השדולה הפרלמטנרית למען התיירות התכנסה אתמול בכנסת בהשתתפות נציגים מהענף. הגיעו הפעם רק מעט נציגים של חברות ההסעה, מורי הדרך, יאטא, תיירות מרפא ועוד. מובילי המאבק, טלי לאופר ויוסי פתאל, נשאו דברים בזום בגלל שהם שרויים בבידוד.

ראש השדולה, חברת הכנסת קטי שטרית, אמרה: ”כבר יותר משנתיים שהקורונה כאן איתנו ובנוסף למוות הנורא של רבים מהמחלה, גם עסקים רבים קרסו ובהם אלו שהשתייכו לענף התיירות שהיו הראשונים להיפגע. לענף התיירות יש חשיבות כלכלית, חברתית ופוליטית, והוא משפיע על ענפי כלכלה רבים. לא ייתכן שבזמן כזה אין פיצוי הולם לעסקים בענף הזה שכה משווע לסיוע. ניסיון העבר מלמד אותנו שבלי מענקים, המהווים רשת ביטחון סוציאלית-כלכלית ענפים שלמים עלולים להגיע לסף קריסה".

מייסדת השדולה, חה"כ קרן ברק, אמרה בזום מביתה: ״קרעתם לנו את הלב והנשמה. אני מקוה שהכנסת לא תאכזב אתכם. מורי הדרך הם סיירת מטכ״ל של המדינה שלנו, הם אוהבים את המדינה בכל נים ונים בנפשם. הם משווקים את הארץ שלנו לתיירים ומפתחים את הכלכלה שלנו. ודווקא אותם הממשלה, והפקידות קרת הלב בחרה להפקיר.״

התיירנים הציגו את המצב הקשה של הנישה שלהם בתיירות.

ראש ארגון התיירות הנכנסת, יוסי פתאל, התלונן: "אתם בכנסת מקבלים החלטות, אבל הממשלה לא מבצעת אותן. בחודש יולי 2021 הבטיחו לנו תמיכה כספית, ורק כעת, כעבור חצי שנה, מתחילים לדבר איתנו על איך וכמה". הוא ציין שפקידי הממשלה אינם מתייחסים כראוי לענף השישי בגודלו בכלכלת המדינה. קטי שיטרית חיזקה את טענתו ודיווחה: "הגשתי כבר 376 שאילתות לשרים, והם לא עונים אפילו לחברי כנסת".

ראש חברות ההיסעים, שוקי שדה, הזהיר שכאשר ירצו להתניע מחדש את התיירות הנכנסת, יהיה קשה למצוא אוטובוסים שיובילו אותם ברחבי הארץ. "אוטובוסים לתיירות שונים מאוטובוסים רגילים בזיווד שעליהם ובנהגים שעוברים הכשרה מיוחדת. כאלפיים אוטובוסים כאלה מושבתים מזה שנתיים, וגם נהגיהם. השבתם לפעולה מלאה יכולה לארוך כשנה של התאמות מיכניות". נסים סרוסי מארגון חברות ההסעה הוסיף שבשנתים האחרונות לא ייבאו ארצה אוטובוסים חדשים, וזה יגרום מחסור גדול כשתחודש התיירות. לכן חברת ההסעה מבקשות ערבויות מדינה לרכישות אוטובוסים חדשים.

ראש אגודת מורי הדרך, יונתן שפירא, התרעם: "לא הקורונה סגרה את השמיים והתיירות, אלא הממשלה. לכן אנחנו דורשים מהממשלה פיצוי". הוא הציג את התמיכה של ממשלות במדינות אחרות, כמו למשל באוסטריה שם מורי הדרך מקבלים 70% ממשכורתם מזה כשנתיים. בארה"ב הקציב הממשל 300 מיליארד דולרים לתשתיות תיירות. ובישראל 80% מהתיירות מופעלת באמצעות עסקים זעירים של עד 5 עובדים, והם כמעט לא זוכים לתמיכה ממשלתית.

ענף התיירות היחיד שהמשיך לפעול גם בתקופה הקורונה היה תיירות המרפא. ראש אגודת תיירות המרפא, מארק כצנלסון, גילה שבשנה שעברה הגיעו ארצה 1,500 תייירי מרפא, שהכניסו לנו כ200 מיליון שקלים. תיירי המרפא משאירים בארץ פי 6 מהממוצע בתיירות. למרות שמצבם נראה טוב יחסית לענף, כמות תיירי המרפא הצטמצמה בכ40%, ולכן הוא מבקש מהממשלה תמיכה ב5,000 איש המועסקים בנישה התיירותית הזו.

ח"כ ברק סיכמה את הדיון בהחלטות:

  1. קטי ואני נפנה לראש ועדת הכלכלה בכנסת ונדרוש דיון דחוף בנושאים שהעלתם כאן, ונדרוש שגם שרי האוצר והתיירות ישתתפו בדיון המיוחד הזה.
  2. נוציא מכתב דחוף למשרדי התחבורה והתיירות בדרישה לפתיחה מוחלטת של השמיים לתיירות נכנסת, ללא בידודים לנכנסים, כמו שנהוג בשאר מדינות העולם.
  3. נפנה למשרד התיירות בבקשה להתחיל מיד בקמפיין עולמי לפרסום והסברה להבאת תיירים לישראל.
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
דילוג לתוכן