קליניקה משפטית ראשונה מסוגה הוקמה במרכז האקדמי למשפט ולעסקים לטפל בפניות צרכנים בתחום התעופה וללוות אותם משפטית למימוש זכויותיהם. הקליניקה, שבראשה עומדות עו"ד קרן שמש פרלמוטר ועו"ד ליאת גלילי פרל, פועלת באמצעות מערך של סטודנטים וסטודנטיות מהפקולטה למשפטים במרכז האקדמי ובליווי צמוד של צוות הקליניקה.
אנו נתקלים לא מעט בבעיות מול חברות התעופה המקומיות והזרות. ביטולי טיסות ועיכובים בהמראות, ביטולים של טיולים מאורגנים או סגירתם של יעדים בפני ישראלים, בייחוד על רקע המשברים שפוקדים אותנו בשנים האחרונות – מקורונה ועד חרבות ברזל. על אף שחוק שירותי תעופה מגדיר את זכויותיהם של הצרכנים, רבים מהם מוצאים עצמם בהתנהלות ממושכת מול החברות, המצוידות במערך משפטי מיומן ונרחב שמוצא את הדרכים לחמוק מהחזרי התשלום. בעוד הצרכנים, נטולי כלים וידע משפטי, יוצאים לא פעם מופסדים או שזכויותיהם אינן ניתנות להם במלואן.
השירות ניתן ללא תשלום. הפניות לסיוע משפטי בקליניקה זו צריכות להעשות רק בטלפון או באינטרנט, בשלב זה של הפתיחה. בנוסף, יקיים צוות הקליניקה סדרת הרצאות לציבור בנוגע לזכויותיו בתחום התעופה, וכן יפורסם נייר עמדה למקבלי ההחלטות להסדרת הסוגיות שאינם זוכות למענה במסגרת החוק הקיים.
עו"ד ליאת גלילי פרל, מנהלת הקליניקה למשפט ותעופה: "ענף התעופה נחשב לאחר התחומים במשק בהם מתקיימת פגיעה נרחבת ומתמשכת בציבור הצרכנים – הצרכנים לרוב לא מודעים לזכויותיהם ולא מסוגלים לעמוד מול התנהלות החברות, וזאת מבלי שישנו גורם מתכלל שידע לתת מענה ולהתנהל מול חברות התעופה המקומיות והזרות. על אף החוקים שקיימים בתחום, חברות התעופה לא תמיד עומדות במחויבויותיהן וישנם גם שטחים אפורים שהחוק לא נותן להם מענה. ההחלטה להקים את הקליניקה נובעת מתוך צורך אמיתי שזיהינו בשטח, שהתגבר על רקע המלחמה ויציאתן של חלק מחברות התעופה מישראל. במסגרת פעילות הקליניקה אנחנו נעניק סיוע משפטי לפונים, נאפיין את היקף הפגיעות ואופיין ונפעל לגיבוש חקיקה והסדרה בתחום שתמנע את המשך הפגיעה בציבור הצרכנים".
לפניות לקליניקה: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSd_0d8neCdEOP_2gZbnkRDpmRSuqHIOYRv3QVRt28hM3lgEKw/viewform