היום פרסמה דוברות רשות שדות התעופה הודעה דרמטית: "הוכרז מצב חירום 2 בנתב"ג למטוס ירוק. זמן נחיתה משוער עוד עשר דקות". תודה לאל שהמטוס נחת בשלום ואפשר לנשום לרווחה. אבל ההודעה הדרמטית לא הובנה במלואה על יד רוב הציבור.

בעקבות האירוע והבלבול, פירסם אתר "חו"ל מהודר" את רשימת הקודים של מצבי חירום, למען הסר ספקות וחששות באירועי חירום עתידיים.

ובכן, בנתב"ג יש שני סוגים של מצבי חירום: א. מצב כוננות שנקרא "מצב חירום 2". ב. אסון התרסקות מטוס או תאונה שנקראים "מצב חירום 3".

מצב חירום 2 מוכרז כאשר טייס מודיע על תקלה במטוס, שבגללה החליט לחזור לנחיתה, שבציבור הרחב נקראת "נחיתת אונס". המטוסים יכולים לטוס עם מנוע אחד בלבד, אך יתקשו לנחות כשהגלגלים אינם נעולים, או כשההגאים והמדפים אינם תקינים. כאשר יש סכנה לחיי הנוסעים ולשלמות המטוס מוכרז "מצב חירום 2" שמשמעותו שכל צוותי החירום של כבוי האש, המחלצים, חובשים ואמבולנסים, צרכים להתייצב בצורה מסודרת ליד המסלול בו ינחת המטוס. מפעם לפעם נערכים בנתב"ג תרגילי פתע לבחון התנהגות במצבי חירום.

אם המטוס נחת ונפגע על המסלול, או התרסק מחוץ למסלול, מוכרז "מצב חירום 3" שמחייב הערכות קצת שונה של צוותי ההצלה.

רוב "מצבי החירום 3" מוגדרים אפר"ן. שזה ראשי תיבות של "ארוע פיגוע רב נפגעים". יש קודים שמציינים למקצוענים את היקף הנפגעים המשוער: "מטוס קל" מתאר עד 10 נפגעים. "מטוס קטן" – עד 30 נפגעים. "מטוס לבן" – עד 100. "מטוס ירוק" – עד 200. "מטוס אדום" – מעל 200 נפגעים.

יש גם קודים לסוגי הערכות למצבי חירום: תקלה או תאונה בשדה התעופה נקראים "ניצוץ אנושי". במכשיר הטרנספונדר שבתא בטייס מקישים "7777". חטיפת מטוס נקראת בשם הקוד "טוהר לב", ובטרנספונדר זה מסומן "3333". פיגוע חבלני ומעשי טרור בשטח שדה התעופה מחותץ למטוסים מכונה "מגש".

כאשר מוכרז "ניצוץ אנושי" כוחות החילוץ נערכים ומתחברים לתדר רדיו מיוחד לחירום שנקרא "גל 1". כל כוחות הרפואה של האמבולנסים והפרמדקים והחובשים עוברים ל"פיקוד 10". הם מתייצבים בצורה מסודרת של ניידת טיפול נמרץ ומאחוריה טור של 3-5 אמבולנסים רגילים. כל דבוקה כזו נוסעת בשיירה אחרי "נתבים" של רכבי שדה התעופה.

הם נערכים בשולי מסלול הנחיתה ושם מקימים תאר"ן, שזה ראשי תיבות של "תחנת ארוע רב נפגעים". כשהמטוס חולף על פניהם הם מתחילים לנוע בעקבותיו לפי הנחיות הנתבים.

כאשר מסתיים מצב חירום הם מפנים את המסלול, וחוזרים לנקודה שממנה יצאו. רוב מצבי החירום מסתיימים בהודעת הרגעה- חזל"ש. שזה ראשי תיבות של "חזרה לשיגרה".

אם כן, נמצאנו למדים שההודעה הלאקונית "מצב חירום 2 בנתב"ג מטוס ירוק" מספרת למבינים סיפור שלם על: מטוס עם תקלה שמסכנת חיי הנוסעים, שביקש לחזור לנחיתה בנמל התעופה בן גוריון, ועל סיפונו יש בסביבות 200 נוסעים.

כתיבת תגובה

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
דילוג לתוכן