עידוד התחרות במסגרת רפורמת ה"שמיים הפתוחים" תכניס את נתב"ג כבר ב 2019 לקטגוריית השדות הגדולים בעולם, שבהם עוברים יותר מ25 מיליון נוסעים בשנה. על כך מדווחים היום דוברי רשות שדות התעופה בדו"ח סיכום הפעילות לשנת 2017.
במסגרת רפורמת השמיים הפתוחים ועידוד התחרות על מחירי כרטיסי הטיסה, הצטרפו לנמל התעופה בן גוריון בשנה האחרונה 12 חברות תעופה בינלאומיות חדשות. חברות התעופה הפועלות כבר בנתב"ג הרחיבו את נתח הפעילות שלהן לקווים ויעדים נוספים: לא פחות מ 25 יעדי טיסה חדשים נוספו לנתב"ג ב 2017. החברות הבינלאומיות המצטרפות לנתב"ג פעילות לטווח ארוך, כאשר נתח הפעילות של טיסות הצ'ארטר, הפעילות לטווח קצר, הולך ויורד בנתב"ג.
מגמת הגידול בתנועת הנוסעים הבינלאומית בנתב"ג הינה מעבר לכל תחזית מוכרת בעולם התעופה, והיא צפויה להימשך. תנועת הנוסעים ב 2017 גדלה ב 3 מיליון נוסעים בטיסות בינלאומיות. בימים עמוסים עוברים בנתב"ג מעל 100,000 נוסעים ביותר מ 630 תנועות מטוסים יומיות.
התחרות העזה הינה על מחירי הטיסות בקווים בהם מספר חברות התעופה הינו מספר גדול ביחס לשאר היעדים : לאיטליה פועלות היום 15 חברות תעופה מנתב"ג, לצרפת 10 חברות תעופה, לאנגליה 7 חברות תעופה, ליוון 15 חברות תעופה, לטורקיה 7 חברות תעופה, לגרמניה 12 חברות תעופה, לרומניה 10 חברות תעופה, לקפריסין 12 חברות תעופה.
בין חברות התעופה שהובילו את מספר הנוסעים הגדול ביותר בנתב"ג מצוייה אל על שגדלה רק ב 0.1% ולא הדביקה את קצב הגידול המואץ בתנועת הנוסעים הבינלאומית בנתב"ג , חברות התעופה טורקיש ואיירופלוט 2 חברות שנתב"ג הפך יעד אסטרטגי עבורן לטיסות קונקשיין וחברת הלואוקוסט.
רשות שדות התעופה התאימה את תכניות הפיתוח לעליה החדה בתנועה מנתב"ג: כחמישה מיליארד ₪ נוספים מתקציב רשות שדות התעופה יושקעו בשנים הקרובות במגמה לאפשר את הגידול, ןלהשלמת פרויקטים אשר יתנו מענה להשלמת פער התשתיות בנתב"ג.
בתכנית המקיפה להרחבת התשתיות לנוסעים: יורחב הבניין הקרקעי בטרמינל 3 המיועד לשירות הנוסעים ויוספו לו 86 דלפקי צ'ק אין ואמצעי מיכון עצמי. אזור הבידוק הבטחוני לכבודת היד יורחב ב 6 מכונות בידוק נוספות תוך הכנסת שיפורים טכנולוגיים וביומטרים, הוספת מכונות בידוק בטחוני של HBS , והוספת "גייט פאס" למעבר עצמי . בתחילת 2018 יוספו לטרמינל 3 עוד 8 שרוולי יציאה למטוס ושני שערי יציאה באוטובוסים למטוסים ורחבות החנייה למטוסים יורחבו . כמו כן יבוצעו התאמות תכנון של מערכת מיון עצמאית הוספת מסועי איסוף כבודה.
התאמת טרמינל 1 לשירות הנוסעים תכלול את הכפלת הטרמינל מ1.4 מיליון נוסעים בשנה ל כ 3 מיליון נוסעים יוצאים (בלבד) בשנה כבר עד אפריל 2019 תוך הוספת דלפקי רישום לטיסה, הרחבת בידוק כבודת היד, עמדות בקורת גבולות, שערי יציאה לאוטובוסים, מכונות בידוק טכנולוגיות ומסועי כבודה.
מרשות שדות התעופה נמסר: "אנו מחוייבים להאצת הפיתוח של נתב"ג בכדי למנוע מצב בו שער הכניסה והיציאה האווירי העיקרי של מדינת ישראל ייסתם ב"פקק" של נוסעים ומטענים. התכנית תיתן מענה לצרכי נתב"ג המיידיים , בתשתיות הכרחיות לפיתוח התעופה וכמענה לתנועת הנוסעים הגוברת , והם רק חלק מהצורך בהשקעה בשנים הקרובות במטרה לתת מענה לגידול הצפוי והצורך הלאומי הנובע מהסכם השמיים הפתוחים וצרכי התעופה בישראל".