בנסיעתא
דשמיא

ותוליכנו לשלום

תיירות ולייף סטייל לציבור הדתי

סוכני הנסיעות ימשיכו לשרת אותנו גם בעתיד

לסוכני הנסיעות עדיין יש השפעה דומיננטית על שוק התיירות, למרות חששותיהם הגדולים לתחרות מצד אתרי אינטרנט בינלאומיים. כך הכריזה מנכ"לית התאחדות סוכני הנסיעות, חני סובול, בכנס שנתי של סוכני הנסיעות שהתקיים בשבוע שעבר בפאפוס שבקפריסין.

הכרזה זו מבוססת על סקר שהזמינה ההתאחדות לאחרונה. בנוסף, במהלך הכנס הוצג גם סקר של חברה בינלאומית שבדקה אילו מקצועות יעלמו לטובת רובוטים למיניהם. המחקר קבע שרק 10% מנשאלים סבורים שמקצוע סוכני הנסיעות יעלם. לדעתם, לפני כן יעלמו מקצועות רבים נוספים כמו נהגי מוניות ומשאיות, מורים וכדומה.

כידוע, הופעת אתרי הזמנות לטיסות כמו בוקינג.קום מאפשרת לציבור להזמין ישירות טיסות ומלונות וקרוזים. התופעה יצרה חשש שמא סוכני הנסיעות מיותרים. על דבר כזה נאמר "השמועות על מותי היו מוקדמות מידי". מתברר שמצב ענף סוכני הנסיעות טוב יותר משחשבו רבים בעבר. נוסעים שיוצאים לטיול מורכב מטיסות אחדות עם קונקשנים, וגם מתכוננים ללון במספר בתי מלון בטיול, מעדיפים לבצע הזמנות דרך סוכני נסיעות מקצועיים שנותנים שירות טוב יותר ממה שיכול אדם רגיל לארגן בעצמו, וגם יודעים לפתור בעיות שצצות במהלך הטיול. עבורם אין תחליף אינטרנטי לסוכן אנושי ומיומן. אומנם סוכני הנסיעות הפסידו נוסעים רבים שרוכשים בעצמם טיסות לואוקוסט ושוכרים רכב בעצמם, אבל ההפסד הזה אינו נורא מבחינת הסוכנים, כי הרווח שלהם על מחפשי המציאות הזולות לא גדול ממילא. בסיכומו של דבר, בעקבות מדיניות השמיים הפתוחים יותר ישראלים טסים לחו"ל באמצעות סוכנים, והעוגה הכללית גדולה יותר מבעבר. אומנם פחות אחוזים מהשוק, אך יותר דולרים מעמלות.

חלק גדול מהכנס הוקדש לתופעת "חדשנות משבשת" (Disruption) . זו תופעה שמתרחשת בעולם העסקים כאשר טכנולוגיה חדשה נכנסת לשוק ומשבשת הרגלים ונהלים מקובלים, והופכת מוצר משירות מורכב של מומחים למוצר פשוט וזול שכל אחד יכול לבצע בעצמו.

הגברת סובול הציגה למשתתפי הכנס תוצאות של סקר יסודי בהשתתפות מידגם של כ500 איש מכל שכבות הציבור והגילאים בישראל. הסקר קובע שבשנת 2016 יצאו לחופשה בחו”ל 70% מאזרחי ישראל, ובשנת 2018 טסו לחו"ל 78% מהציבור. מתוכם, מספר הנופשים שיצאו לחופשה בין 3-4 פעמים בשנה עלה מ-26% ל-30% ואלה שיצאו 5 פעמים בשנה ויותר עלה מ-14% ל-19%.

המימצא העיקרי שעולה מהסקר הוא שסוכני הנסיעות ואתרי אינטרנט ישראלים מהווים מקור חשוב ועיקרי בהזמנות של חופשות בחו"ל ובישראל. אומנם יש ירידה קלה בהזמנת כרטיסי טיסה מסוכנים, לעומת ממצאי סקר דומה שנערך לפני שנתיים. ההסבר של חני סובול הוא בכניסה המסיבית של חברות תעופה לואוקוסט, שרוב הסוכנים אינם עובדים איתם, ולכן הנוסעים מחפשים מחירים זולים בעל מיני אתרי הזמנות.

לעומת הטיסות, הזמנות של לינות במלונות בחו"ל ממשיכות לשמור על יציבות באמצעות סוכני הנסיעות. מהסקר מתברר גם שכמחצית מהציבור מעדיפים להזמין טיסה ומלון בנפרד, ו40% מעדיפים לקנות עסקאות חבילה ודילים שפוטרים אותם מהתעסקות בהזמנות מרובות. לתדמית החיובית של הסוכנים ולהיכרות האישית יש משקל חשוב אצל לקוחות חוזרים. מתברר שהציבור מוכן לשלם עבור שירותי יעוץ מקצועי של סוכני נסיעות. אחד הנושאים שהנוסעים הישראלים מייחסים לו חשיבות בטיוליהם הוא ליווי של הסוכן גם במהלך הנסיעה כשהם בחו"ל, והשקט הנפשי שבמקרי חירום יהיה להם למי לפנות, כלומר, לסוכן ממנו קנו את השירות. לעומת זאת התברר מהסקר שציבור הנוסעים מתייחס לקופונים ולהטבות מסוכני הנסיעות בפחות חשיבות שהסוכנים נוהגים להתייחס לזה. עוד התברר ששני שליש מהציבור אינם יודעים שחוק הגנת הצרכן מגן עליהם ברכישת מוצרי תיירות מסוכן ישראלי וגם מאתר אינטרנט ישראלי.

יו"ר ההתאחדות, קובי קרני, הזכיר שגם חלק גדול מאתרי הOTA הם זרוע שיווקית של סיטונאי נסיעות, כך שרוב הכסף בענף בכל זאת עובר דרך משרדי הנסיעות. הוא קבל על שהממשלה אינה מאפשרת לסוכני הנסיעות להתארגן באיגוד מקצועי, בשעה שחברות התעופה וגופים אחרים כן מתאגדים. הוא סקר את המאבק על הורדת שיעור עמלות הסוכנים על כרטיסי טיסה, ועל  המגעים מול אל-על שביטלה את העמלות לגמרי. קובי הודיע שוב על החלטתו לפרוש מראשות ההתאחדות, והתלונן על שהסוכנים מציבים דרישות וציפיות להתאחדות, אך לא לעצמם.

חני סובול דיווחה כי האישור הזמני שמתיר לסוכנים למכור פוליסות ביטוח נסיעות הוארך עד ליום 20.7.2019. זאת בעקבות פגישותיה עם משה ברקת, הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחסכון במשרד האוצר. במהלך התקופה הקרובה עד יולי הבא, תקודם הצעת חוק שיאפשר למשרדי הנסיעות למכור ביטוח נסיעות לחו״ל כפי שעשו במשך 40 שנה. הודעה זו התקבלה בתשואות רמות מהקהל.

מנכ"ל אמדיאוס, גדי מור, הציג לסוכנים מערכת אינטרנטית חדישה לניהול הזמנות והתנהלות מול ספקי השירותים. המערכת החדשה נקראת NDC והיא אמורה לייעל את עבודת הסוכנים, להציע להם אפשרויות רבות יותר, וגם תוספת ברווחים.

כ300 השתתפו בכנס בפאפוס ללמוד במשך 3 ימים על מגמות חדשות בענף, ולעשות נטוורקינג. אל על העמידה לרשותם מטוס דרימליינר. הסוכנים מילאו את מלון אליסיאן בפאפוס, אך רבים הופתעו שברחבת הכניסה לא הניפו את דגל ישראל לצד דגלים של מדינות אירופאיות אחרות. יש האומרים שזה משיקולי בטחון. המשטרה המקומית הציבה שמירה מוגברת על קבוצת הסוכנים הגדולה, וניידות ליוו את הנסיעה באוטובוס ברחבי העיר.

ההכנות וההתארגנות לכנס נמשכו כחצי שנה, וצוות עובדי ההתאחדות תוגברו ביוסי מסלם מאינטרנשיונל תיירות. הכנס עבר בהצלחה רבה. הארגון והלוגיסטיקה תיקתקו. והסוכנים העשירו את הידע המקצועי.

 

מאמרים נוספים
שתפו מאמר זה:
דילוג לתוכן