חברת התעופה WOW מאיסלנד תפסיק לטוס לישראל בעונת החורף. ענף הנסיעות נכנס לדריכות בגלל השלכות הפסקת הטיסות של WOW. בWOW מודיעים שהטיסות יחודשו לקראת הקיץ הבא 2019.
WOW נכנסה בסערה לשוק הישראלי לפני כעשרה חודשים בלבד, ובתוך זמן קצר גרמה מהפיכת מחירים בכל השוק. החברה טסה בין נתב"ג לרקיאוויק, בירת איסלנד. בנוסף, יש לחברה קוי תעופה מרקיאוויק לעוד 36 יעדים ברחבי העולם. WOW מוכרת טיסות זולות מאוד לניו יורק ולערים נוספות בארה"ב, עם עצירת ביניים באיסלנד. כ4,000 ישראלים העדיפו עד כה לטוס בזול עם WOW, וביניהם רבים מאוד מהציבור החרדי והדתי. כל הטיסות של WOW עד החורף מלאות לגמרי. לא ייפגעו מי שרכשו כרטיסים לטיסה עד אמצע נובמבר, ולאחר מועד זה לא נמכרו כרטיסים.
בעקבות המחירים הנמוכים של WOW נאלצו גם חברות התעופה אחרות שטסות לניו יורק להוריד מחיריהן. הורדת המחירים הגדולה ביותר נרשמה בחברת טורקיש אירליינס שכמעט השוותה מחירים עם WOW. גם חברות לגאסי כמו אל על ודלתא וקונטיננטל הורידו מחירי הטיסות בעקבות WOW, אם כי עדיין יש פערים גדולים במחירים.
כעת, משנודע שWOW תפסיק לטוס לישראל בחורף, השוק צופה בדריכות איך ישפיע הדבר על מחירי הטיסות לארה"ב, ועל תפוסת המושבים בחברות תעופה אחרות. יש גורמי תיירות שמצטערים, ולעומתם יש מי שמתיחסים לזה בשמחה. לשונות רעות החלו לפזר שמועות כאילו WOW בקשיים כספיים, כמו אליטליה, מונארך ואיר ברלין. האמת הפוכה. הקשיים של WOW הם צרות של עשירים. הם מתקשים לעמוד בביקושים.
אז למה באמת WOW מפסיקה לטוס לישראל?
מתברר שבלוח טיסות החורף שלה לא רק ישראל נעדרת, אלא עוד 8 יעדים באירופה (מתוך 37 היעדים בעולם). זה נעשה כאילוץ בגלל בעיות תפעוליות שאינן קשורות לישראל. חברת WOW תכננה תוכניות לשנים אחדות, עם פתיחה של יעדים ושווקים חדשים, כמו טיסות להודו ולערים נוספות באמריקה. החברה הזמינה מטוסים חדשים כדי שתוכל לבצע את התוכניות הגדולות שלה. בWOW אומרים שיצרנית המטוסים אירבוס הבריזה, וסיפקה לWOW עד כה רק חלק מהמטוסים שהוזמנו. לעומתם, יש אומרים שWOW פיגרה בתשלומי המיקדמות על המטוסים שהזמינה, ולכן אירבוס העבירה אותם ללקוחות אחרים. כך או כך, WOW מצאה עצמה במצב כמו כלה שהחתן ברח לה לפני החופה. החברה אינה מסוגלת לבצע את תוכניותיה וטיסותיה במלואן. בהנהלת החברה הוחלט על צמצומים זמניים עד להשלמת קבלת המטוסים החדשים. הצמצומים כוללים הפסקת טיסות ל9 יעדים שבהם החברה מרויחה בחורף פחות כסף מאחרים. למרבה הצער נתב"ג הוא אחד מהיעדים הפחות ריווחיים האלה.
בחברה מצפים שלקראת הקיץ הם יקבלו עוד מטוסים חדשים, שיאפשרו להם לעמוד ביעדים שקבעו לעצמם, ואז יחזרו לטוס כמתוכנן גם לישראל.
נקודה ישראלית אחרת קשורה לשאלת הסבסוד שקבלה החברה האיסלנדית ממשרד התיירות של מדינת ישראל. כידוע, משרד התיירות מסבסד חברות שפותחות קוים לישראל, ומעניק להן החזרי הוצאות שיווק ופרסום עד לגובה 750,000 דולר.
מה מצב המענק שניתן לWOW והאם היא תידרש להחזיר את הכסף למדינת ישראל?
בבדיקה שלנו התברר שהסכם המענק הוא לשנה. WOW עומדת בהסכם. היא התחילה לטוס לישראל בספטמבר שנה שעברה, וכל עוד היא ממשיכה לטוס לישראל עד ספטמבר בעוד כחודשיים, היא אינה מפרה את ההסכם. בנוסף, מתברר שWOW ניצלה רק מקצת מהסכום של 750,000 דולר, שהובטח לה כהחזרים לפי קבלות.
WOW היא חברת תעופה לאואקוסט תוססת וצעירה מאוד. היא הוקמה לפני 7 שנים בלבד ע"י אדם צעיר ומבריק, סקולי מוגנסן, וכבר המריאה למעמד מכובד בין חברות התעופה בעולם. היא מפעילה 20 מטוסי אירבוס, כמחצית מצי המטוסים של אל על הוותיקה.