"בחודשים יולי-אוגוסט נשוב להגיש לנוסעינו גם אוכל כשר". כך מכריז מנכ"ל חברת התעופה הסינית Hainan בישראל, מר אנדי וואיי.
"המצב הבטחוני מאלץ אותנו לחנות על הקרקע בנתב"ג זמן קצר ביותר, פחות משעה, ואין אפשרות לוגיסטית להכניס למטבחי המטוסים עוד עגלות אוכל. לפיכך האוכל לטיסות היוצאות מישראל מגיע קפוא מסין, ובמטבח המטוס מפשירים אותו לפני ההגשה לנוסעים. הנוהל הזה מסובך יותר במנות כשרות. בקו מסין לישראל הגדלנו את המנות הצמחוניות ומגשי פירות. בקו מישראל אנו מציעים לנוסעים שומרי כשרות להתארגן עצמאית, ולהביא כריכים ואוכל מהבית".
סגנו, יונתן בנטל, מוסיף: "מידי יום מגיעות אלי שאלות לגבי אוכל כשר, ובכרטוס יש הרבה הזמנות לארוחות כשרות. מזה אני מבין שרבים מהנוסעים שלנו שומרי כשרות. כאשר נחזור לשגרה והמטוסים שלנו יחנו זמן רב יותר על הקרקע, אני מבטיח שנחזיר את הארוחות הכשרות".
בעבר הגישו בהיינאן חמגשיות כשרות למהדרין של חברת 'המשביע' בהשגחת בד"ץ העדה החרדית. נקוה שלקראת חידוש הארוחות הכשרות הם ישכילו לבחור קייטרינג טעים יותר.
אנדי וויי הגיע לישראל בשנת 2016 להקים את הסניף המקומי של חברת התעופה, ומאז הוא מתגורר בתל אביב. משפחתו נשארה בסין בגלל הלימודים של בתו. "פעם בחודשיים אני טס לסין כדי להתאחד עם המשפחה, ובכל קיץ אשתי ובתי באות לישראל, כך שחצי שנה אנחנו ביחד".
"הנוסעים הישראלים שבעי רצון מהשירות שלנו. הישראלים מהווים כמחצית מהנוסעים בקו לתל אביב. זו תופעה חריגה בחברת האינאן, שהרוב המוחלט של נוסעיה הם סינים.
"סין פתוחה לעולם, ואין בה אנטישמיות כלל. ישראלים יכולים להרגיש שם בטוחים יותר מהרבה מקומות אחרים בעולם. סין מציעה הזדמנויות עסקיות רבות, וכל דבר זול יותר בסין. יש בה אוכל טוב ואטרקציות תיירותיות למכביר, והכי חשוב- יש לנו היסטוריה ארוכה כמו שלכם".
מנכל חיינאן בישראל אנדי וויי (מימין) וסגנו יונתן בנטל
חברת האינאן מעוררת ענין, ולכן הלכתי לשוחח עם מנהליה כדי לנסות להכין מעין "כרטיס-ביקור" שלה לנוסעים ישראלים, ובמיוחד לציבור הדתי. סמנכ"ל החברה בישראל, יונתן בנטל, מתקן אותי שבסינית מבטאים את שם החברה "חַיְינָאן" ולא "היינאן". ואני מציין שזה כמו בפסוק מהתורה "אֲשֶׁר חָנַן אֱלוֹהִים אֶת עַבְדֶּךָ" (בראשית לג/5)
ןבכן, האינאן היא חברת תעופה הרביעית בגודלה בסין, עם צי של כ350 מטוסים (פי 7 מאל על). שלש המקדימות אותה בגודלן הן חברות ממשלתיות, ורק האינאן היא פרטית.
האינאן התחילה בשנות ה90 להפעיל טיסות מקומיות, ובעקבות הצמיחה הכלכלית הגדולה בסין, הפכה בשנת 2000 לחברת תעופה בינלאומית. המדיניות האסטרטגית העסקית שלהם היא לפעול במקומות שבהם חברות התעופה הממשלתיות הגדולות אינן פועלות. הם מחפשים תמיד קוים לא פעילים או "בתולים". לפי מדיניות זו החלה האינאן לטוס גם לישראל ב2016. ישראל היתה המדינה היחידה במזרח התיכון שאליה הגיעה חברת האינאן. רק לאחרונה פתחה החברה קוים גם לדובאי ולקהיר.
מפת היעדים המעודכנת של חברת התעופה חיינאן
יונתן בנטל מספר: "בשנים ההן עבדתי בשגרירות ישראל בסין כנציג משרד התיירות. עסקתי גם בפתיחת קו התעופה, וכך נוצרו קשרים עם מנהלי החברה. כאשר סיפרתי להם שאני עומד לחזור לישראל, הם הציעו לי לעבוד עבורם בתל אביב. באותן שנים היחסים בין ישראל היו טובים יותר מכיום. התחלנו עם קו מתל אביב לבייג'ינג, ואח"כ הוספנו יעדים גם שנחאי וגוואנדז'ו, ולאחרונה הוספנו גם את שנזן".
האינאן הפסיקה לטוס לגוואנדז'ו בגלל המדיניות העסקית לא להתחרות בחברות התעופה הממשלתיות. בנמל התעופה של גוואנדז'ו יש האב HUB של חברת התעופה הגדולה צ'יינה סאותרן. "הם דרשו את הקו לתל אביב לעצמם. העדפנו לא להתעמת איתם וסגרנו את הקו. בינתיים שנזן שמעו שהפסקנו לטוס מגוואנדז'ו, והציעו לנו לטוס מהם לישראל".
באותם שנים התיירות הסינית בעולם שגשגה, והם רצו לבקר גם בארץ הקודש. היתה גם תנועה של פועלי בנין שבאו בהמוניהם לעבוד בישראל. גם אנשי עסקים סיניים רבים הגיעו ארצה. האינאן הציעה להם מחירים טובים ששברו את המונופול של חברת אל על בקו הזה. לפני הקורונה כמות הנוסעים בקו לישראל היתה 200,000 בשנה. מתוכם כ120,000 היו סינים, ורק 80,000 היו ישראלים. בשיא היו 9 טיסות שבועיות.
ואז הגיעה הקורונה.
יונתן מתאר בדרמטיות: "אני זוכר את הטיסה האחרונה במגפת הקורונה. זה היה ביום 8 פברואר 2020. מטוס שלנו כבר נדחף מהשרוול אל מסלול ההסעה, ופתאום לפני ההמראה קיבל ממגדל הפיקוח הוראה לחזור אל הטרמינל. הרעשתי עולמות בטלפונים לסין ולמשרדים שונים, ולבסוף הטיסה בכל זאת יצאה לישראל. אבל היא היתה האחרונה. כמעט 3 שנים חיינאן לא טסה. נאלצנו לסגור המשרדים בתל אביב, ולהוציא לחל"ת את כל העובדים".
ממשלת סין הקפידה יותר ממדינות אחרות על מגיפת הקורונה, ולפיכך הסינים המשיכו לסגור השמים לתקופה ממושכת יותר מכל מדינה אחרת בעולם. תקנות הקורונה הוסרו לא בגלל החלטה יזומה של ממשלת סין, אלא בגלל לחץ ציבורי. הסינים ראו בטלויזיה כיצד בכל העולם המערבי אנשים מסתובבים בלי מסיכות, ולכן החלו שם הפגנות המוניות.
רק בנובמבר 2022 החלו להיפתח השמיים של סין, כמו שכתוב בתלמוד הירושלמי על הרבנים אשר "היו מהלכין בבקעת ארבל וראו [כוכב] איילת השחר. אמר ר' חייא: כך היא גאולתן של ישראל, בתחילה קמעא קמעא, כל מה שהיא הולכת, היא רבה והולכת". גם האינאן חזרה לישראל "קמעא קמעא". ההתאוששות היתה ועודנה איטית בשני הכיוונים. חיינאן חזרה בהדרגה איטית, עד שהגיעה להפעיל 6 טיסות שבועיות מתל אביב לסין. פעמיים בשבוע לכל יעד- בייג'ינג שנחאי ושנזן.
ואז פרצה מלחמת עזה ששוב טרפה את הקלפים.
יונתן: "בתחילה חשבתי שיפסיקו לגמרי את הטיסות לישראל. במגעים של המנכ"ל אנדי וואיי מול המטה הראשי בסין הצלחנו להשאיר את הקו לשנזן עם 2 טיסות שבועיות, ומ12 למאי תהיה גם טיסה שלישית מידי שבוע. שנחאי ובייג'ינג עדיין לא חודשו, ואין לי מושג מתי נחזור להפעיל גם קוים אלה".
אך יש בעיות מנהלתיות. צוותי האוויר חוששים להישאר במדינה שבה מתנהלת מלחמה. בלחץ האילוצים נמצא פתרון שהם יגיעו לישראל, בלי להישאר בה. המטוס שנוחת בנתב"ג חייב להמריא שוב אחרי שעה אחת בלבד. על כל מטוס יש שני צוותים, שאחד מהם מפעיל את הטיסה, והשני נח.
נתיבי הטיסה השתנו עקב המלחמה. לפניה הטיסה עברה מעל סעודיה ונמשכה כ9 שעות. כיום היא אורכת כשעתיים יותר, בגלל שהנתיב החדש עולה מישראל צפונה לשטח האוירי של קפריסין וטורקיה וגיאורגיה. משם פונה מזרחה וחוצה את המרחב האוירי של רוסיה וצפון סין, ומשם מדרים לשנזן.
בימים שלפני מתקפת הטילים האיראנית הגדולה על ישראל, המטוסים היו מלאים בסינים שנמלטו מישראל. כיום, תיירות מסין אין בכלל, וממשלת סין הפסיקה לעודד עובדים זרים להגיע לישראל. נותרו בעיקר אנשי עסקים ישראלים וסינים.
שנזן היא אחד ההאבים HUB של האינאן, וממנה יש שפע טיסות המשך לכל רחבי סין. זמני ההמתנה לקונקשן קצרים מאוד, ובד"כ לא יותר משעתיים. אבל לנוסעים יש בעיה לוגיסטית עם הקונקשנים בשנזן. המזוודות אינן מועברות הישר לבטן המטוס של טיסת ההמשך, אלא הנוסעים חייבים לקחת את כבודתם, לעבור איתה את דלפקי המכס וביקורת הגבולות בכניסתם הראשונה לסין, ואח"כ לעשות שוב צ'ק אין לטיסה הבאה. טרטור מיותר, אבל זה החוק בסין.
הטיסות של האינאן ממריאות מנתב"ג בשעה 2 בצהריים, ונוחתות בשנזן בשעה 5 וחצי בבוקר למחרת. הטיסות חזור ממריאות בשעה 5 בבוקר, ונוחתות בישראל בצהריים.
מחירי כרטיסי הטיסה המריאו. כרטיס במחלקת התיירים עולה כיום כ1,300$ ובמחלקת העסקים 4,300$. הסלוגן של חיינאן הוא Fly Your Dream, ואכן במחירים שכאלה הטיסות עם האינאן הופכות להיות חלום לא מציאותי. ראוי לציין שלפני הקורונה המחירים היו 900$ במחלקת תיירים ו3,000$ במחלקת עסקים.
מסביר יונתן בנטל: "המחירים נקבעים במשרד הראשי ולא בסניף ישראל. הודעתי להם שזה מקשה על התחרות מול אל על (דרך בנגקוק), אבל הם לא מקשיבים לי בנושא הזה".
עמלות הסוכנים עברו "שחיטה" בכיוון ההפוך. לפני הקורונה היו העמלות 9-12 אחוזים, וכיום העמלה הבסיסית היא 2% בלבד, ויכולה להגיע עד 9% אצל סוכנים מצטיינים. "נחזור לזה אחרי המלחמה" מרגיע יונתן, "זה הכל ענין של תחרות".
סין מהווה יעד מיוחד בתעופה. ישראלים טסים לשם רק כאנשי עסקים פרטיים או כתיירים בקבוצות מאורגנות. אין תיירות עצמאית FIT. לכן זה שוק נישתי, שהפרסום והקידום בו שונה מיעדים אחרים. "אין תחרות אמיתית ולא צריך לדחוף את השוק. אני צריך לקדם את האינאן רק מול משרדי נסיעות שמארגנים קבוצות לסין, ומול משרדי נסיעות שמתמחים באנשי עסקים ובתערוכות MICE. אין תנועה ממשית של נוסעים רגילים, ולכן איננו מפרסמים עצמנו בציבור הרחב. מי שצריך להגיע לסין מכיר אותנו כבר. לכן גם אינני מעסיק דובר לחברה".
עם זאת, יונתן מציין שכדאי להשקיע בקידום התיירות מסין לישראל. אבל לדבריו, זה תפקיד של משרד התיירות הישראלי.
השוק הסיני ענק, ומבחינת ההנהלה הראשית של האינאן, המשרד בישראל קטן מאוד אך גם ייחודי. הסניף הישראלי מביא לחברה הכי הרבה נוסעים זרים לא-סינים. בהנהלה הראשית אוהבים זאת. למשל, הסניף הצרפתי גדול פי כמה, והנוסעים לפריז כמעט כולם סינים ומעט מאוד צרפתים.
התרשמתי שיש למידות הקטנות של הקו לישראל יתרונות וחסרונות. מצד אחד, לא סופרים את ישראל בסין. אבל מצד שני, גם לא איכפת להם להפסיד קצת בשוק הזניח הזה בעיניהם. המכירות מאז פרוץ מלחמת עזה אינן מצדיקות להפעיל את הקו לישראל, ובמיוחד לא במטוס גדול כמו הדרימליינר. יונתן אופטימי ומסביר: "אומנם השוק הישראלי עובר טלטלות מטורפות כעת, אבל כאשר תהיה פה יציבות היקף הפעילות שלנו יעלה פי שלשה".
"בלילה שבו ישראל תקפה באיראן בתגובה למתקפת הטילים והכטב"מים, היה לנו מטוס באויר בדרך לנתב"ג. חששתי מאוד שיסובבו אותו חזרה לסין. באותו לילה לא ישנתי מרוב דאגה לטיסה. הייתי בקשר טלפוני רצוף עם מטה המבצעים הראשי שלנו בסין, כאשר הם מתלבטים אם להחזירו לנמל המוצא או להמשיך ליעד. כל זאת כאשר המטוס ממשיך להתקדם לתל אביב. בסוף והצלחתי לשכנע שהנתיב מעל רוסיה וגיאורגיה אינו מסוכן, והטיסה אכן נחתה כמתוכנן. היא היתה אחת הטיסות היחידות של חברות זרות שנחתה בישראל באותו בוקר".
כיום נתפסת סין בצד של "הרעים". "לא משלנו!". אבל עלינו לזכור שהאינאן היתה אחת מחברות התעופה הזרות היחידות שלא הפסיקו לטוס לישראל במלחמה, והיא ממשיכה לקיים את הגשר האווירי בין המדינות. "לא נפסיק לטוס בקו הזה" מתחייב יונתן, "למרות שחברת האינאן משלמת מחיר כלכלי על הקו הלא ריווחי בינתיים".
המוצר נחשב מעולה. חברת האינאן זוכה בדירוג 5 כוכבים של Skytrax כבר 11 שנים ברציפות. אני מתכונן לבדוק זאת בעצמי, ולפרסם בקרוב ביקורת טיסה.
קרדיט צילומים: האינאן איירליינס