בנסיעתא
דשמיא

ותוליכנו לשלום

תיירות ולייף סטייל לציבור הדתי

מדריך איך נדע למצות ולא נחמיץ בחופשת פסח בחו"ל

בענף התיירות הדתית קוראים לתקופה הנוכחית "עונת הקניידלאך", כי בציבור הדתי חופשות הפסח מהוות את שיא עונת התיירות. רובנו מעדיפים לבלות את החג בנחת ובהסבה במלון מפנק, ולחסוך מעקרת הבית את תלאות הניקיונות והבישולים והאירוח. מגזין 'נופשים' ושאר עיתוני המגזר הדתי מפרסמים בתקופה זו מודעות רבות על חופשות פסח בארץ ובחו"ל.

השנה נופש פסח יוצא 9 לילות, ולחוצניקים ששומרים יום שני של גלויות יארך הנופש 12 יום. רוב האורחים אכן יהנו מאכילת קניידלאך, אבל מידי שנה מתברר שיש גם כאלה שאכלו מרורים במקום קניידלאך. להלן הדרכה איך לבחור חברה טובה לחופשת פסח, ואיך להקטין את הסיכון שאנחנו "נאכל אותה" מרורים.

ובכן, שחקנים רבים פועלים בשוק הנופשונים לפסח. כולם מפרסמים תמונות של מלון מפואר, ארוחות גורמה, שפים ידועים, וכשרות מהודרת. אבל המציאות לפעמים פחות מרהיבה. במחלקת המודעות של מגזין 'נופשים' אנו נתקלים מידי שנה גם במפרסמים חדשים שלא הכרנו בעבר, ומכירים גם מפרסמים שפרסמו לפני פסח בשנה שעברה, אך השנה הם נעלמו. אחד ממארגני פסח בשנה שעברה, החליף השנה את שם העסק ומפרסם בעיתון אחר עם אותו מספר טלפון.

כנגד ארבעה מפעילי נופש פסח דיברה תורה: אחד חכם- בעל ניסיון שיודע להימנע מבעיות ותקלות ולפתור אותן ביעילות. אחד רשע- שלא יודע להתמודד עם בעיות ובורח עם הכסף שקיבל מהלקוחות. אחד תם- שנוטל אחריות ומסבסד מכיסו את ההוצאות הלא צפויות. ואחד שאינו יודע עדיין אילו בעיות ותקלות צפויות לו.

כאשר חופשת הפסח עוברת כצפוי, הכל סבבה. אין תלונות. כך רוב חופשות הפסח. אבל במקרים מועטים נוצרות בעיות, ואז קוראינו באים בטענות גם אלינו. הטענות החוזרות מידי שנה הן שלא היה מספיק אוכל, ושהמצות נגמרו באמצע החג. יש תלונות גם על איכות האוכל ועל השירות והניקיון במלון. יש מקומות שבהם האורחים מקבלים אוכל פשוט ולא טעים, כמו בישיבה או בצבא, ואף בכלי פלסטיק או כלים חד פעמיים.

המקרים הגרועים ביותר היו כאשר אנשים שילמו על הנופש, והמארגנים נעלמו לפני ליל הסדר. הלכה החופשה והלך הכסף.

בדקתי תלונות רבות לאורך השנים, והתרשמתי שהמארגנים אינם נוכלים, חלילה. מדובר ביזמים חרוצים עם כוונות טובות שהשתבשו. מקצתם עבדו קודם בחברות תיירות גדולות, ראו איך העסק עובד, וחושבים שכעת גם הם יכולים לעשות זאת בעצמם. הם יודעים שנופש פסח בישראל עולה בממוצע כ10,000 שקלים לזוג, ובחו"ל כ20,000 שקלים. אם מכפילים את זה במאה זוגות בלבד, מדובר על הכנסה של מיליון או שני מיליון שקלים. כמה כבר יכולות להיות ההוצאות?

אבל הכסף אזל להם מפני שלא ידעו לחשב טיסות וכמויות אוכל ושיטות שינוע מזון למלונות. מקצתם עמדו בהבטחותיהם ונאלצו לסבסד על חשבונם את הלקוחות, ואחרים לא יכלו לעמוד בהפסדים וברחו. בכל המקרים שבדקתי, זה קרה רק אצל "טירונים" שארגנו נופש פסח לראשונה בחייהם. ואנו נתקלים בזה מידי שנה.

תיירנים חסרי ניסיון מסכמים עם המלון הזמנה בעל פה, וחותמים על טפסי הזמנה סטנדרטיים שלו. מנכ"ל אסיה טרוול, ניסן מושאייב, אומר שלפי ניסיונו יש לדעת מה לדרוש, וחייבים לחתום מראש עם המלון על הסכם מפורט ביותר לגבי הכשרת המטבח לפסח, רכישת כלי האוכל חדשים לפסח, חדרים לעריכת סדרים פרטיים, ועוד פרטי פרטים. כי ישנם מלונאים שמנצלים את תום הלב של המארגנים כדי לדרוש אחר כך תוספת תשלום עבור כל בקשה שלא כתובה במפורש בהסכם.

שמעתי על מלונאי שבשביעי של פסח נעל את החדרים כשבתוכם המזוודות של האורחים, עד שהמארגן יסדיר את חובותיו למלון על "התוספות". שמעתי על מי ששיווק חופשה במלון בחו"ל ל500 אורחים, ובליל הסדר התברר שבחדר האוכל יש מקום רק ל350 איש. מפעיל החופשה לא העלה בדעתו לבדוק מראש דבר כזה.

עוד דוגמאות- למצרים ולתאילנד אסור להכניס בשר ומוצרי חלב. השנה יש חברה שמארגנת נופש פסח בתאילנד, ושתי חברות שמארגנות נופשונים זולים במצרים. הצוות שטס לתאילנד וחלק מהאורחים מביאים מזוודות מלאות בשר קפוא, אך לפעמים המכס תופסים אותם ומחרימים האוכל. החברה שארגנה נופש פסח בשארם א-שייח בשנה שעברה נאלצה להביא שוחט לשחוט כבשים ועופות. בנוסף, חומרי בישול ומאכלים שונים נאלצו להביא בתיקי יד של אנשים שנשלחו לקנות בסופרמרקט באילת, ולהבריחם במעבר הגבול כאילו לצריכה פרטית. כל בוקר השף והמארגנים התפללו שכל השליחים יצליחו לעבור בשלום את ביקורת הגבולות בטאבה, אך לא הכל הגיע כמו שצריך. חברה זו אינה פעילה עוד. שף דתי שעבד בפסח במצרים, נשבע לי שלא יעבוד שם בעתיד. מעניין איך יתמודדו בשנה זו מפעילי נופש פסח עם הבעיות האלה, והאם הם יודעים בכלל מה מצפה להם.

מנכ"ל 'תור פלוס', יעקב כהן, אומר שנופש פסח זה דבר מקצועי ומורכב מאוד. צריך לדעת מה להביא מהארץ ומה לקנות בחו"ל והיכן, איך לשנע את האוכל למלון, ואיך לאחסנו לפני פסח. לפעמים חלק מהמוצרים שהזמין השף נתקעים בדרך מישראל, והבאת תחליפים בטיסה מייקרת את ההוצאות. אם במלון בישראל פתאום נגמר השמן או החלב, אין בעיה לקפוץ לסופרמרקט הקרוב. אבל כאשר נמצאים במלון בחו"ל יש בעיה לוגיסטית להשיג מוצרים כשרים לפסח. חברות בעלות ניסיון יודעות להימנע ממצבים כאלה או לפתור אותם בלי שהאורחים יבחינו שהיתה בעיה. אבל אצל טירונים זה עלול ליצור משבר.

בציבור האשכנזי ישנם ניואנסים שונים של שמירת כשרות לפסח. יש הבדלים גם בין שרויה ולא שרויה, בין מצה שמורה בכל החג או רק בליל הסדר. יש האוכלים קטניות ויש שנמנעים. הציבור הספרדי אינם מקפידים על כך. לכן יש אנשים שבפסח אינם סומכים על כשרות שנותן רב ספרדי.

המיקום

אנשים מחפשים את הנופשונים הכי זולים, ולכן עלינו לבדוק גם את סוגיית "על דעת המקום". שמעתי בעבר גם תלונות על שעמום, כי המלון היה ממוקם בסוף העולם, והאורחים הרגישו בו "תקועים כמו בבית סוהר". כאשר זה קורה בארץ, אפשר לעזוב את המלון ולחזור הביתה או להחליף מלון, אבל במלון בחו"ל אנחנו עלולים להיות תקועים.

יש מארגנים שמצליחים למצוא בחו"ל מלונות זולים מאוד לפסח. יש סיבה שהמלונות זולים. בד"כ מלונות אלה שוכנים ב"חורים" נידחים, ובמרחק נסיעה גדול מנמל התעופה. יש גם מלונות יוקרה שמוצעים למפעילי פסח במחיר זול מאוד, משום שהחג שלנו חל מחוץ לעונה שלהם. הם שוכנים באתרי סקי ובפסח העונה כבר נגמרה, או באזורי חוף שבהם עונת הקיץ טרם החלה. למשל, בבולגריה מתחילה עונת הקיץ מידי שנה ב16 לאפריל, שיוצא השנה בשבוע שאחרי שביעי של פסח. רוב המלונות נפתחים רק ב16 לאפריל, לאחר שהיו סגורים בחורף. אפשר למצוא מלון שיסכים לפתוח שבועיים מוקדם יותר במחיר זול ביותר. מבחינתם זה יותר טוב מכלום. נתקלתי בעבר גם בתלונות של ישראלים שמצאו עצמם תקועים באזור רפאים שבו כל המלונות האחרים סגורים, אין מה לעשות מחוץ למלון, ואפילו תאורת הרחובות כבויה.

השנה פסח יגיע מוקדם בתחילת חודש אפריל, ועלינו לבדוק גם מה יהיה מזג האויר בנופש בחו"ל. זה חשוב כדי לדעת אם נוכל ליהנות גם מחוף הים הצמוד למלון ומבריכות השחיה שבו. למשל, לחופי הים השחור בבולגריה יהיה צפוי בחודש אפריל קור כמו בחורף אצלנו, אז מה יועילו לנו בריכות השחיה שמציע אחד המלונות שם?…

חברת 'תור פלוס' מארגנת נופשוני פסח זה שנים רבות, מהן 7 שנים גם באותם מלונות. יעקב כהן אומר שחוויית האורחים מושפעת גם מהניסיון של בתי המלון עם אורחים השומרים כשרות לפסח. לפעמים גם למלון זו פעם ראשונה שהוא מארח אירוח כשר בפסח, ואין לו ניסיון וכלי אוכל וכלי מטבח הדרושים לציבור שלנו. הכי מסוכנים מלונות חדשים שנמצאים בתקופת הרצה לגילוי תקלות ונזילות.

אחד המבחנים לחוסן של חברת תיירות היא לברר כמה חדרים הם מציעים בפסח. למה זה משנה לנו כאשר אנו מזמינים חדר אחד בלבד? משום שיש להם גם הוצאות קבועות, כמו על שף, רב ועורך סדר, צוות עוזרים, מודעות פרסום וכדומה, שאינן משתנות לפי כמות החדרים. כאשר מחלקים הוצאות קבועות אלה למספר גדול של חדרים, ההוצאה על כל אורח קטנה יותר וממילא הרווח גדול יותר ומאפשר להם גמישות.

לסיום, חשוב להבהיר: רוב הנופשונים לפסח מתנהלים היטב והאורחים נהנים מאוד. המקרים המצערים שמדווחים בכתבה זו הם מיעוט זניח. איננו אומרים ש"פעם ראשונה" היא מתכון בטוח לתקלות, אלא שכל התקלות שהכרנו היו בחברות שניסו פעם ראשונה. תמיד יש פעם ראשונה לכל התיירנים, גם לחברות תיירות טובות מאוד. כתבה זו נועדה כשירות כדי שנדע למצות ושלא נחמיץ.

"ארבעת הקושיות" לבדיקה בהזמנת מלון לפסח:

  • מה הניסיון של מארגני נופש הפסח, כמה חדרים הם מציעים השנה, והיכן ארגנו פסח בעבר?
  • היכן נמצא המלון? באזור מיושב או שומם? מה המרחק של המלון משדה התעופה?
  • מה מזג האויר הצפוי בפסח באזור של המלון?
  • האם הכשרות מתאימה לנו, ומי הרב נותן את הכשרות?

 

 

 

 

 

מאמרים נוספים
שתפו מאמר זה:
דילוג לתוכן