בנסיעתא
דשמיא

ותוליכנו לשלום

תיירות ולייף סטייל לציבור הדתי

שינויים ב'חוק טיבי' לפיצוי נוסעים בטיסות

ועדת הכלכלה של הכנסת החליטה היום על תיקון חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) מסדיר את זכויות הנוסעים בעת ביטול טיסה, עיכוב טיסה ודחיית טיסה מצד חברות התעופה. התיקון נועד להגדיל את כמות הטיסות לישראל וממנה, תוך שמירה על זכויות הנוסעים במקרים של ביטולי טיסות.

על פי החוק הקיים, נוסע שהונפק לו כרטיס טיסה או נדחתה טיסתו בשמונה שעות זכאי לשירותי סיוע כגון מזון ומשקאות, בהתאם לזמן המתנה, אירוח בבית מלון אם נדרשת שהייה של לילה אחד או יותר ושירותי הסעות מנמל התעופה לבית המלון. אם חברת התעופה לא מספקת לנוסע את שירותי הסיוע המגיעים לו בגין ביטול הטיסה היא חושפת את עצמה לתביעה אזרחית בסכום שמעל ל-10,000 ₪ וזאת ללא הוכחת נזק. בנוסף, החוק מחייב את חברות התעופה בהשבת תמורה או במתן כרטיס טיסה חלופי, לפי בחירת הנוסע, ובפיצוי כספי שנע בין 1,300 ל-3,130 ₪.

חברות תעופה רבות ביטלו או דחו טיסות בגלל המלחמה. למרות שהחברות השיבו את דמי הכרטיס, כנדרש על פי החוק, הוגשו נגדן גם תביעות פיצוי בהתאם לחוק. בגלל זה ישנן חברות שאינן מחדשות טיסות לישראל, כי  לטענתן הקו לישראל מפסיד כסף בגלל חוק טיבי. ועדת הכלכלה החליטה היום לתקן זמנית את הזכאות לפיצוי בחוק, באופן שיקל על חברות זרות לחדש טיסות לישראל.

התיקון קובע שלא ינתן פיצוי מעבר להחזר דמי הכרטיס על טיסות שבוטלו בין 8 באוקטובר 2023 ל-30 בנובמבר 2023 עקב המצב הביטחוני המיוחד, שהוביל לביטולים רחבים של טיסות. התיקון בחוק גם מקצר את תקופת ההודעה המוקדמת לנוסעים על שינוי בטיסה מ-14 ימים ל-3 ימים, עבור טיסות שתוכננו בין 1 בדצמבר 2023 ל-29 בפברואר 2024.

התיקון מייצר גמישות למתן מענה מהיר במקרים מיוחדים, באמצעות הוספת סמכות לשרת התחבורה, בהתייעצות עם שר הכלכלה ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, לשנות את ההטבות לנוסעים לפי החוק, במקרים של מצב מיוחד בעורף, אירוע חירום אזרחי או מצב חירום בריאותי שנמשך מעל שבועיים.

במסגרת התיקון, החליטה הועדה לאמץ את פתרון ההאבים התחבורתיים (מרכזי כינוס תעופתיים) בלרנקה ואתונה של השרה רגב לאחר שהוכח כיעיל, גם לצורך מתן מענה במקרי חירום. על פי התיקון חברת תעופה שמבטלת טיסה לישראל או ממנה, תחוייב לספק טיסה לאחד מההאבים או ממנו או לשדה התעופה בדובאי. לדוגמה, נוסע שהזמין טיסה מישראל לפריז וזו בוטלה, חברת התעופה תצטרך לספק לו טיסה חלופית מלרנקה, אתונה או דובאי, וכן בחזור לישראל.

תוקף ההחלטה יהא למשך חצי שנה. חשוב לציין שלא שונתה חובת החזר דמי הכרטיס לנוסע בגין טיסה שבוטלה

בנוסף לתיקון החוק, עסקה היום ועדת הכלכלה גם בהגדלת היצע הטיסות לארה"ב. הוסכם להעביר החלטת ממשלה שתספק רשת ביטחון לחברות התעופה שיגדילו את כמות הטיסות לצפון אמריקה ב-2 טיסות שבועיות נוספות. רשת הביטחון תשתתף בכ-50% מעלות הפיצוי שיושת על חברת התעופה במקרה של ביטול או קושי תפעולי. כך הוסכם ע"י יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטון, עם משרד התחבורה, משרד האוצר, רת"א, חברות התעופה הישראליות ארקיע וישראייר.

 

מאמרים נוספים
שתפו מאמר זה:
דילוג לתוכן