בשוק משקפי הראייה בישראל מוצעות המון עדשות מולטיפוקל. השפע מבלבל ומתעתע, ואנו מגלים פערים עצומים בין סוגי העדשות. החל מ700 שקלים לזוג משקפי מולטיפוקל פשוטים, וכלה במשקפי מולטיפוקל יוקרתיים במחירים של 12,000 שקלים. איך יכול האדם הפשוט לבחור מכל השפע הזה את מה שהכי מתאים מבחינת הראייה והתקציב האישי?
ראשית, עלינו להבין מה הם משקפי מולטיפוקל?
עם הגיל הראיה שלנו הולכת ונחלשת. בגיל 40 רבים מאיתנו מתחילים להרחיק מהעיניים את הספר או העיתון. יש 'משקפי קריאה' המיועדים למרחק קצר מהעיתון, הספר או הטלפון, וישנם משקפי ראייה לטווחים ארוכים יותר. פעם היו אנשים רוכשים שני זוגות משקפיים, אחד לקריאה ואחד למרחק. אנשים שעובדים שעות רבות מול מחשב, מצטיידים גם בזוג משקפיים שלישי למרחק בינוני של כ60 ס"מ בין העין למסך.
הטכנולוגיה של עדשות רב-מוקדיות (מולטיפוקל) מייתרת את הצורך בזוגות אחדים, ומציעה לנו עדשה אחת שמשמשת גם לקריאה מקרוב, וגם לראיה למרחק, וגם לאזור ביניים.
(באדיבות רשת אופטיסטור)
בנוסף, אפשר להזמין עדשות מתכהות בשמש, שמבטלות את הצורך במשקפי שמש. כאשר אנו מבינים שזוג מולטיפוקל אחד נועד להחליף שלשה או ארבעה זוגות משקפיים, אז המחירים הגבוהים פחות מטרידים. וזה עוד לפני שמדברים על נוחות אישית.
יש בעיה אחת בטכנולוגיית המולטיפוקל: אי אפשר לייצר עדשה שאזורי הראיה נמצאים בכל שטחה. יש אילוץ פיזי שגורם לאזורי הראיה לטווחים קרובים ובינוניים להיות רק במרכז העדשה, ובצידי העדשה יש שטחים מתים. אזורי הראיה הללו נקראים "תעלה". כאשר אנו קוראים ספר או מביטים במחשב מבעד עדשה עם תעלה צרה, אנו נאלצים להזיז את הראש כמעט כמו וישרים במכונית. אך ככל שהתעלה רחבה יותר, העדשה משוכללת יותר, וממילא גם יקרה יותר.
תעלה צרה (למעלה) לעומת תעלה רחבה (למטה)
אחת מנקודות המפתח בבחירה מושכלת של משקפיים היא המקצועיות והאכפתיות של האופטומטריסט שלנו. אופטומטריסט רגיל בודק רק את הראיה שלנו עם המכשירים שלו כדי לקבוע את המספר. אופטומטריסט טוב צריך לבדוק גם את הצרכים שלנו ואת צורת השימוש שלנו במשקפיים. התאמה ובדיקה נכונה מעלים את איכות המוצר הסופי שיוזמן עבורנו. בשנתיים האחרונות נכנסה לשוק האופטיקה טכנולוגיית ייצור שנקראת "עדשות אינדיבידואליות". בייצור עדשות אינדיבידואליות מתחשבים גם במגוון פרמטרים אישיים שלנו, כמו סגנון השימוש העיקרי, מרחק המסגרת מהעיניים, גובה העדשה, זווית המסגרת, הקימורים שלה, התכנסות האישונים בעת קריאה ועוד. ההבדל בין משקפיים רגילות למשקפים אינדיבידואליות הוא כמו ההבדל בין חליפה שקונים בחנות ובין חליפה שמזמינים בהתאמה אישית מחייט צמרת. ברור שחליפה Taylor made נוחה יותר ויושבת עלינו טוב יותר.
דבר נוסף שמשפיע על מחירי המשקפיים הוא ציפויי העדשות. כמעט כל המשקפיים מגיעים עם ציפוי נגד השתקפות ונגד סינוור. אבל יש מגוון של עוד 9 ציפויים נוספים, כמו דוחה קרינת UV, נגד שריטות, דוחי מים, דוחי לכלוך. כל ציפוי נוסף גם מייקר את העדשות.
עלינו לברר מראש גם נושא האחריות. יש אנשים רבים שקשה להם להסתגל לעדשות מולטיפוקל, לכן חשוב שהמוכר והיצרן ילוו אותנו בתהליך ההסתגלות ולא יתנערו מאיתנו. רוב היצרנים מעניקים בין שנה לשלוש שנות אחריות. אבל האחריות היא תחום פרוץ, וגיליתי מקרים של חזירות מצד המוכרים.
במשך שבועות אחדים ערכתי למענכם מחקר שוק צרכני בתחום עדשות מולטיפוקל. גיליתי שבצמרת האיכות והמחירים נמצאים החברות צייס, הויה, רודנשטוק, ואסילור. בדרגות הביניים נמצאות החברות הישראליות בדולח, סגם, ושמיר. וברובד הבסיסי עדשות שמיובאות מכל מיני מפעלים בעולם ברמות מחיר שונות. איכותם די טובה, וההבדלים נובעים בעיקר מאיכות חומר הגלם והפלסטיק שהם מכניסים למכונות הליטוש, ורמת הדיוק של הליטוש.
לאחר תחקיר יסודי הגעתי למסקנה שאין בישראל עדשות מולטיפוקל גרועות. יש רק עדשות טובות ועדשות יותר טובות. אלכס גלוזגל, מנהל מקצועי ופיתוח עסקי ברשת אופטיקה הלפרין מסביר זאת בצורה ויזואלית: "זה כמו שעונים. שעון פשוט שעולה 100 שקלים מראה בדיוק אותה שעה שמראה רולקס שעולה 20,000 דולר. ההבדלים ביניהם הם בדברים צדדיים כמו סטופר, תאריכון, גודל הזרועות, נוחות הרצועה, וכן הלאה". כלומר, התוספות השונות אינן קריטיות ואינן הכרחיות, אבל הן פינוקים נחמדים. בשעונים וגם במשקפיים.
בסוף תחקיר זה ייחשף בפניכם סוד שיכול לחסוף לכם ממון רב. (הלוואי והייתי יודע זאת כאשר קניתי משקפים בעבר).
הנה פירוט מוצרי המולטיפוקל הנפוצים ביותר בישראל:
ליגה עולמית
חברת צייס Zeiss היא מהוותיקות בעולם האופטיקה. הוקמה בגרמניה לפני יותר מ175 שנה. כיום היא פעילה בכל העולם ברוב תחומי האופטיקה. בעיקר בעדשות משקפיים, אבל גם בעדשות למצלמות, לוויינים, טלסקופים, מיקרוסקופים, מכונות חיתוך ננו-מילימטרים, וכדומה. הידע מהמחקר הרב תחומי באופטיקה מסייע גם לייצור עדשות המשקפיים. לחברת צייס יש מוניטין בתור הטובה בעולם בתחומה.
לאחרונה החלה צייס לשווק סדרה חדשה של עדשות ששמה Smart Life, לכל קבוצות העדשות לכל הגילאים. זו הסדרה היחידה בעולם שמתחשבת ב"עולם דיגיטלי בתנועה".
עידן שטרית, אופטומטריסט ומנהל חטיבת האופטיקה בקבוצת לפידות, הנציגה הרשמית של עדשות צייס בישראל, מסביר שבעידן הנוכחי העיניים שלנו זזות יותר מבעבר. בעולם המודרני רבים מאיתנו מביטים בטלפון תוך כדי הליכה, והעיניים מסתכלות בטלפון ולסירוגים מציצים קדימה למקום שאליו צועדים, כדי לא למעוד. צייס היא היצרן היחיד בעולם שעשה מחקר מקיף ויסודי על צורת שימוש זו במשקפיים. החוקרים של צייס נתנו למאות נבדקים לחבוש במשך 48 שעות משקפיים מיוחדים שבמסגרת שלהם מורכבות מצלמות זעירות שמצלמות את תנועות העיניים. כך התקבל מידע רב מאוד.
בנוסף, בתהליך הייצור מתחשבים גם בגודל האישונים אותם מודדים במכשיר I-Profiler שיש רק לחברת צייס. על פי כמות הנתונים הענקית שהתקבלה במחקר ובמכשיר, יצרו אלגוריתם חדש, שבו משתמשים בחברת צייס בשלב ייצור העדשות הרגילות וגם עדשות מולטיפוקל. שני אלמנטים ייחודיים אלה הינם היתרונות הבלעדיים שיש לצייס על יצרניות עדשות אחרות.
עידן שטרית אומר שהמפעל בגרמניה מייצר 4 סוגי עדשות מולטיפוקל:
הרמה הבסיסית היא PURE, שמחירה כ5,200 שקלים לזוג. לעומתה, יש עדשות מסוג טוב יותר בשם PLUS שיכולות להתאים לכל מסגרת. המחיר- 6,920 שקלים לזוג. הסוג השלישי הוא SUPERB שבייצורו מתחשבים גם במבנה הפנים של הלקוח. רוב העדשות בעולם מותאמות ל"פנים ממוצעות", אבל יש אנשים עם אנטומיה של פנים שונות מהממוצע, כמו אוזניים גבוהות או עין השקועה בארובת העין עמוק מהמקובל. בליטוש העדשות ובבחירת המסגרת יש להתחשב גם בהיבטים אלה. לכן מחירם גבוה ומגיע ל9,300 שקלים לזוג.
סוג העדשות היוקרתי והאיכותי ביותר של צייס נקרא "אינדיבידואל 3". לייצור עדשות אלה הוסיפו טכנולוגיית AI. (ראשי תיבות של אינטליגנציה מוגברת, ולא של אינטליגנציה מלאכותית). בחנויות אופטיקה נבחרות הציבה צייס מכשירים דיאגנוסטיים שבודקים נתונים רבים יותר מבדיקות הראיה המקובלות אצל אופטומטריסט.
כל המידע הרב זורם ישירות למטה צייס בגרמניה, שם משלבים אותו במידע מבדיקות ראיה קודמות של הלקוח, מבנה הפנים שלו, מידע מהמחקרים, ועוד. מדובר במיליוני פרטים. ככל שיש יותר מידע, הפעולות בתהליך ייצור מדויקות יותר. המחיר לעדשות אינדיבידואל היוקרתיות מגיע ל9,650 שקלים.
שטרית מוסיף: "ייצרנו 144,000 עיצובים שונים בהתבסס על האלגוריתם והמידע הרב. שדה הראיה בעדשות אינדיבידואל פתוח ביותר כ20% מעדשות אחרות".
בעקבות מלחמת התקומה, החליטו בצייס ישראל להוסיף לכל העדשות גם אפשרות שנקראת PRO ללא תוספת מחיר. הpro מאפשר לייצר עדשה עוד יותר אינדיבידואלית על בסיס גודל האישון של הפציינט, שנמדד על ידי מכשיר הI PROFILER. המדידה תיקח בחשבון כל גודל של אישון וגם כל צורה שלו, עגול או אובלי.
כל העדשות של צייס מגיעות עם ציפוי הגנת UV. צייס מעניקה על הציפויים אחריות של 3 שנים, שבמהלכן החלפה ראשונה בחינם, ואם אח"כ יש צורך בהחלפת עדשות בגלל ליקוי נוסף בציפוי ההחלפה תמורת חצי ממחיר העדשה. על שבר הם נותנים אחריות של שנה.
בבדיקת הראיה לעדשות צייס עובר הלקוח סדרה של בדיקות במכשירי I-Profiler פלוס. תחילה בודקים את המספר של הלקוח (ריפרקציה). אח"כ עושים טופוגרפיה של הקרנית. המכשיר מודד גם קימורים במבנה בקרנית (קרטומטריה) ולחץ תוך עיני. אם יש ללקוח חסימות קטנות של קטרקט הן מתגלות בשלב האבזבומטריה. וכאמור, המכשיר הזה בודק היטב גם את גודל האישון ומיקומו.
בנוסף, לאחרונה הציבו צייס במספר חנויות אופטיקה בישראל מכשיר VISOFIT שמודד איך המסגרת יושבת על הפנים של הלקוח, ולפעמים ממליץ על מסגרת אחרת.
מסכם עידן שטרית: "בסוף, התהליך לייצור עדשה פרסונאלית ומדויקת ביותר. אנחנו מאפשרים לכל אחד לראות חד, ברור, וממוקד".
החברה היפנית HOYA נחשבת מהטובות בעולם והשניה בגודלה. זו החברה שנחשבת המובילה העולמית בפיתוחים וחידושים באופטיקה. היא מיוצגת בישראל ע"י חברת 'בדולח תעשיות אופטיות'. היתרונות החשובים של HOYA הם ציפויי Long Life עם עמידות פי חמישה מציפויים אחרים.
מנהל הייצור של בדולח, עודד צביבך, מסביר שבאקלים הישראלי יש בעיה של חום שמזרזת בלאי של עדשות, שמתקלפות ומקבלות גוון צהבהב מהר יותר מאשר במדינות קרות יותר. לדבריו, הציפוי של HOYA מבטיח צלילות ועמידות לשריטות, וזה מה שהופך את הציפוי שלהם לטוב ביותר בעולם.
יתרון נוסף של HOYA על המתחרות הוא שיטת הליטוש של העדשות. בעוד רוב החברות מייצרות עדשות בליטוש אחורי בלבד, HOYA מייצרת בליטוש דו-צדדי. זה מאפשר נוחות רבה יותר במיוחד בטווחי הביניים עבור היושבים שעות רבות מול מחשב שולחני. יתרון שלישי של HOYA זה איזון של ראיה דו-עינית. לרובנו יש הבדל במרשמים בין עין ימין לשמאל, וההבדל הזה יוצר מתח במערכת הראיה. רק ל HOYA יש פטנט שיודע לאזן בצורה מושלמת את הפער בין שתי העיניים.
HOYA משווקת בישראל 6 סוגים של עדשות מולטיפוקל:
עדשות Amplitude הן הכניסה לעולם המולטיפוקל, ונותנות יוקרה ואיכות אופטית. המחיר לצרכן 1,670 שקלים ליחידה (לא לזוג). הרמה הגבוהה יותר היא Dynamic שמציעה את יתרונות האמפליטיוד בתוספת טכנולוגיה להסתגלות קלה יותר. מחירה 1,930 שקלים. סוג ברמה גבוהה עוד יותר הוא Balansis שמציע גם ליטוש דו-צדדי וגם תעלה רחבה יותר. המחיר- 2,150 שקלים. סוג עדשות נוסף נקרא LifeStyle4 שבו הוסיפו על כל הנ"ל גם איזון ראיה דו-עיני, וגם התיחסות למנח מסגרת המשקפיים של הפנים של הלקוח והתאמה לזוית הראיה והקריאה. בנוסף, בסוג זה יכול הלקוח לבחור הרחבה של אזור ראיה מסוים מתוך שלש האזורים של מולטיפוקל- רחוק/בינוני/קרוב. המחיר 2,870 שקלים.
מעל הסוגים האלה, מציעה HOYA עוד שני סוגים בליגה עולמית. הלקוח מתבקש למלא שאלון אישי מפורט מאוד של צרכי ראיה ושימושים במשקפיים. השאלון מתמקד בעיקר בסגנון הרגלי הראייה האישיים של הלקוח. מהשאלון למדתי על ההבדל, למשל, בין מי שיושב מול מחשב בגובה העיניים, לבין נהג משאית שרואה את התנועה מלמעלה. יש גם שאלות על גיל ועל מצב רפואי ותרופות שהלקוח נוטל בקביעות. כל אלה ועוד פרטים רבים משפיעים על זוית הראיה ואיכותה. לפי תשובות הלקוח ותוצאות בדיקת ראיה המחשב שלהם יוצר קוד של 16 ספרות שמגדיר את הצורך האישי שלפיו מלטשים במיוחד עדשה אישית. לא עוד עדשה תעשייתית סטנדרטית שעליה מוסיפים שכלולים שונים, כמו בסוגים הבסיסיים יותר שתארנו לעיל. אלה עדשות MyStyleV+ שעולות 3,350 שקלים. בנוסף יש גם עדשות מסוג Myself שיודעות לטפל גם בעיוותים בנקודות מסוימות מאוד בעדשה, למי שיש בעיניו עיוותים כאלה. באותן נקודות מוגדרות מלטשים כמו בעדשה חד מוקדית. המחיר: 3,885 שקלים.
עודד צביבך מכריז בגאווה: "שני סוגי עדשות אלה הינן הטובות ביותר בשוק. אין אף עדשה שאפילו מתקרבת לאיכות וליתרונות של עדשות אלה".
חברת בדולח מציעה אחריות של 3 שנים על הציפויים, שנה אחת על שבר בעדשה, ושלשה חודשי הסתגלות.
חברת רודנשטוק פועלת בגרמניה כבר כ150 שנה, ולישראל הם הגיעו לפני כעשרים שנה, כאשר בחמש שנים אחרונות בייצוג בלעדי של חברת שטויר. החברה נחשבת ה'מרצדס' של עולם האופטיקה. לרודנשטוק יש פטנטים בלעדיים כדי למקסם את הראיה ולהופכה לנוחה וקלה יותר.
אומר האופטיקאי אלי נחמן, מנהל תחום העדשות בחברת שטויר, נציגת רודנשטוק בישראל: "פיתחנו מכשיר לטכנולוגיה ביומטרית שאנו קוראים לו BIG, ראשי תיבות של Biometric Intelligence Glasss. הפטנט הוא כלי שמכניסים לתוכו נתונים שבאמצעותם הוא בונה דגם עין ביומטרית של הלקוח הספציפי מבחינת אורך העין, קוטר האישון וכיו"ב.
אלי נחמן מסביר: "עיצוב עדשות ראיה מבוסס בד"כ על דגם עין משנת 1900. כך אצל כל יצרני העדשות, ובעבר גם ברודנשטוק. בבדיקות רבות שלנו התברר שיש הבדלים רבים בין אנשים. למשל, הנתון של אורך העין יכול להשתנות ב10 מ"מ מאדם לאדם. לכן העיצוב הישן מתאים רק ל2% מהאוכלוסיה. אפשר להגיע לראיה 6/6, אבל אי אפשר להגיע לחדות מקסימלית ולנוחות המירבית האפשרית.
ברודנשטוק לקחנו בדיקות של כחצי מיליון אנשים, וחיפשנו נתונים שחוזרים על עצמם. בנינו אלגוריתם מתמטי מיוחד לטיפול במידע מהמכשירים, ובעזרת אינטליגנציה מלאכותית AI פיתחנו דגם עין משוער. כך אנחנו מגיעים לדיוק ביומטרי של 80%, לעומת 12% בלבד בעדשה רגילה. הכל חד יותר ונקי יותר".
מאז הפעלת BIG בטלו ברודנשטוק את רוב דגמי העדשות הישנות שלהם. דגם Pure Life Free 2 בטכנולוגיה הישנה נקרא כיום Life Standrd. בטכנולגית BIG יש 3 סוגי עדשות: Progressive, Multigressiv, ו- Impression.
"כיום נוצר רק אצלנו מצב שהאופטיקאי אינו צריך לתת לנו מדידות מיוחדות של המסגרת, אלא רק את המרשם. בImpression יש לנו גם את הנתונים הביומטרים האינדיבידואלים של העין, ואפשר להוסיף גם את המדידות האינדיבידואליות של המסגרת".
על כל העדשות אפשר לשים ציפוי XtraClean שדוחה כל סוגי הלכלכוך כמו שומנים מים אבק אדים וכדומה. לכן קל מאוד לנקות העדשות האלה. הציפויים איכותיים ועמידים מאוד ולכן החברה נותנת אחריות של 3 שנים על הציפויים.
מחיר זוג עדשות פרוגרסיב הפשוטות ועדשות מולטיגרסיב היעילות הן 6000 שקלים עד 9000 שקלים. מחיר עדשות אימפרשן היוקרתיות מתחיל ב7500 שקלים לזוג ויכול להגיע אף ל11,000 שקלים. ברמת מחירים יקרים כאלה, שטויר עובדים רק עם אופטיקאים נבחרים. ברשתות אופטיקה לא נמצא את מוצריהם.
כל העדשות של רודנשטון מיוצרות בגרמניה. זמן האספקה הרשמי הוא שבועיים, אבל לרוב זה פחות. רק עשרה ימים ואף פחות.
ליגה ארצית
עדשות אופטימייז הינם תוצרת כחול-לבן שמיוצרות במפעל של קבוצת 'בדולח' בעכו. בבעלותה גם מפעל לייצור עדשות מגע ועדשות מולטיפוקל, חטיבת אופנה ליבוא מסגרות למשקפיים, וחברה לציוד רפואי לבתי חולים. מנהל הייצור של בדולח, עודד צביבך, אומר שההבדל הגדול בין עדשות אופטימייז לאחרות הוא בחומרי הגלם המיוחדים שאין לחברות אחרות. העבודה במפעל המשוכלל בעכו היא ללא מגע יד אדם. ראינו שם פס ייצור עם 8 מכונות ליטוש ובקרת איכות, וגם פס ייצור לציפויים.
חלק ממכונות הליטוש לאורך פס הייצור באופטימייז
גם לאופטימייז יש 4 סוגים ורמות של עדשות מולטיפוקל. למשתמשים חדשים מציעים סוג בסיסי Acuform שקל מאוד להסתגל אליו. המחיר: 1,400 שקלים. משם עולים ברמה לסוג עדשות חצי אינדיבידואליות שנקראות IPL New Edition שמציעות הסטה אישית של שדה ראיה משופר בתעלה בהתאם למבנה אישי של הלקוח. בנוסף, הן מציעות ללקוח לשים דגש על שימוש תדיר במרחק עבודה ספציפי, קרוב או רחוק או בינוני. המחיר: 1,650 שקלים.
העדשות עם אינדיבידואליות מלאה הן FIT שמאפשרות כל הנ"ל בתוספת התחשבות במנח המסגרת על הפנים. המחיר: 1,950 שקלים. והעדשות המשוכללות והאינדיבידואליות ביותר שמייצרים באופטימייז הינן Steper ו-SteperPlus שמאפשרות שדה ראיה מקסימלי בזכות ליטוש דו-צדדי. הסטפר סמארט אף יכולה להרחיב לפי מרחק אישי של העין ממסך המחשב.
סגם הוא מפעל ישראלי הממוקם ביוקנעם, שהוא בבעלות ישראלי שיש לו רשת שיווק עדשות ענקית בארה"ב, שם נמכרים רוב מוצרי סגם. זה מותג של אופטיויז'ן, חברה בת של רודנשטוק. מפעל סגם היה פעם הכי גדול בישראל, עם מגוון מוצרים הכי רחב.
בשנה האחרונה הם פיתחו מוצר חדשני ביותר של עדשות Pure Sight. מדובר בטכנולוגיה חדשנית בלי תעלה, אלא במעבר רציף לכל רוחב העדשה. בעדשות רגילות ישנו קימור אחיד, אבל החידוש הוא קימורים משתנים על משטח שטוח ורציף של העדשה.
אנו מכירים את עדשות הביופוקל שבהן החלק התחתון של העדשה מלוטש בנפרד לפי מירשם נוסף. מהנדסי סגם פיתחו טכנולוגיה NAL, ליטוש של שכבות נוספות רבות לרוחב העדשה, שכל אחד בגובה חצי מילימטר. כך יצרו עדשה רב מוקדית שהלקוח מרגיש כאילו היא חד-מוקדית רגילה. בעדשה הזו אין תעלה שמפריעה לנו לעבור בין ראיה לרחוק וראיה לקרוב.
פיתוח זה נחשב השיטה החדשנית ביותר בארץ ובעולם לטיפול בעיוותים המוכרים, ומאפשר תיקון יעיל יותר של סטיות אופטיות, מזעור סטיות כדוריות, ומבטיחות ברורות ומדויקות יותר ובכך לשפר את הביצועים. בעדשות כאלה אין גם הבעיות המוכרות של הסתגלות במעבר ראיה מרחוק לקרוב.
בנוסף, הם מייצרים ומשווקים עוד 3 עדשות מולטיפוקל:
I Vision You – עדשות אינדיבידואליות בהתאמה אישית ועם אפשרות לבחירת אזורים. המחיר לצרכן 2,750 ליחידה.
VistaPro – עוד עדשה אינדיבידואלית אבל עם פחות נוסחאות מהנ"ל. 1,800 שקלים ליחידה.
Challenge – עדשה שמפחיתה עיוותים ברמה גבוהה. יהודית דרוקר, מנהל בכירה בסגם, אומרת שזו העדשה הכי פופולרית שלהם שנמכרת בכמויות גדולות בכל העולם.
יצרנית ישראלית נוספת היא 'שמיר' שנחשבה בעבר בין 10 חברות האופטיקה המובילות בעולם. גאווה ישראלית! החברה מפעילה מרכז מו"פ בקיבוץ שמיר שבגליל העליון. כיום מעסיקה החברה כ־2,500 עובדים ב-23 אתרים וחברות בת בישראל וברחבי העולם, 19 מתוכם הם אתרי ייצור. מעמדה כה גבוה עד שהחברה הגדולה בעולם, ESSILOR הצרפתית, רכשה אותה לפני כשנתיים.
שמיר היתה מהראשונים בעולם שפיתחו וייצרו תבניות בסיס לליטוש עדשות. עד שלפני כעשור פותחה טכנולוגיה חדשה בשם FreeForm ששחררה את המלטשים מהצורך להחזיק מלאי של תבניות. כיום יצרני העדשות לוקחים חתיכת פלסטיק, מכניסים למכונת ליטוש, ויכולים לייצר עדשה בכל עיצוב רצוי.
מהנדסי חברת שמיר פיתחו תוכנה בשם Prescriptor המשקללת את מרשם הלקוח, נתוני המסגרת, מיקום העין ביחס לעדשה, עיצוב העדשה ועוד נתונים. התוצאה היא מפת ליטוש בטכנולוגיה שמאפשרת ללטש את העדשות בכל נקודה בהן, וזאת בליטוש אחורי.
שמיר מייצרת 4 סוגי עדשות ברמות שונות: הבסיסית ביותר זו עדשת Spectrum, שמחירה מתחיל ב- 1,260 ₪ לזוג.
סוג משופר יותר הוא עדשות PRIME 2, שנחשבו עד לאחרונה המתקדמות ביותר של שמיר (גם אני השתמשתי בעבר רק בסוג זה). מחיר עדשות פריים 2 מתחיל ב- 2,250 ₪ לזוג.
הסוג השלישי והמתוחכם יותר הוא Autograph3 שמציע שדה ראיה רחב, מעברים נוחים והסתגלות קלה ומהירה. המחיר: 2,550 שקלים.
הסוג הרביעי הוא Autograph Intelligence– עדשת מולטיפוקל סופר-מתקדמת, מדוייקת ועתירת טכנולוגיה. היא פותחה תוך שימוש במחקרי ביג־דאטה בשילוב בינה מלאכותית, אשר ניתחו חמישה מיליון מרשמי עדשות. זו העדשה הפרוגרסיבית ביותר של שמיר, המביאה את תחום האופטיקה לממד חדש בתכנון עדשות מותאמות אישית ובאופן אופטימלי ללקוח, על פי צרכי הגיל הוויזואלי, כמו משך זמן הצפייה במסכים בסביבת העבודה, גיל, אורח חיי היום-יום, פעילות ספורטיבית ועוד. המחיר מתחיל ב- 2,970 לזוג.
רשת 'אופטיקה הלפרין' משווקת עדשות מולטיפוקל במותג פרטי שלהם שנקרא איי-קיו IQ. בסדרת IQ יש 3 רמות: קלאסיק – הרמה הבסיסית, נמכרת במחיר של כ700 שקלים לזוג עדשות. בייצור עדשות אלה מתחשבים ב 6 פרמטרים. רמה 2 נקראת 'גולד' ובה מתחשבים בפרמטרים רבים יותר, ויש בעדשות מסוג זה גם חריטה וליטוש אחורי. המחיר: כ1,300 שקלים. והרמה הגבוהה ביותר בסדרת IQ נקראת 'אדוונס' Advance שמיוצרת לפי 20 פרמטרים ועם ליטוש משופר. העדשות מיוצרות בצורה אינדיבידואלית, כלומר מותאמת אישית. עדשות Advance נמכרות החל מ2,000 שקלים.
מנהל השיווק, אלכס גלוסקה, אומר שהמפעל שמספק עדשות לרשת הלפרין שוכן בדובאי, ומייצר עבור רשתות אופטיקה שונות בעולם, עם מיתוג פרטי משלהן. מפעל זה פועל גם כנציג של החברה היפנית ASAHI הידועה בעולם באיכות עדשות דקות באינדקסים גבוהים. רשת הלפרין היא גם המשווקת הבלעדית בישראל של עדשות אסאיי ASAHI. הלפרין מביאים ארצה שלשה דגמי עדשות שמיוצרים בטכנולוגיה של אסאיי. גם כאן יש 3 רמות. הרמה הפשוטה ביותר היא 'לייט' LIGHT שנמכרת בכ 1,500 שקלים. אלה עדשות מולטיפוקל הפופולריות ביותר והנמכרות ביותר ברשת הלפרין. הסדרה 'ריאליטי' REALITY עולה לצרכן כ3,500 שקלים, והסדרה המתקדמת עוד יותר היא 'גולד' שמחירה כ4,500 שקלים.
יש גם עדשות מתקדמות יותר שבייצורם משלבים גם אינטליגנציה מלאכותית AI. זוהי סדרת MAX החדשה. בטכנולוגיה זו אין מסתפקים רק בבדיקות ראייה שעושים האופטיקאים. מצלמים תמונה של הלקוח והמסגרת שבחר, ותוכנת הAI הייחודית יודעת למדוד את מבנה הפנים, איך המשקף יושב על הפנים, מה המרחק מהעדשות אל העיניים.
זמן האספקה הוא "עד 14 יום מההזמנה", אבל בפועל בד"כ המשקפיים מגיעים ארצה מוקדם יותר. הלפרין מגלים נדיבות בתחום ההסתגלות, ומאפשרים 60 יום להסתגלות.
סקירה זו לא תהא שלמה בלי להזכיר גם את חברת הבוטיק פרולנס Prolens, שהוקמה בישראל לפני כעשור ע"י דוד אבישר ועדיאל מנחם. הייחוד של חברה זו היא התמחות בעדשות לא סטנדרטיות, בטווח מרשמים (מספרים) גבוהים שהחברות הגדולות אינן טורחות לייצר.
חברות האופטיקה הגדולות עובדות על עדשות עם מספרים עד מינוס 18. אבל ישנם לקוחות לא מעטים בישראל ובעולם שזקוקים לעדשות מסובכות וגבוהות יותר, כמו מינוס 22 ואפילו מינוס 26. בישראל, רק חברת פרולנס מציעה מענה לצרכים שלהם.
דוד אבישר אומר שפרולנס מייבאים עדשות בעיקר מהמפעל הגרמני Poloptic שמתמחה בעדשות מיוחדות ולא סטנדרטיות, ומפעל Swisscoat בהונג קונג המייצר עדשות איכות בטכנולוגיה מהמתקדמות בעולם. בנוסף, הם מייצגים בישראל את המפעל האנגלי Optimum שמתמחה בייצור מוצרי LOW VISION ומוצרים מיוחדים.
סוגי עדשות המולטיפוקל הרגילות שלהם:
Precision– העדשות שמאפשרות לנו ליהנות מחוויית הראיה הצלולה ביותר. עדשות אלו מקטינות את העיוותים הקיימים בצידי העדשה ומשפיעים על הראיה לטווח רחוק. האופן הייחודי בו תוכננו, מאפשר את הרחבת אזורי הביניים ומעבר חלק ונעים ביניהם. דיוק ראיה מקסימלי. נוחות מרבית בעבודה מול אובייקטים קרובים ומסכי מחשב. העדשות עם רוחב גדול מהרגיל באזור הביניים. המחיר 2,100 שקלים.
אינדיבידואל– מייצרים עדשת SEQUEL בהתאמה אישית, שמאפשרת להגדיר מבנה עדשה מאוזן לכל הטווחים או עם דגש לאזורי הביניים לפי סגנון השימוש האישי של הלקוח. בעדשות אלה מנסים להרחיק את העיוות הבלתי נמנע אל מחוץ למסגרת המשקפיים. המחיר: 2,300 שקלים.
VARIA– העדשה עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר של פרולנס שמציעה איכות ראייה טובה ביותר. זאת בזכות ליטוש קדמי ואחורי שמונע עיוותים. בעבר היה נהוג שמפעלים רוכשים עדשות תבנית מלוטשות בצד החיצוני, והמפעל היה מלטש את הצד הפנימי. בעדשות מסוג וריה מלטשים בטכנולוגיה חדשנית דו-צדדית. הבסיס החיצוני משתנה וע"י כך מקבלים תיקון של המרשם קרוב לעין. שיפור הראייה מתקיים בכל הטווחים, באמצעות הגדלת אזורי הביניים והקריאה ותוך שיפור הראיה הפריפריאלית. טכניקת הליטוש הדיגיטלי, המסננת “עיוותי ראייה” ניתנת לשילוב בעדשות אלו. עדשות VARIA ניתנות לייצור בטווח מרשמים גבוה ביותר, ואף על פי כן, מאפשרות שמירה על עדשה דקה לנוחות מרבית. המחיר: 2,650 שקלים.
פרולנס משווקים גם עדשות Pure Sight מתוצרת סגם Sagam וגם עדשות מולטיפוקל רגילות מתוצרתם בפרייבט לייבל משלהם.
הלקוחות (או האופטיקאים) יכולים לבחור בסוגים שונים של ציפויים. ציפוי סופר הידרופובי בסיסי שמאפשר אנטי רפלקס וכמה שכבות ציפוי. הגוון ירוק. רמה גבוהה יותר היא ציפוי NANO שהיא כמו הנ"ל בתוספת שכבת סיליקון שמונעת שומנים. יש גם ציפוי PURE שקוף שמקטין הבזקים ירוקים מול מסך. ולאנשים שעובדים שעות רבות מול מסך מחשב מציעים ציפוי BLUE שמגן מקרינת מסכים.
דוד אבישר מפרולנס נותן אחריות של שנתיים על הציפויים, למעט שריטות. על עדשות עם ציפוי PURE יש אחריות של 3 שנים.
לסיכום, לא תמיד סוג העדשות היקרות ביותר הן המתאימות לנו ביותר. יש עיניים שעבורן עדיף דוקא סוג פשוט. בכתבה זו הצגנו מחירים לזוג עדשות או לעדשה יחידה. ידוע שלפעמים יש הבדלים בין מספרי העדשות בכל אחת מהעיניים שלנו. פחות ידוע שיש אנשים שלעין אחת מתאימה להם עדשה מסוג אחד, ולעין השניה סוג אחר. זו הסיבה שחברות האופטיקה היוקרתיות קובעות מחיר לעדשה יחידה ולא לזוג.
הסוד הגדול של ענף האופטיקה הוא פער התיווך הגבוה ומתח הרווחים הגדול של חנויות האופטיקה. כל היצרנים והיבואנים מפרסמים מחירונים בחוברות מהודרות. האופטומטריסט יציג לנו את המחיר הרישמי בחוברת, ויציע לנו הנחה של 10-20 אחוזים, כדי שנמהר לחטוף את ה"מציאה". ההנחה הזו בתוקף "רק היום". מה שהוא לא מספר לנו זה שהמחיר הסיטונאי הוא בד"כ כמחצית ממחיר המחירון במוצרי היוקרה, וברמות הבסיסיות פער התיווך יכול להיות אף פי 8.
לסוחרי האופטיקה יש שולי רווח גדולים מאוד, והם יכולים להציע הנחות גדולות ועדיין להרויח רווח נאה מאוד. זו גם הסיבה שרשתות אופטיקה כמו הלפרין וסופר פארם יכולות להציע עדשות איכותיות במחירים זולים יותר מחנויות אופטיקה רגילות. המלצה: לעמוד על המקח עם האופטיקאי, ולהתחיל המו"מ בהצעה בגובה 60% ממחיר המחירון שמראים לנו, ואח"כ לעלות.