בתקופה זו נרשמת הסתערות של מטיילים דתיים שהזמינו חופשות בדובאי בחג החנוכה. כנראה שאתרי התיירות בדובאי יהיו מלאים בחובשי כיפות ומטפחות ראש ופאות, עד שיהפכו למעין "ברבדוס", נוטריקון של.. "בא הרבה דוס"  (כמובן, במובן החיובי של המילה).

תקופת החורף היא גם "עונת השפעת". תסמיני השפעת דומים לתסמיני הקורונה. מסתובבים בינינו נשאי נגיפי הקורונה בלי תסמינים, שאינם יודעים שהם חולים, אבל הם מדביקים את סביבתם בתום לב. גם בין הנוסעים בטיסות בינלאומיות יש אנשים כאלה. משרד הבריאות מפציץ אותנו לאחרונה במודעות ותשדירי טלויזיה להתגונן מפני הקורונה במרחב הציבורי, אבל אין הסברה והדרכה לסיכונים בריאותיים בתאי הנוסעים במטוסים.

מה הסיכונים הבריאותיים בטיסות?

ביאט"א מכריזים: "מאז תחילת התפרצות הקורונה, היו כבר מיליוני טיסות. ויש מעט מאוד מקרים שדווחו בהם כי יש חשד להעברה במהלך הטיסה". לטענתם, הסיכון להידבק בקורונה בטיסה נמוך מהסיכון להידבק בתחבורה ציבורית יבשתית כמו אוטובוסים ורכבות.

מצד שני, לאחרונה נפתחו שערי המדינה בפני אזרחים זרים, ולמרות בדיקות הבריאות, ישראל מייבאת קורונה בכמויות מדאיגות. באתר של משרד הבריאות מדווחים שבשבועיים האחרונים בלבד נחתו בישראל 118 נשאי קורונה. כולם יצאו מהארץ עם בדיקת קורונה כשהם בריאים, והם נדבקו בחו"ל או על המטוס. 53 מהם הגיעו ב37 טיסות של טורקיש איר. גם ב16 טיסות מארה"ב הגיעו 19 נדבקים, רובם חרדים. ב10 טיסות מלונדון הגיעו 11 חולים, עוד עשרה נחתו מבולגריה, והיו עוד טיסות נגועות. בממוצע, כמעט על כל מטוס שנחת בישראל התגלה יותר מחולה אחד.

לחברות תעופה שונות יש תקנות ודרישות שונים זה מזה. להלן טיפים שיעזרו לנו להקטין את הסיכונים להידבק בקורונה ובשפעת בטיסותינו הבאות:

  • אמצעי מניעה- במהלך השבועיים שלפני הטיסה רצוי להכין את הגוף שלנו, ולחזק אותו להימנע מהידבקות. בתקופה זו אפשר לקבל בקופות החולים זריקות חיסון נגד שפעת. בנוסף, יש הרבה סוגים של יוגורטים עם תוספים פרוביוטים שמחזקים את החיידקים הטובים במעיים שלנו, ובכך עוזרים למערכת החיסון הטבעית. גם פירות עם ויטמין C יכולים לסייע למניעת הידבקות. רופאים ממליצים גם על תוספים מלאכותיים של אבץ וויטמינים בכמויות של כאלף מיליגרם ליום.
  • חובשים מסכת פנים- כאשר אתם טסים לאתונה, "עטו נא" מסכת פנים. חברות התעופה דורשות מאיתנו לחבוש מסכה לכל היעדים ולא רק לאתונה. המסכות יעילות לא רק למנוע הדבקה בקורונה, אלא גם נגד שפעת רגילה. המסכה יעילה במיוחד כאשר חובש אותה נוסע חולה שפעת, והיא מונעת מהחיידקים שלו להתפזר באויר בתוך המטוס. על נוסעים בריאים היא משפיעה פחות, אך עדיין יכולה לחסום את מעבר החיידקים לפה ולמערכת הנשימה שלנו.
  • בוחרים מושב פחות מסוכן- מושבים ליד החלון מסוכנים פחות לעומת מושבים ליד המעבר. במעבר חולפים נוסעים עם תסמינים בדרכם לשירותים, ובנשימותיהם ובהתעטשותם הם מפזרים וירוסים וחיידקים. המושבים הכי מסוכנים הם בשורות הקרובות לשירותים, כי לידם ממתינים נוסעים שהשירותים יתפנו, ובינתיים עלולים להדביק את מי שקרוב אליהם.
  • שומרים על הגיינה- ידוע שניקיון הידיים ושטיפתם מונעים מחלות. הדבר נכון במיוחד בטיסה שבה נוסעים רבים נמצאים בתוך תא סגור, והחיידקים מועברים בסירקולציה דרך מערכת מיזוג האויר. חשוב לשטוף את הידיים במים עם סבון, או עם אלכוג'ל או חומר חיטוי אחר על בסיס אלכוהול. רצוי להביא מהבית בקבוקון אלכוג'ל, ולחטא הידיים מידי שעה, או לאחר שנוגעים במשטחים שונים במטוס. כיום רוב חברות התעופה מעניקות שקית עם חומר חיטוי, שנמצאת על המושב שלנו. אפשר לבקש מהדיילות שקית חיטוי נוספת גם במהלך הטיסה.
  • מרחיקים את הידיים מהפנים חיידקי השפעת והקורונה נכנסים לתוך הגוף שלנו דרך האף והפה והעיניים. לא דרך העור. אם חיידקים נדבקו לידיים שלנו כאשר נגענו במשטחים מזוהמים שבמטוס, לא נידבק במחלות כל עוד החיידקים נשארים רק על הידיים. לפיכך עלינו להרחיק את הידיים מהפנים. לא לשפשף את העיניים, ולא לגרד את האף או הפה. ואם אנחנו חייבים לגרד, אז תחילה נשטוף את הידיים במים וסבון ובאלכוג'ל.
  • חובשים כפפותכפפות חד פעמיות על הידיים יזכירו לנו לא לגעת בפנים אפילו בשוגג. רצוי להצטייד מראש במספר זוגות של כפפות, ולהחליף לכפפות חדשות לפני כל פעם שאנחנו חייבים לגעת בפנים.
  • מתאפקים לא ללכת לשירותים- בתקופת הקורונה מומלץ להתפנות ולרוקן את המעיים והשלפוחיות לפני העליה למטוס. עדיף לא להיכנס בכלל לתאי השירותים במטוסים, כי הם מדגרה לחיידקים מכל הסוגים. נוסעים אחרים השתמשו בשירותים לפנינו, ישבו על האסלה והזיעו עליה, נגעו בברז, בכיור, בכפתור הורדת המים, ונגעו בידית הדלת מבחוץ ומבפנים. אחדים מהם נושאים חיידקים של שפעת או קורונה או משהו אחר, והם משאירים עקבות של וירוסים וחיידקים בכל מה שהם נוגעים. לכן עלינו לשמור מרחק מהשירותים במטוס.

אם בכל זאת אנחנו חייבים להשתמש בשירותים, עדיף "לשמור נגיעה" ולא לגעת בכלום בידיים חשופות. רצוי לשלוף מגבות נייר מהמתקן שליד הכיור, ולהשתמש בהן בתור חציצה בין האצבעות שלנו לכל מה שאנו נוגעים בו בשירותים, וגם להניח על מושב האסלה לחצוץ בינה לבין העור שלנו.

  • נמנעים מהמקומות המזוהמים במטוס- רבים טועים לחשוב שאסלת השירותים היא המקום המלוכלך במטוס. אבל מחקרים גילו שהמקום המזוהם ביותר במטוס הוא… המגש המתקפל מהמושב שלפנינו. הוא עמוס בחיידקים שנשארו מהאוכל של הנוסעים שישבו במקומנו בטיסות קודמות וממגע ידיהם. אומנם חברות התעופה מרססות את תאי הנוסעים לפני כל המראה, אבל אי אפשר לסמוך עליהם שהם פותחים גם את השולחן ומחטאים גם אותו, ואין לסמוך על המראה הנקי של המגש המתקפל. לכן עלינו להביא איתנו מהבית מגבונים לחים עם אלכוהול, ולנקות בקפידה את השולחן הזה משני צידיו.
  • אזורים מועדים לנגיפים- גם כיס גב המושב שלפנינו מלא בחיידקים שנפלו מהידיים של נוסעים קודמים שהוציאו והכניסו לשם חוברות ודברים אישיים. בתקופת הקורונה עדיף לא לגעת בכלל בכיסי המושב הללו ובתכולתם. גם אבזם חגורת הבטיחות עלול להיות נגוע בנגיפים, לפיכך יש לנקות גם אותו במגבון לח לפני שאנו חוגרים עצמנו לקראת המראה. גם את מתגי התאורה שמעל ראשינו רצוי לנקות במגבון לח.
  • פתחי האיוורור- מערכות האיוורור והמיזוגהחדשות מצויידות בפילטרים מסוג HEPA שמסננים 99% מכל החיידקים והנגיפים. אבל למרות זאת עדיין עלולים פתחי האיוורור מעל ראשינו להעביר גם חיידקי שפעת ונגיפי קורונה. עלינו לנקות את הפתחים במגבון לח מידי שעתיים. מומלץ לפתוח את כפתור המיזוג בעוצמה הגדולה ביותר, ולכוון את זרימת האויר לכיוון הרצפה, ולא לכיוון הפנים שלנו. מחקרים הוכיחו שזרימת אויר ישירות למטה יוצרת מעין "חרוט הגנה" של מערבולת אויר, שסוחפת את החיידקים שיוצאים כשחולה משתעל, ובכך מרחיקה אותם מאיתנו.
  • שותים הרבה מים- בתוך המטוסים האויר דחוס ויבש יותר לעומת האויר שאנו רגילים לנשום בחוץ. ריריות האף שלנו ודפנות קנה הנשימה עלולים להתייבש בגלל הלחות הנמוכה של האויר הדחוס. כאשר הרקמות של מערכת הנשימה מיובשות, הן רגישות לנגיפים וחיידקים יותר מהרגיל. לכן עלינו להרטיב אותם באמצעות שתיית מים במהלך הטיסה, אף אם איננו צמאים. רופאים ממליצים לשתות 220 מ"ל לשעה, שזה בערך חצי בקבוק קטן של מים מינרליים (מכיל 500 מ"ל). הבעיה היא שאנשי הבטחון אוסרים להעלות למטוס נוזלים מכל סוג בנפח של יותר מ100 מ"ל. הפתרון הוא להביא לטיסה בקבוק ריק, ולאחר עמדות הבידוק הבטחוני למלא אותו מהברזיות שבטרמינל. אח"כ אפשר להוסיף למלא אותו שוב במטבח המטוס.

אגב, קפה ואלכוהול מייבשים את הפה שלנו יותר ממים. עדיף לוותר על שתיה חריפה או חמה לפני העליה למטוס וגם במהלך הטיסה.

ונשמרתם מאוד ל…טיסותיכם.

הצילומים באדיבות ישראייר ואיתיחאד

 

 

 

דילוג לתוכן