בנסיעתא
דשמיא

ותוליכנו לשלום

תיירות ולייף סטייל לציבור הדתי

"ישמחו השמיים" גם בחופש הגדול

לקראת החופש הגדול אנו מציעים לבני הנוער בילוי בלתי נשכח- הטסת מטוס הקרב 'סופה' F16 בסימולטור. במתחם סינימה סיטי בגלילות הוקמה "הטייסת" שבה 11 סימולטורים מדוייקים של תא הטייס. רבים מהצעירים חולמים להיות טייס, מבלי להבין מה זה להטיס מטוס. כעת יש להם הזדמנות לחוות זאת. בעצם, לא רק בני הנוער, אלא גם מבוגרים רבים ישמחו להתנסות בכך.

סימולטור טיסה הוא מתקן לחיקוי מושלם של המציאות בטיסה. משתמשים בו לאמן טייסים ביעילות ולהתמודדות עם מצבי חירום, אבל גם מי שאינו בוגר קורס טייס יכול להתנסות בהטסה על סימולטור. הליווי וההדרכה של טייסי קרב אמיתיים, וגם בתידרוך שעושים לנו לפני הטיסה והתחקיר אחריה, הופכים את החוויה למשהו שונה לגמרי.

הנה סקירה של מה שעוברים בטייסת:

ליד הכניסה יש קולבים ועליהם סרבלי טיסה. כל אורח נרשם ומתבקש לקחת לעצמו סרבל במידותיו, וללבוש. כולם נראים כטייסים, וזה מכניס לאוירה המתאימה כבר בהתחלה.

אח"כ נכנסים לאחד מחדרי התדריכים שבמתחם. שם שומעים הסבר על המטוס F16 ועל הטיסה מפי טייס קרב מנוסה. במקרה שבו השתתפתי זה לא היה סתם טייס קרב צעיר, אלא אלוף משנה במילואים א', מפקד טייסת בעבר. לא פחות. הטייס מסביר את עקרונות הפיזיקה של ההטסה, ואת השימוש בסטיק ובמצערת, שהם בדיוק כמו במטוס האמיתי. הוא מלמד שסיבוב במטוס קרב עושים ב90 מעלות, ולא כמו במטוסים קלים שהטסתי בעבר בזוית של 30-45 מעלות בלבד. בסימולטור זה לא משתמשים בדוושות בסיבובים.

אח"כ הוא מסביר את המשימה שלנו: להטיס את המטוס מבעד ל"שערים" וירטואליים שמצוירים באויר. כל שער שהמטוס עובר דרכו מזכה אותנו בנקודות, והמשימה שלנו היא לצבור כמה שיותר נקודות. אבל לא פחות מ200 נקודות. "אני מעודד אתכם לקחת סיכונים" אומר המדריך א', "זה בסדר לעשות שגיאות כי כך לומדים. אם מתרסקים בטיסה על סימולטור לא קורה כלום. אם מתרסקים פעם אחת, המטוס ימשיך לטוס. אם מתרסקים פעמיים, יוצאים מהמשחק. אז נסו להיות רגועים וליהנות". התידרוך נמשך כרבע שעה, ואח"כ עוברים לאולם המרכזי שבו 11 סימולטורים מסודרים במעגל.

גם אני מתיישב במושב הטייס של אחד הסימולטורים. לוח השעונים בחזית נראה בדיוק כמו במטוס, ומשני צדדי מושב הטייס נמצאים מסכים שעליהם מוצגים צילומי מתגי הרדיו וההתנעה, לא ניתנים להפעלה. מימין הסטיק, ומשמאל המצערת. בדיוק כמו במטוס אמיתי. מקציבים לנו רבע שעה לטיסה הראשונה.

על המסך הענק שמקיף אותי אני רואה שאני בתחילת מסלול 29 בבסיס חיל האויר בחצור (או בשדה התעופה של הרצליה, שגם שם יש מסלול 29). בזמן ריצת ההמראה המטוס מגיע בקלות ובזריזות למהירות ההמראה של 150 קשר, מושך את הסטיק, והמטוס מנתק מהמסלול. מטפס לתוך כמה שערים ירוקים. מוריד את האף כדי להפסיק הטיפוס ולעבור למצב שיוט, ולהפתעתי מוצא עצמי מעל תל אביב. אין מצב! אפילו מטוס סופה F16 אינו יכול להגיע מחצור לתל אביב בתוך 5 שניות. אני מבחין מעל הים בעוד שערים ירוקים וצהובים, ומצליח להשתחל לרובם. אני רואה מתחתיי גם שערים אדומים שמעניקים נקודות רבות יותר, ומחליט לא להנמיך כי חלקם נמצאים בין גורדי שחקים ואני חושש להתרסק לתוכם.

כך אני מלהטט בין השערים בסיבובים חדים יותר ופחות, ובטיפוס או הנמכה בעזרת הסטיק בלבד. מרוב התרגשות שכחתי להפעיל את המצערת חזק יותר לטיפוס, או חלש יותר להנמכה. באמצע הטיסה מופיעה במסך הודעה "עוד 5 דקות", ולאחריהן נעצרת התמונה. אומרים שהזמן טס כאשר נהנים. כאן זה מקבל משמעות כפולה. הטיסה הזו היתה חוויה מהממת ומאתגרת. מתברר שצברתי 350 נקודות, כמעט כפול מהמינימום הנדרש.

מהטיסה חוזרים לחדר התדריכים. הטייס האמיתי א' עושה תחקיר לטיסה של כל אחד, ומציע איך להשתפר בטיסה הבאה. מתברר שאחת מהמשתתפות בקבוצה שלנו התרסקה ארצה 3 פעמים. אחרים התברברו מעל הים במקום שאין שערים, והמדריך מלמד איך לחזור לפוקוס אל אזור השערים. מישהו מאיתנו טס הפוך, כי לאחר סיבוב הוא שכח להחזיר את הסטיק למצבו הרגיל. כל אחד מאיתנו לומד היטב משגיאותיו וגם משגיאות של אחרים.

"הטייסת היא, למעשה, מרכז מצויינות אישית וארגונית" אומר אסי קומבליס, מנהל שיווק של הטייסת. "אנו מעדיפים לומר 'בואו לגלות את הגרסה הטובה יותר של עצמי'. המטרה שלנו היא לקחת את מתודולוגיית המצויינות של חיל האויר, ולהנגיש אותה לאזרחות. אנשים חושבים שאנחנו מלמדים איך לטוס, אבל האמת היא שאנחנו מלמדים איך להשתפר אישית, וזאת באמצעות טיסה בסימולטור. הבעיות והאתגרים שבטיסה בסימולטור קיימים גם במצבים רבים באזרחות, בעיקר במקומות עבודה. זו תרבות של הצבת יעדים ברורים, ושל תחקור ביצועים והפקת לקחים".

לדבריו, במישור השטחי רואים בטייסת אנשים מפעילים סימולטור מיכני משוכלל, אבל ברובד העמוק יותר אנשים אלה לומדים ומתנסים בעבודת צוות, מנהיגות, התמודדות עם מציאות משתנה, התמודדות עם כשלון, ועוד. כל המצבים האלה קיימים גם ברוב הארגונים העסקיים, אבל בטייסת הם מתרחשים בצורה אינטנסיבית יותר שמחייבת התמודדות מיידית.

טלי רובין, מנהלת תיקי הלקוחות, מספרת שחברות רבות עורכות בטייסת יום גיבוש לצוותים או סדנת פיתוח מנהלים. יש גם "קמפוס" שמגיע לבתי ספר, שם מלמדים את התלמידים מצויינות ועקרונות טיסה. לאחר מכן מגיעים התלמידים אל הטייסת להתנסות. בתחקיר לאחר הטיסה של הילדים, המדריכים שמים דגש על איך צריך להתמודד עם כשלון בבחינות ובמשימות בבית הספר, כמו שעושים בטייסת עם הסימולטורים.

גם תיירים רבים באים להתנסות בטיסה כמו הטייסים הישראלים שנחשבים הטובים בעולם. יש בטייסת גם חנות מזכרות לתיירים וגם לישראלים. כאשר התיירים חוזרים לארצם, הם זוכרים את חווית הטיסה בסימולטור כאחד השיאים של הביקור שלהם בישראל.

אסי קומבליס מסביר שהטייסת מציעה לנו 5 סוגים של טיסות. "מוצרים" הוא קורא לזה. המוצר הראשון הראשון הוא Primium  שבו התנסיתי ותיארתי לעיל. המחיר החל מ350 שקלים באתר, אך יש הנחות למקומות עבודה ומבצעים. זה לא זול לנערים בחופשה, אבל שווה כל גרוש.

המוצר המתקדם והיקר יותר נקרא Platinum. הוא כמו הפרימיום אבל יש בו 2 טיסות ולא רק אחת. לאחר התחקיר עם טייס קרב חוזרים לאולם הסימולטורים לטיסה נוספת, ובה משפרים את התוצאות. החוויה הזו נמשכת כשעה ו45 דקות.

תוכנית פופולרית נוספת נקראת Family Time שמציעה גיבוש משפחתי בטיסה בשמי הארץ. זה מתחיל בתכנון הטיסה בשלב התדרוך, שבו המשפחה מחליטה מעל אילו מקומות הם יחלפו בשמיים. צוות הטייסת מכניס למחשב את הנ"צ השונים של הבית של המשפחה, הבית של הסבתא או של הדודים, ומקומות המגורים או העבודה של בני המשפחה כיום או בעבר. המחשב בונה לנו מסלול, ועלינו להטיס את המטוס במסלול האישי הזה. לאחר ההמראה יש "משימת שערים" ואחריה מתחילים לנווט. למי שמתקשה בניווט, המדריך מעביר את המטוס למצב של טייס אוטומטי. בני המשפחה רואים את נופי כל הארץ מעליהם הם עוברים, שומעים הסברים באוזניות, וגם יכולים לדבר ביניהם במערכת הקשר. חוויה משפחתית מדהימה שנמשכת כשלש שעות. לפני היציאה מקבל כל משתתף פאוץ' וכנפי טיסה שגם שמו רקום עליהם.

התוכנית הבאה נקראת VIP ובה טייס קרב ילווה אותנו בהדרכה אישית, עם סיפורים אישיים ועם מורשת קרב אמיתית. גם פה הטיסה בהתאמה אישית, והטייס והצוות בונים נתיב לפי החלומות שלנו. בסוף הטיסה מקבלים פאוץ' עם שם רקום.

המוצר החמישי SPECIAL EVENTS דומה מאוד לVIP, אבל מיועד לקבוצות. מתקיימים בו אירועים פרטיים כמו ימי הולדת לאנשים בוגרים או בר מצוה וכדומה. הזמן גמיש ויכול להתארך או להתקצר לפי רצון הקבוצה.

אסי מבקש להדגיש שהתדרוכים והסדנאות נעשים בעיקר בעברית, אבל גם באנגלית, בצרפתית, רוסית, ספרדית, ואפילו סינית.

הטייסת נחנכה בסינימה סיטי גלילות לפני כחמש שנים. כנראה שהעסק מצליח מאוד, כי הם פתחו סניף גם בניו יורק, ובקרוב יפתחו סניף גם בלאס ווגאס. יש תוכניות לפתוח רשת סניפים גם באירופה. בכל הסניפים מחוץ לישראל ידריכו טייסי קרב מקומיים.

אז מי שחולם להגיע לקורס טייס (מי לא?) יכול עכשיו להתאמן בהטסת מטוס קרב, אפילו להשתתף בקרב אוירי, ולספוג את מורשת חיל האויר. וגם מי שחלם להיות טייס והגיע רק לצנחנים או גולני יכול מעכשיו לגלות מה הוא הפסיד.

הרבה מאוד!

 

 

 

מאמרים נוספים
שתפו מאמר זה:
דילוג לתוכן