מהבעלות על חברת התעופה הקפריסאית TUS.

כשנרכשה בלו בירד בשנת 2016 ע"י קווי חופשה, היו פרשנים שהסבירו שזו רק "עוד יצירה" (או "עוד צעצוע") שרכש עמי כהן כתוספת ל"אוסף האומנות" שלו. כך אמרו בגיחוך גם אחרי רכישת 'הדקה ה90'. אבל בלו בירד הופכת מול עינינו להיות חברה רצינית. מאז נכנסה לרשימת עשרת המובילים בנתב"ג, אי אפשר עוד להתעלם ממנה או לזלזל בה. יתירה מזו, בחודש פברואר 2024 הייתה אף ברשימת "חמשת הגדולים" TOP5 של נתב"ג. בשנת 2023 הטיסה בלו בירד 425,000 נוסעים. צי המטוסים של בלו בירד ושל TUS ביחד, גדול יותר מהצי של ישראייר או של ארקיע.

בקיצור, בלו בירד העפילה לליגה הלאומית שלנו. לפיכך עלינו לחשב מסלול מחדש ביחסינו אליה. לשם כך נפגשנו עם אילן שלו, מנהל השיווק של קבוצת קווי חופשה זה כ15 שנה, כדי להכיר טוב יותר את הפעילות ואיך היא יכולה להשפיע עלינו, הנוסעים.

במקור, בלו בירד זו חברת לואוקוסט יוונית שפועלת מהמטה הראשי בנמל התעופה הירקליון (HER) בכרתים. רוב הקוים שהפעילה מתחילת 2024 היו מישראל ליוון והאיים ולקפריסין. לאחרונה הוסיפה בלו בירד יעדים חדשים באירופה, כי חברת קווי חופשה מארגנת נופשונים באתרי נוף-שונים. הקוים החדשים הם: לברצלונה, לרומא, לבודפשט, ולפראג. 5 טיסות שבועיות לפראג וברצלונה, ושלוש טיסות לבודפשט. המחירים החל מ 69 € לכיוון לנוסע, ומשתנים לפי היעד, כפי שניתן ללמוד מאתר החברה בכתובת bluebirdair.com.

שאלה: חברת קווי חופשה עוסקת בתיירות. מה לכם ולתעופה שגורם לכם לרכוש מטוסים וחברות תעופה?

אילן שלו: "תיירן פעיל וריווחי חייב שיהיו לו מטוסים להפעיל את החבילות שלו בכדי שיוכל לצמוח ולגדול, בטח שהביקוש של הישראלים לטיסות לחו"ל רק הולך וגדל בהלימה לגידול באוכלוסיה. תיירן בלי מטוסים מאוד מוגבל מבחינת חופש הפעולה שלו' בטח בעולם בו מטוסים הפכו לאחד המצרכים הכי מבוקשים.

שאלה: זה מסביר למה קניתם את בלו בירד. אבל בשביל מה אתם צריכים גם את TUS? האם לא הגיוני יותר לקנות עוד מטוסים לצי של בלו בירד?

אילן: "החזון של עמי וארנון הוא להתפתח בעולם התעופה ובכך לפתח את החברה ולגרום להמשך צמיחתה. הרכישה של TUS עונה בדיוק על הנקודה הזו”.

שאלה: האם יש לכם כוונה לאחד את שתי חברות התעופה למסגרת עסקית אחת, עם הנהלה משותפת ומחלקות תחזוקה ומכירות משותפות, כדי לצמצם הוצאות?

אילן: "אלו חברות נפרדות עם מנגנון נפרד, וימשיכו להיות כאלה. כל חברה תפעל עצמאית".

ש: כמה עובדים יש בבלו בירד?

"כמה עשרות עובדים ובכלל זה טייסים וצוותי האוויר".

ש: האם אתם מעסיקים גם טייסים ישראלים?

ת: "לא. כל אחת מהחברות שקנינו ממשיכה לתפקד עם אותו כוח אדם ועם אותו צי מטוסים כמו שהיה לפני הרכישה".

ש: איך עברתם את המשברים בענף במלחמת חרבות ברזל ובתקופת הקורונה, ששיתקו את ענף התעופה בישראל?

ת: ”שוק התעופה הישראלי רגיש מאוד לשינויים ומשברים, שפוקדים אותו בשנים האחרונות חדשות לבקרים. עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל נסגרו השמיים ולא בגלל סגירת נתב"ג אלה בגלל אפס ביקושים מכורח הנסיבות. בתקופת הקורונה היינו עדים לפתיחה וסגירה של השמיים על ידי ממשלת ישראל. בכל אירוע אנו עושים התאמות. בקורונה, כשנפתחו השמיים היינו שם מיידית עם יעדים אליהם ניתן היה לטוס. במלחמת חרבות ברזל הפעלנו את המטוסים בתוך אירופה, עד חזרתנו לנתב"ג בפברואר 2024. הפקנו לקחים לעתיד".

ש: אילו לקחים?

ת: "הלקחים מהמציאות הביטחונית בישראל, כמו גם ממגפת הקורונה, היא להרחיב את הפעילות ולפעול בשווקים מגוונים, כך שהשבתת הפעילות לא תהייה מלאה. בנוסף, למדנו להיות גמישים חשיבתית כלפי כל שינוי מה שמאפשר לנו להגיב באופן מידי לכל שינוי".

ש: איך הפעילות שלכם בעונה החלשה בחורף?

אילן: "בשנים האחרונות החורף הישראלי הופך ל"קיץ" מבחינת הביקוש לחופשות. המטוסים שלנו ממשיכים לטוס כל השנה ליעדים כמו ברצלונה, אתונה לרנקה, בודפשט ועוד".

שאלה: איך מתקדמת רכישת הכרטיסים?

אילן: "אנחנו מוכרים כרטיסי טיסה באמצעות סוכנים ומשרדי נסיעות, באמצעות מוקדי המכירות של חברות הקבוצה, וגם ישירות באתר חברת התעופה  bluebirdair.com  שהפך לעוגן הזמנות בארץ ובעולם, וזוכה פופולריות עצומה".

ש: כשפרצה המלחמה הכרזתם על חלוקת כרטיסי טיסה לאנשי מילואים שנמצאים בחו"ל ורוצים לשוב ארצה ולהתגייס. זכיתם להערכה וחיבה רבה בישראל. איך אתה מסכם את המבצע הזה?

ת: "ראוי לציין שבלו בירד הייתה חברת התעופה הראשונה שהציעה להטיס חיילים בחינם. הודענו שמבחינתנו, צו 8 הוא מעין שובר לכרטיס טיסה. בסך הכל הטסנו חינם כ 500 חיילים מחו"ל, שהתגייסו מיד למלחמה. אנחנו גאים בזה, ולא מצטערים על ההפסדים. יש לנו מסורת להתגייס למען המדינה והציונות. כך עשינו גם בתקופת הקורונה כשעזרנו לישראל לשמור על שמיים פתוחים, וכך גם נהגנו בעבר במסגרת מבצעים צבאיים לאורך כל השנים".

ש: בלו בירד נחשבת חברת לואו קוסט. איך אתם מתמודדים מול חברות הענק איזי ג'ט וריינאיר בג'ונגל הזה של הלואו קוסט?

ת: "כאשר משווים את המחיר הבסיסי שלנו עם חברות לואוקוסט, נראה כאילו אנחנו יקרים קצת יותר. אבל כל נוסע מנוסה וכל סוכן נסיעות יגידו לך שבחשבון הסופי יוצא שאנחנו לא יקרים יותר מאחרים. או שהמחיר שלנו דומה לשלהם, או אנו אפילו זולים יותר בסוף. אני תמיד ממליץ להשוות תפוח לתפוח, ולא להתפתות לאיזו כותרת שעיקרה 'טיסות ל… החל מ…'. תשוו את כלל המשתנים ובכלל זה שעות טיסה".

ש: אבל שמעתי שאתם גובים תשלום גם עבור העלאת טרולי לתא הנוסעים?

ת: "נכון, ענף התעופה עבר להעלאת תיק אישי קטן בחינם, או תרמיל גב קטן, או תיק מחשב אישי, או מזוודה קטנה שיכולה להיכנס מתחת למושב. זה נקרא Under Seater. המידות המירביות הן 20X30X40 ס"מ. כמו שחברות התעופה גובות תשלום על כבודה ומזוודות לתא המטען, החלו לאחרונה לדרוש תשלום גם עבור טרולי. יישרנו קו עם המגמה העולמית הזו. חשוב להדגיש שאנו  מאפשרים להעלות למטוס בחינם עגלות ילדים ותיק החתלה לתינוקות".

ש: אנו מתקרבים לחג הפסח. האם יש לכם הערכות מיוחדת לחופשות פסח?

ת: "אנו מארגנים נופשוני פסח בכרתים, רודוס, וקוס, לקהל הרחב. מעבר לכך המטוסים של bluebird Airways יבצעו טיסות צ'רטר עבור סיטונאים דתיים ששכרו מלונות שלמים בחו"ל והכשירו אותם לפסח".

ש: מה התוכניות שלכם לעתיד?

ת: "בטווח הקרוב- כבר באביב נשפר עמדות בזכות הכניסה שלנו ליעדים נוספים באירופה. בטווח הרחוק יותר- ניכנס לנישות תיירותיות נוספות כדי שנוכל להציע לישראלים מעטפת מושלמת לחופשה".

ש: איזה נישות חדשות בתיירות?

ת: "עדיין מוקדם לחשוף את התוכניות. הכיוון הכללי הוא לתת מענה מקיף ומושלם לחופשות". (הערת המראיין: התרשמתי שמדובר בכניסה זהירה גם לתחום המלונאות בחו"ל).

ש: הגידול שלכם בעבר מזכיר לי חברות שמתנפחות כדי לצאת בהנפקה לציבור. האם גם אתם מתכוננים להנפקה בבורסה?

ת: "קווי חופשה היא חברה פרטית ולא ציבורית, וכך תישאר גם בעתיד. אנחנו מתפתחים וגדלים בצעדים מדודים ואחראיים, ולא בקצב מהיר והרפתקני – זו הדרך שלנו שהביאה אותנו עד הלום".

עד כאן דברי אילן שלו.

לסיום, המראיין מבקש להוסיף שבלו בירד מפעילה שירות לקוחות טלפוני גם בשפה העברית. זה שירות נוח וזמין, נוח מאוד לפתור בעיות במהירות אפשרית. לעומתם, כל אדם בענף התעופה יודע כמה קשה לקבל שירות ותשובות משירות הלקוחות של חברות לואוקוסט אחרות שפועלות בישראל.

עד היום לא זכיתי לטוס בבלו בירד, אבל חברים שטסו איתם סיפרו אחר כך שהשירות של הדיילות בתוך המטוס היה אדיב מאוד. כנראה שגם השירות האדיב והיעיל של בלו בירד עומד מאחורי הצלחתה.

מאמרים נוספים
שתפו מאמר זה:
דילוג לתוכן