חברת התעופה ישראייר הפסיקה לטוס בשבתות ובחגי ישראל. זאת החלטה של בעלי החברה החדשים, רמי לוי ושלום חיים, שניהם שומרי שבת. הם מקפידים שכל עסקיהם הרבים יהיו סגורים בשבתות, והרחיבו גם לגבי ישראייר מדיניות עסקית זו של "כי היא מקור הברכה".

עקב כך נוצרה מהומה תקשורתית. בעיתונים כלכליים פורסמו כתבות נהי ובכי של "אכלו לי שתו לי" שטענו שישראייר תפסיד מיליונים בגלל שמירת שבת. חלק מהעיתונים אף נקבו בסכום מדויק של 4 מיליון דולר הפסדים בשנה.

האומנם?

בבדיקה שלנו מתברר שלא כצעקתה. הכתבות האלה היו מגמתיות, והציגו רק חלק קטן מהתמונה הכללית. נודע לנו שישראייר הכינו תשקיף לצורך הנפקת זכויות (Rights Offering). זה הליך שבו חברה מציעה לבעלי ניירות הערך הנוכחיים לרכוש ני"ע נוספים, שיוקצו להם תמורת מחיר מימוש הנקוב בכתב הזכויות. התשקיף הפנימי שהכינו בישראייר כולל עמודים רבים, עם מאות או אלפי משפטים. מתוכם בחרו עיתונאים רק את הסיפא של משפט שולי אחד, והוציאו דברים מהקשרם.

בעולם התקשורת קוראים לזה "פייק ניוז". היו בעיתונות גם כתבות פרשנות שהציגו את ההחלטה של בעלי ישראייר בתור "כפיה דתית" רחמנא לצלן. אוי יו יוי!

מטוסי ישראייר מקיימים את הפסוק "וביום השביעי שבת וינפש"

נפגשתי עם מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, לברר מה האמת מאחורי הקלעים של הידיעות האלה. הוא מצהיר שהחברה לא פרסמה את הידיעות, ולא פתחה בקמפיין ציבורי לדרישת פיצוי מהממשלה.

שאלה: אז איך אפשר להבין את הפרסומים בתקשורת?

אורי סירקיס: "אנחנו מתכוננים לבצע במהלך חודש אוקטובר הנפקת זכויות. לפי חוק ניירות ערך, עלינו לתת לגלות למשקיעים הפוטנציאלים נושאים שונים ומגוונים תשקיף ובו פירוט וגילוי מעמיקים של פעילות החברה בהווה בעבר ובעתיד, בפירוט שאיננו מופיע בדו"חות הכספיים השוטפים.

"התשקיף שהכנו עוסק בניתוח הוצאות, עלויות תפעול צי המטוסים, עלויות השכר, תוכניות רכש והצטיידות, ועוד. כל פרק שכזה מתאר את מצבנו כיום, בשנים האחרונות, ותרחישים עתידיים שונים. בתשקיף כתבנו גם פרק קצר המתייחס להשלכות אפשריות של ההחלטה בענין שבתות וחגים. כבכל תוכנית עסקית, הצגנו תרחישים סבירים וגם תרחישי קיצון. כתבתנו שבתרחיש סביר הנזק יהיה מזערי, ואילו בתרחיש קיצון עלול ההפסד להגיע אף עד 4 מיליון דולר.

"התשקיף שלנו הגיע גם לידי עיתונאים, וביניהם היו שבחרו לציין רק את תרחישי הקיצון שהם, כאמור, רק חלק קטן מהתמונה הכללית".

אורי סירקיס מוסיף: "בגלל שאנחנו מעריכים פוטנציאל לנזק, דירקטוריון החברה החליט על מספר פעולות Recovery למתן את הנזק".

שאלה: איזה פעולות בדיוק?

סירקיס: "הקמנו מערך פעילויות מיוחדות של טיסות אמבולנס בשבתות. אנחנו בוחנים הקמת מערך מטענים, ועוד רעיונות שמוקדם לדבר עליהם".

זו נקודה מעניינת במיוחד לציבור הדתי. עולה ממנה שבדירקטוריון של ישראייר מחפשים דרכים יצירתיות להפעיל מטוסי נוסעים ב"שינוי". כידוע, יש בהלכה "דין שינוי" שפוטר מעונש מי שעוברים על איסור דאורייתא כשעושים פעולה "שלא כדרכה". זה תקף גם בהלכות שבת. למשל, במשנה נאמר: "המוציא [מרשות לרשות] כלאחר ידו, ברגלו, בפיו, ובמרפקו, באזנו, ובשערו, ובשפת חלוקו, במנעלו, בסנדלו – פטור, שלא הוציא כדרך המוציאין" (מסכת שבת, פרק י/ג'). חז"ל למדו מכאן דין היתר לעשות מלאכה בשינוי גם לגבי דברים אחרים בשבת.

הפעלת טיסות אמבולנס בשבתות מותרת מדין "ספק פיקוח נפש". לדעתי, יצטרכו לגייס למחלקת הקרגו החדשה 'שאבעס גוי' דרוזים או רוסים. אך מעבר ל'עצים' עלינו לראות גם את 'היער'- חברת התעופה ישראייר הנהיגה לאחרונה מדיניות לא להחטיא בחילול שבת את לקוחותיה ונוסעיה. ועל כך היא ראויה לצל"ש.

במסגרת מדיניות חדשה זו, החברה גם מתאימה את לוחות הזמנים של טיסות נוסעים לפי זמני כניסת השבת ויציאתה. מתאר אורי סירקיס: "למשל, כיום באילת אנחנו מפעילים 4 טיסות במוצאי השבת לאילת וממנה, במקום הטיסות שנהגנו להפעיל במהלך כל יום השבת. בנינו פיצ'ר של צ'ק אאוט מאוחר, ושמנו הרבה מאוד קפסיטי במוצאי שבת.

"במוצאי השבתות האחרונות הפעלנו 4 טיסות, וכולן היו מלאות לגמרי. 180 נוסעים על כל מטוס. גילינו שבמוצ"ש הטסנו יותר נוסעים מאשר בשבת רגילה, והרווחנו יותר משבתות קודמות. התברר לנו שיש ביקושים גדולים לטיסות שיוצאות דוקא במוצאי שבתות. הנופשים בסופשבוע באילת שמחים על ההזדמנות להישאר בעיר עוד כמה שעות, כדי להאריך את החופשה ולהמשיך לבלות ולעשות קניות בלי מע"מ".

בדיעבר התברר לישראייר שאם הלו"ז הזה יימשך, "אז אנחנו יכולים להגיע למצב שכל הנזק הכספי נמחק, ואפילו נרויח כמה מליונים" לדברי אורי סירקיס.

אם כן, זכו רמי לוי ואורי סירקיס שיתקיים בהם מאמרו של אחד העם "יותר מששמרו ישראל על השבת – שמרה השבת על ישראל" ("שבת וציונות", ב'השילוח' סיון תרנ"ח 1898). אחד העם לא היה דתי, אך הוא ראה בשבת ערך היסטורי ולאומי חשוב ביותר, והתנגד לכל ניסיון לבטל את השבת או להמעיט בחשיבותה. אילו היה אחד העם עדיין בחיים, אולי היה אומר "יותר מששמרו ישראל את השבת – שמרה השבת על… ישראייר".

זו האמת גם מאחורי הסקנדל התקשורתי המעוות על הפסדי ישראייר בגלל הפסקת טיסות בשבתות.

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
דילוג לתוכן