לפני כשנה וחצי ערכה חברת התעופה ישראייר מבצע מכירות מיוחד, שבו מכרה שוברים לטיסה לכל יעד במחיר של 99 דולרים בלבד. תוקף המימוש היה רחוק מאוד, עד סוף ספטמבר 2021, כלומר בסוף חודש זה. באותם ימים לא חשבנו שמשבר הקורונה יימשך זמן כה רב, ויהיו לנו שפע הזדמניות לנצל את השוברים. בתוך ימים אחדים מכרה ישראייר כ2,500 שוברים כאלה, שהכניסו לקופתה כרבע מיליון דולר. זו היתה הזרמת חמצן משמעותית בשעתה הקשה ביותר של החברה שנחנקה.

כאלפיים רוכשים מימשו את השוברים, וכ500 איש עדיין לא מימשו. (גילוי נאות: גם אני רכשתי שובר כזה, ולכן אינני אוביקטיבי בכתבה זו).

כידוע, ישראייר הצטיינה בטיסות חילוץ בימי הקורונה. פניתי למנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, לברר האם הם יעשו גם איזה "חילוץ" מיוחד גם לרוכשי שוברים מהציבור הדתי, שתקועים איתם יותר מאחרים, משום שאיננו יכולים לטוס בחגי תשרי.

שאלה: האם תיאות ישראייר להאריך את מועד המימוש?

אורי סירקיס משיב: "בשוברים האלה אתה נהנה ממחיר מטורף. אתה יכול לממש את זה גם בעונת הקיץ כשמחירים הרגילים הם פי 3 ופי 4. אז אתה לא יכול להגיד 'אני ממשיך להחזיק את זה, כי אני רוצה לטוס בפסח הבא'. יש כללי משחק ברורים. אני לא מבין מה זה קשור לקורונה. אם היית קונה לפני הקורונה, אפשר היה להבין את הבקשות לשינוי מועד המימוש בגלל מגבלות הבריאות בישראל ובאירופה. אבל כשקניתם את השוברים, זה היה בקורונה וידעתם את המצב. המצב מאז רק השתפר".

שאלה: אבל ידוע לנו שחברות התעופה יונייטד, דלתא, אמריקן, ואחרות האריכו תוקף כרטיסי טיסה שלא מומשו בגלל הקורונה. למה לא תלכו לקראת לקוחותיכם כמו שהם עשו?

סירקיס: "ההשוואה אינה במקומה. אצלם מדובר בכרטיסים רגילים במחיר מלא בתוקף לשנה. אז הם החליטו להאריך התוקף בשלשה חודשים, בגלל שהקורונה גרמה להם לבטל טיסות. אבל אצלנו מדובר במבצע הוזלות מיוחד שנעשה בשיא המגפה.

"הקונים שלנו ידעו שזו עסקה עם סיכוי ועם סיכון. הסיכוי- לשלם 100 דולר בלבד על טיסות בשווי 300-500 דולר. הסיכון- לא לממש את הזכות. זה כמו אדם שקונה כרטיס לקונצרט או למשחק כדורגל. אם הוא לא הגיע לאירוע, הוא לא זכאי לדרוש את כספו בחזרה.

"זה כמו טיסות לואוקוסט.יש אנשים שרוכשים מראש מספר כרטיסי טיסה במחירים מגוחכים, בידיעה מראש שלא יממשו את מקצתם. לפי הדו"חות של חברות הלואוקוסט, 14-22 אחוז מהלקוחות שרוכשים כרטיס אינם טסים בסוף. האם ריינאייר או איזיג'ט מחזירים כסף ללקוחות NO SHOW שלא הופיעו לטיסה? כללי המשחק ברורים מאוד!".

שאלה: האם בכל זאת תשקול להאריך את המבצע?

סירקיס: "לא! עדיין אפשר לממש את השוברים עד סוף החודש. יש כעת המון אפשרויות לטוס. מחר עוברים בנתב"ג 28,000 איש, אז תממשו. ומי שלא יעשה זאת- זב"שו".

פרשנות: מבחינה משפטית אורי סירקיס צודק! אבל לדעתי האישית ההשוואה שלו אינה במקומה מבחינה מוסרית.

אני, למשל, קניתי שובר לא כעסקה רגילה, אלא במעין תרומה פילנטרופית. התפעלתי אז מהאצילות של אורי סירקיס שבתחילת המגפה הפעיל טיסות חילוץ, בידיעה מראש שהחברה תפסיד בהן כסף. חברות התעופה האחרות קרקעו המטוסים וביטלו את כל הטיסות, ונטשו את נוסעיהן שנשארו תקועים בחו"ל. לעומתן, רק ישראייר דאגה לכל נוסעיה, וגם ללקוחות ישראלים של החברות המתחרות. לנוכח האדיבות האנושית של ישראייר, החלטתי גם אני לגלות נדיבות לישראייר, ולתמוך בה בשעתה הקשה. לא הייתי זקוק לכרטיס טיסה, ולא היו לי תוכניות לטוס בקרוב. לכן תרמתי תרומה צנועה של 100$ לחברת התעופה שהתאהבתי במדיניות הניהול שלה. מגיע להם! אפשר להניח שרבים מרוכשי השוברים עשו זאת מאותה סיבה.

לפיכך אני חושב שיש מקום ללכת לקראת לקוחות כמוני עם יחס אוהד לישראייר, ולדעתי אין להתייחס אלינו כמו אל עסקת רכישה רגילה.

קבלו טיפ: נודע לי על מקרים שבהם ישראייר הולכת לקראת הלקוחות לפנים משורת הדין. היו רוכשי שוברים שזכו בהארכת תוקף השובר או קיבלו כספם בחזרה. אז עוד לא אבדה תקוותנו.

 

דילוג לתוכן