אל על וישראיר הפעילו אתמול טיסות בכורה היסטוריות למרוקו. חברת אל-על חנכה את הקו החדש למרקש. הטיסה שמספרה 553 במטוס הדרימליינר ארכה כחמש שעות וחצי, ועל סיפון המטוס היו כ150 נוסעים. אל על ערכו בנתב"ג טקס השקה מפואר לקו החדש, בהשתתפות שר התיירות יואל רזבוזוב ושגריר מרוקו בישראל, איברהים בייוד.

אביגל שורק מנכ"ל אל על, שר התיירות יואל רזבוזוב' ושגריר מרוקו איברהים ביוד(צילום: סיון פרג')

השר רזבוזוב אמר בטקס ההשקה: "קו תעופה זה יסייע בקידום הסכמי תיירות, סחר ושיתוף פעולה כלכלי ומדיני פורה בין שתי המדינות. כל אלו יעשירו את קופת המדינה ויסייעו במלחמה שלנו ביוקר המחייה". שגריר מרוקו בישראל אמר: "מרוקו עושה היום בחסות המלך צעד חשוב להביא שלום ושגשוג לאזורנו. אנו מקוים לראות יחסים חמים מתפתחים בין עמי האזור. בואו להנות מיופיה של מרוקו". מנכ"ל אל על, אביגל שורק, ציין בטקס כי כמחצית מהנהלת אל על הם מרוקאים במוצאם, ובלעדיהם זה לא היה קורה.

אל על מתכוננת להפעיל שתי טיסות שבועיות למרקש, ובעוד כשבועיים להוסיף גם שלש טיסות שבועיות לקזבלנקה. בקרוב יפעילו 5 טיסות שבועיות למרוקו.

עד היום היו בעיות וקשיים בהנפקת ויזות למרוקו. משרד הקישור של מרוקו בישראל הודיע כי החל מהיום יתחילו להנפיק ויזות גם לנוסעים ישראלים עצמאיים. עדיין התהליך מסורבל יחסית, כי הנוסעים נדרשים להגיע פיזית לקונסוליה בתל אביב, ואין הליך אינטרנטי. תהליך בדיקות הבקשות לויזות אמור להימשך כשבוע.

בינתיים משרד הבריאות הישראלי מגדיר את מרוקו כמדינה "צהובה" תחת אזהרה. למרות זאת כיום אין חובת בידוד לנוסעים השבים ארצה ממרוקו. כידוע, הנחיות משרד הבריאות נזילות מאוד ומשתנות בקצב מהיר בהתאם להתפתחות הקורונה ביעדים השונים בעולם.

"מרוקו היא יעד מאוד מרגש" אומר שלומי עם שלום, עוזר מנכ"ל אל על, שהיה על טיסת הבכורה ושב ארצה אמש. לדבריו, לטיסות למרוקו יש היבט ערכי אידיאולוגי, מעבר לסתם הובלת נוסעים. "זה אחד המקרים המיוחדים שבהם ענף התעופה יכול לחבר לא רק בין שדות תעופה, אלא גם בין מדינות ועמים. גם התחממות היחסים של ישראל עם איחוד האמירויות הושפעה מפתיחת טיסות ישירות בין המדינות. כך מפשירים יחסים קרים בין מדינות, ויוצרים שלום חם בין עמים. חברות תעופה פועלות בדרך כלל במסגרת משרד התחבורה, אבל הקו הזה נוגע גם למשרד החוץ ולמשרד ראש הממשלה".

באל על תולים תקוות רבות בהצלחת הקוים למרוקו בגלל המיגוון הגדול של סוגי נוסעים ישראלים שמגלים ענין במרוקו. מדובר בנסיעות של תיירים משתי המדינות, טיולי שורשים של יוצאי מרוקו וצאצאיהם, נסיעות של אנשי עסקים, ושל חובבי היסטוריה ותגליות.

יצויין שבמסגרת ההסכמים המקוריים היתה תוכנית שחברת אל על תטוס לקזבלנקה וחברת ישראיר תטוס למרקש. אבל אל על שינתה תוכניותיה ומעדיפה כרגע לטוס למרקש. עדיין לא ברור לנו איך יפעילו את הקוים למרוקו בספטמבר שהוא גם חודש חגי תשרי.

גם חברת התעופה ישראיר הפעילה אתמול טיסת בכורה למרקש במרוקו. טקס ההשקה של ישראיר היה בשדה התעופה מנרה (Menara), שם התקבל מטוס ישראיר בטקס הסלנת מים מזרנוקי כבאיות, ושטיח אדום נפרס לרגלי היורדים ממדרגות המטוס. ישראיר מתכוננת להפעיל עוד טיסה למרוקו ביום רביעי כדי להחזיר ארצה את הנוסעים בטיסת הבכורה. לפי שעה, בחודש אוגוסט לא צפויות עוד טיסות של ישראיר בקו, בגלל הקשיים בהוצאת ויזות.

גם חברת ארקיע עומדת להפעיל קו טיסות למרוקו בתחילת חודש החגים. ארקיע ביקשה בתחילה לטוס לאגאדיר, אך גם היא שינתה את היעד למרקש. הטיסות של ארקיע יצאו בימי רביעי אחר הצהריים, ובחורף ימריאו טיסות ארקיע למרוקו בשעות הבוקר. בהמשך מתכוננים בארקיע להוסיף גם קו טיסה לקזבלנקה.

לטיסות של ארקיע צפויה תפוסה רבה בגלל שבטרם הפעלת הקו כרתה החברה הסכמי שיתוף פעולה עם חברות תיירות גדולות, ובראשן איסתא והשטיח המעופף. גם לחברת ארקיע עצמה יש מחלקת תיירות שמארגנת קבוצות, בראשות המדריך האגדי חיים קוזניץ.

גם חברת התעופה המרוקאית רויאל איר מארוק עומדת לחנוך קו טיסה לישראל. היא תציע גם טיסות המשך זולות לארה"ב ולאפריקה.

אחד הדברים המעניינים היה לגלות שטיסות הבכורה אתמול למרוקו היו חצי ריקות, לעומת טיסות הבכורה לדובאי שהיו מלאות עד אפס מקום. כנראה בגלל חוסר הבהירות של הנחיות הקורונה לגבי בידוד לשבים מחו"ל.

 

 

 

דילוג לתוכן