החיסונים לקורונה מיטיבים עם ענף התעופה העולמי, לא רק בגלל חזרת הנוסעים לשגרת נסיעות, אלא גם בזכות שינוע החיסונים עצמם. הפצת החיסונים בעולם היא אחד ממבצעי הקרגו הגדולים. לצורך המבצע הוחזרו לשימוש בשבוע האחרון מטוסים רבים שהיו מקורקעים בגלל משבר הקורונה, וגם טייסים רבים זכו לחזור לעבודה. על כך מדווח כתב הניו יורק טיימס, Niraj Chokshi.

בסוף השבוע שעבר נחתו בנתב"ג מטוסים של DHL ושל יונייטד איירליינס שהביאו לנו חיסונים. אבל מדובר במבצע לוגיסטי לא פשוט בהשוואה לטיסות קרגו רגילות, בגלל הצורך להעביר את החיסונים בקיפאון. יצרנית התרופות 'פייזר' דורשת מידות חום של מינוס 70 מעלות, והחיסונים של 'מודרנה' 20 מעלות מתחת לאפס. ההקפאה נעשית במיכלים מיוחדים, מלאים בקרח יבש. הבעיה היא שמנהל התעופה האמריקאי FAA אוסר להעלות למטוסים יותר מ3,000 פאונד קרח יבש, כי בעבר התרחשו תאונות אויריות שנגרמו מקרח יבש שהתאייד והפך לגז רעיל לנוסעים ולטייסים.

קונטיינרים בהקפאה לחיסוני קורונה Kriston Jae Bethel for The New York Times

חברות תעופה אחדות תרגלו בחודש שעבר הטסת חיסונים רגילים (לא נגד קורונה). בעקבות טיסות המבחן הללו ביקשה חברת יונייטד מהFAA פטור מיוחד מהאיסור להטיס קרח יבש. הFAA לא ביטל את האיסור, אבל התיר להעלות למטוס עד 15,000 פאונד (כ-6 טון) קרח יבש בלבד. כמות כזו מספיקה עבור מיליון מנות חיסון, כאשר יש במטוסים מקום להרבה יותר. הדבר מגביל את קצב הובלת החיסונים לרחבי העולם.

חברות המשלוחים UPS ו-FEDEX רכשו מקפיאים מיוחדים בעלי טמפרטורה של מינוס 80 מעלות, שהוצבו בבסיסיהן בארה"ב ובאירופה. חברת הציוד הרפואי McKesson נבחרה להיות המפיצה הראשית של חיסוני הקורונה, אבל חברת התרופת פייזר שתוצרתה מגיעה לישראל איננה עובדת איתם, אלא הקימה מערך שינוע עצמאי.

 

 

כתיבת תגובה

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
דילוג לתוכן