בנסיעתא
דשמיא

ותוליכנו לשלום

תיירות ולייף סטייל לציבור הדתי

היסטוריה- חברות קרוזים בינלאומיות יפליגו מחיפה

7 חברות שייט תענוגות יפליגו בקרוזים גם מחיפה בשנת 2022. בענף התיירות זה חידוש היסטורי שבעבר יכולנו רק לחלום עליו. בעבר, כל חברות השייט הבינלאומיות נמנעו מעגינה בישראל, והיחידות שהגיעו לעתים נדירות, לא העלו נוסעים ישראלים על סיפונן.

כדי להפליג בקרוז היינו חייבים לטוס תחילה לחו"ל לנמלים מהם יצאו הקרוזים. והתוספת על כרטיסי טיסה ולינות במלונת לפני הקרוז ולאחריו הפכו  את החופשה ליקרה. לכן רק ישראלים מעטים ניצלו פעם את ז'אנר התיירות הפופולרי הזה בעולם. אך בשנים האחרונות שלפני מגפת הקורונה עלה מאוד מספר הישראלים שבחרו חופשה בקרוזים, ביניהם היה משקל מיוחד לציבור הדתי. זו הסיבה שראשי ענף הקרוזים החליטו לאחרונה "לעשות עליה".

למי שעוד לא הפליג לשייט תענוגות כדאי לדעת שזה דומה לטיול מאורגן ביעדים שונים, אבל שונה ממנו בכך ש"המלון" מגיע איתנו לכל היעדים. אין צורך לפרוק מזוודות בכל ערב, לארוז אותן בכל בוקר, ולסחוב אותן. כך נראה חדר רגיל עם מרפסת:

עיקר התענוג זה הפאר של האוניות, האוכל המשובח, ומבחר האטרקציות והמתקנים שעליהן. ההפלגה נטו, בלי התוספות על טיסות ועל מלונות ביעדים, היא די זולה למעשה. עלות ממוצעת של לילה ליחיד היא כ400 שקלים. פחות מלינה במלונות באילת ובירושלים.

רוב הקרוזים מחיפה נמשכים שבוע ויותר, ומגיעים עד אתונה, כשבדרך עוגנים בנמלים נוספים ביוון, טורקיה, ובקפריסין. הפלגות של שבועיים מגיעות עד רומא, עם עצירות גם בונציה אלבניה וקרואטיה. הפלגות של 3 שבועות מגיעות עד ברצלונה.

רויאל קריביאן RCL

חברת השייט הגדולה בעולם Royal Caribbean (RCL) עושה היסטוריה בתחום התיירות כאשר היא הופכת את נמל חיפה לנמל-בית שלה, כמו הבסיס הראשי במיאמי וכמו נמל הבית בברצלונה. נציג RCL בישראל, אודי שנבל, אומר: "החברה הכירה בחשיבות של השוק הישראלי, והקצתה אוניה מיוחדת לבסיס חיפה. לא כמו חברות אחרות שמוכרות שייט מאיטליה, ומקציבות כמה תאים לישראלים שיעלו בחיפה".

בעקבותי רויאל יגיעו לישראל חברות שייט נוספות, אבל הן יפקדו את נמל חיפה כחלק ממסלול שמתחיל ונגמר במקומות אחרים. ההפלגות של RCL מישראל מתחילות בנמל חיפה, עושות מסלול סיבובי, וחוזרות לסיים את הקרוז בחיפה.

רויאל יביאו לבסיס הישראלי את האוניה Rhapsody of the Seas ל19 קרוזים בקיץ ובסתיו, החל מ5 לאוגוסט. בחודשי הקיץ יתקיימו קרוזים של שבוע, ובחודש ספטמבר יתקיימו גם קרוזים של שלשה או ארבעה לילות בגלל חגי תשרי.

ה'רפסודי' נחשבת אוניה בינונית-קטנה, ויכולה להכיל כאלפיים נוסעים, יש בה 12 קומות. היא הושקה בשנת 1997, ועברה שיפוץ יסודי בשנת 2016. יש בה מגוון אפשרויות בילוי בתיאטרון גדול ובברים, קיר טיפוס, וגם שתי בריכות, אחת חיצונית ופתוחה, והשניה מקורה. במסגרת השיפוץ הפכו את האוניה לידידותית לטיולי משפחות, והעניקו תשומת לב מיוחדת לילדים. על האוניה פועל מועדון ילדים Adventure Ocean שמחולק לקבוצות גיל מחצי שנה ועד גיל 17. לכל קבוצת גיל מוקצה חדר עם משחקים ומתקנים מתאימים. הילדים יהיו מועסקים במועדון כדי שההורים יוכלו ליהנות מהחופשה ולבלות במקומות אחרים על האוניה.

לRCL יש בשורה גם לציבור הדתי. אודי שנבל מצהיר: "אנחנו הולכים עוד צעד קדימה להיפתח גם לקהל שומרי כשרות. באחד המטבחים על האוניה נכשיר פינה עם תנור שיוכשר כדי שנוכל להגיש לנוסעינו ארוחות חמות וטריות, ברמה גבוהה שלא תיפול מהאוכל הרגיל שאנו מגישים לנוסעים האחרים".

ככל הנראה האוכל הכשר יגיע מחברת הקייטרינג וֶבֶּרְמָן במיאמי כשהוא קפוא, ובמטבח האוניה יהיה טבח דתי שיפשיר ויחמם אותו. האוכל הכשר יוגש בצלחות חרסינה נאות, במקום בחמגשיות וצלחות חד פעמיות. מי שמעונין באוכל גלאט כשר למהדרין, יוכל לקבלו בחמגשיות סגורות, כמקובל בחברות השייט האחרות בעולם. לארוחת הבוקר יהיה גם בופה כשר בחדר האוכל הראשי של האוניה.

אחד מחדרי הישיבות באוניה יוקצה לתפילות במנין וישמש בית כנסת. יתכן שגם ספר תורה יוכנס לביהכנ"ס שבאוניה. לנוסעים יוצעו גם נרות שבת חשמליים. אודי מגלה שעל האוניה יהיו גם טבח דתי ורב. ביקשתי לראיין גם את הרב שלהם, לשמוע פתרונותיו לשאלות הקשורות בשמירת שבת וכשרות בקרוזים, אבל אודי אומר שעדיין לא בחרו רב ולא סגרו את הפרטים של ההיבטים הדתיים. הנושא בטיפול המשרד הראשי במיאמי, ואילו חברת סנורמה היא רק הGSA נציגת המכירות של רויאל קריביאן. כדי להבין יותר שאלות הלכתיות בהפלגות קיראו את הכתבה שו"ת על שייט בלינק זה.

MSC

חברת השייט האיטלקית MSC תהיה הראשונה להפליג מחיפה, ותפעיל 35 קרוזים, הכי הרבה הפלגות מבין כל החברות העולמיות. ההפלגה הראשונה תצא מחיפה ערב חג הפסח, ב14 לאפריל, לנמלי מזרח הים התיכון. המסלול מעגלי, יוצא מחיפה וחוזר אליה. זאת לעומת רוב חברות השייט האחרות שיוצאות מחיפה, אך המסלול מסתיים בחו"ל, ומשם עלינו לחזור בטיסה.

החברה מקדישה לקו מחיפה את האוניה ליריקה LIRICA, שהושקה בשנת 2004, ועברה שיפוץ יסודי בשנת 2015. היא יכולה לארח 2,600 נוסעים, ב13 קומות וסיפונים. האוניה מציעה שפע של בידור ואטרקציות כמעט כמו האוניות הגדולות. יש עליה שתי בריכות שחיה, ומתחם מים לילדים, שני ג'קוזי, אולם תיאטרון גדול עם 500 מקומות ישיבה, מיני גולף, חדר כושר, ספא ושישה ברים ומסעדות. בצוות האוניה יהיו גם דוברות עברית, לתת שירות לנוסעים שאינם יודעים אנגלית.

האוניה מיועדת למשפחות, ויש בה התחשבות רבה גם בילדים. יש באוניה חמישה מועדוני ילדים עם משחקים מותאמים לפי גילאים, החל ממועדון פעוטות בגילאי 2-5, ועד מועדונים לילדים ונוער בגיל העשרה עם משחקי מחשב משוכללים. בימים אלה נבדקת האפשרות לצרף לצוות גם שמרטפיות דוברות עברית.

ראוי לציין שלמרות שנמל חיפה הינו נקודת היציאה עבורנו, הוא אינו נחשב התחנה הראשונה והסופית של ההפלגות הללו. יהיו גם נוסעים שיתחילו ויסיימו את הקרוז בנמלים אחרים לאורך המסלול. בנמל פיראוס יעלו על האוניה נוסעים צרפתים ואמריקאים, ובנמלים לימסול וקושדסי יעלו נוסעים רוסיים. מעריכים שהישראלים יהוו רק כרבע מהמשתתפים בקרוזים האלה. לנקודה זו יש משמעות הלכתית. הפוסקים קבעו שמותר להפליג גם בשבתות באמצעות ספנים לא יהודים, שעובדים למען כלל הנוסעים הגויים. לפי ההלכה, הפתרון "גוי של שבת" אינו מועיל כאשר רוב הנוסעים הם יהודים.

יתרון נוסף של MSC הוא המחירים הזולים בענף. כיום הם מציעים חדרים פנימיים בהפלגות הראשונות החל מ550$ בלבד לנוסע. המחירים משתנים מעת לעת.

אבל מנהלי החברות המתחרות אומרים לנו שהמחירים האלה מטעים, כי כאשר אנחנו כבר על האוניה, הם דורשים מאיתנו תשלום כמעט על הרבה דברים שאצל המתחרים כלולים במחיר כרטיס ההפלגה. בMSC מודעים לביקורת הציבורית על המחירים היקרים על האוניה. לכן הם מציעים גם חבילת פינוק "All in at sea" תמורת 340$, שכוללת צריכה חופשית בכל המסעדות והבארים, אספרסו, קפוצינו, משקאות מוגזים, בירה מהחבית, יין בכוס, קוקטיילים נבחרים, חיבור לאינטרנט ל2 מכשירים, וזיכוי של 50$ לבזבוזים על האוניה. בימים אלה נמכרת החבילה בחצי מחיר של170$ בשלב ההרשמה בלבד. אבל מי שכבר הזמין, ויבקש אח"כ להוסיף את החבילה, יידרש לשלם 340.

כל חברות הקרוזים מציעות לנו פנסיון מלא שכולל 3 ארוחות ביום. שומרי כשרות יכולים להזמין מזון כשר שמוגש בחמגשיות, שכלול במחיר הכרטיס. חברת MSC היא היחידה שדורשת תשלום נוסף של 30$ ליום עבור אוכל כשר. מדובר בתוספת של עוד 210$ לכל הקרוז. החמגשיות הכשרות המוגשות בד"כ בMSC מיוצרות בקייטרינג רוסטיקלי Rustichelli בעיירה גאגיאנו באיטליה, בהכשר והשגחה של אב"ד לוגאנו בשווייץ, הרב בן ציון רבינוביץ. בימים אלה הם בודקים חברות קייטרינג ישראליות להפלגות מחיפה.

שאלתי את מנכ"ל MSC בישראל, אייל אטיאס, למה רק MSC דורשים תוספת תשלום על החמגשיות הכשרות?

תשובתו: "החמגשיות האלה והטיפול הלוגיסטי בהובלה והקפאה, עולים לנו יותר ממה שאנו דורשים עבורם מהלקוחות. בתשלום של 30$ מגולם גם קיזוז של הארוחות ששומרי הכשרות אינם אוכלים עם שאר הנוסעים. יתירה מזו, אנחנו מספקים 3 ארוחות כשרות ביום, לעומת 2 בלבד שמציעות חברות אחרות., המחירים שלנו אטרקטיביים יותר מהמתחרים אף עם תוספת התשלום לארוחות הכשרות".

מעולם לא זכיתי להפליג עם MSC, אך חברים מבית הכנסת שלי טוענים שהאוכל הכשר שלהם דומה לאוכל במטוסים, וצורת ההגשה נופלת מהאוכל הגורמה שמוגש לשאר הנוסעים. רוב הדתיים מוותרים על החמגשיות האלה, ומבקשים מהשף לחמם להם דגים ותפוחי אדמה בתוך נייר אלומיניום. אחד ממשווקי הקרוזים, חברת גולדן טורס, ביקשו להכשיר חלק מהמטבח למען הנוסעים הדתיים. בMSC בדקו את הבקשה וגילו שאין היתכנות בגלל מיגבלות לוגיסטיות.

למזלנו, אייל אטיאס גדל במשפחה דתית ומכיר את דיני הכשרות, ומנסה לטפל בהם. הוא שאף להנהיג סעודות קבלת שבת עם יין לקידוש וחלות, אם יהיה ביקוש. לדבריו, אם ההפלגות מחיפה יתגלו כריווחיות ויהיה בהן ביקוש לאוכל כשר, אז בשנה הבאה החברה תשלח לחיפה אחת מאוניותיה הגדולות, שניתן יהיה להכשיר אחד ממטבחיה. מר אטיאס מבטיח גם להקצות חדר לתפילות, אם נוסעים יבקשו להתפלל במנין.

ריג'נט Regent seven seas

האוניה אקספלורר של חברת השייט ריג'נס תצא מחיפה לונציה ב5 ליוני להפלגה של שבועיים עם עגינות בדרך. לנוסעים ישראלים יש גם אפשרות לעלות על האוניה באתונה ב24 במאי בדרכה לחיפה.

האוניה אקספלורר יכולה לארח 750 נוסעים ב14 קומות. היא הושקה ב2015, ומשקלה 55,000 טון. כל החדרים עם מרפסת, ואין בה חדרים פנימיים. כמו אחיותיה בחברת ריג'נס, נחשבת האוניה הזו הטופ שענף הקרוזים מסוגל להציע. החברה נקראת "7 ימים" והקרוזים שלה נחשבים "6 כוכבים". השירות נחשב הטוב ביותר בים, וגם האוכל גורמה ברמה הטובה ביותר. בחברת ריג'נס "הכל כלול", לרבות סיורי חוף, משקאות קלים וחריפים, סיורי חוף, שירות חדרים, חיבור אינטרנט, הטיפים, ועוד. היוקרה הזו עולה ביוקר ומיועדת לנוסעים עשירים מהאלפיון העליון. מנהל מחלקת השייט באופיר טורס, איל כהן, מספר שדוקא הסוויטות היקרות על האוניה היקרה נחטפות גם בהפלגה מחיפה, וגם ישראלים מעדיפים להפליג באוניות בוטיק אלגנטיות עם שירות אישי מפנק.

איל כהן מוסר שהם התאימו את ההפלגות שלהם גם לציבור הדתי, והם נערכו להגיש לנו גם אוכל כשר למהדרין. הם יביאו לאוניה מזון כשר גלאט תוצרת קייטרינג סטרלינג Sterling במיניאפוליס. חברת סטרלינג ידועה בארצות הברית באיכות הגורמה שהיא מציעה. ניתן להזמין מראש ארוחות מגוונות לכל יום של השייט, לפי תפריט שנשלח לנוסעים מראש. האוכל יגיע קפוא לאוניה, יאוחסן במקפיא, יופשר ויחומם לפני כל ארוחה בתנורים במטבח האוניה. האוכל הכשר יחומם בתנורים הלא-כשרים במטבח, כאשר הוא עטוף היטב בשתי שכבות של נייר אלומיניום, למנוע כל מגע עם המגשים והדפנות הטרפים של התנור. את הארוחות הכשרות יש להזמין עד 120 יום לפני ההפלגה.

באוניה אקספלורר אסור להכניס לחדר האוכל כלים חד-פעמיים, שעלולים "לחלל" את האלגנטיות היוקרתית של האוניה. לכן אופיר טורס רכשו כלי חרסינה וסכו"מים מיוחדים לשומרי הכשרות. לכל ארוחה כשרה יצורף גם בקבוק יין איכותי כשר. הארוחות הכשרות יוגשו רק בחדר האוכל הראשי GRAND, מבין חמש המסעדות על סיפון האוניה. בערב שבת יארגנו לנוסעים הישראלים גם סעודת שבת עם חלות ויין לקידוש, ואולי גם זמירות לשבת. אם יהיה ביקוש לתפילות במנין, האוניה תקצה חדר לתפילה.

Oceania

חברת הקרוזים אושיאניה ברמת חמישה כוכבים מפעילה רק אוניות בוטיק עם הקולינריה הטובה ביותר על פני הים. היא מיוצגת בישראל ע"י מחלקת השייט של אופיר טורסCruise No.1  בניהול איל כהן. אושיאניה תביא לחיפה את האוניה נאוטיקה Nautica בתחילת חודש ספטמבר. הפלגה לחיפה תצא ממלטה ביום 25 לאוגוסט למסלול של 10 לילות, ותגיע לחיפה ביום 4 לספטמבר, שם תוריד נוסעים, ותעלה ישראלים אחרים להפלגה של 12 לילות עד ונציה. המסלול ממלטה לחיפה כולל עגינות במיקונוס ביוון, באיסטנבול ובאיזמיר ובבורדום בטורקיה, באי רודוס, ובפאפוס במערב קפריסין. המסלול בכיוון ההפוך מחיפה לונציה כולל עגינות באשדוד, לימסול בקפריסין, רודוס, קוסאדאסי בטורקיה, סירוס ביוון, אתונה, טיראנה באלבניה, ודוברובניק בקרואטיה. לישראלים יש גם אפשרות להאריך את הקרוז ל22 לילות ולסיימו בברצלונה. המשך המסלול כולל עגינות גם בספליט בקרואטיה, בקוטור במונטנגרו, איגומניצה ואגרוסטולי ביוון, משם לאיטליה לטארומינה, אמאלפי, רומא, ופורטופינו, ממשיכים למרסיי בצרפת, ומסיימים בברצלונה בספרד.

מפת המסלולים של אושיאניה שונה מרוב חברות הקרוזים האחרות. האוניה יוצאת להפלגה ארוכה במסלול גדול וחובק עולם, שנמשך כחצי שנה. הנוסעים יכולים לעלות למקטעים ממנו בנמלים השונים. יש נוסעים שמבלים על האוניה יומיים, או שבוע, חודש או חודשיים, ואפילו חצי שנה. החידוש השנה הוא שגם ישראלים יכולים להצטרף להפלגה, ולעלות במלטה ולרדת בחיפה, או לעלות בחיפה ולרדת בונציה או בברצלונה.

על האוניה יש אינטרנט חינם, שתיה קלה וקפה ללא הגבלה, הופעות בידור, בריכות, ספא וג'קוזי. כרטיס ההפלגה כולל גם אחד מהצ'ופרים האלה: 6 סיורי חוף לחדר לפי בחירה, או חבילת שתייה כולל אלכוהול בזמן הארוחות, או  כסף לפינוקים בסכום 600$ לקניות על האוניה.

אושיאניה היא חלק מתאגיד הענק נורביג'ן NCL. היא ידועה כחברת קרוזים יוקרתית המציעה אירוח אלגנטי, מטבח משובח, שירות אישי ומפנק, שמגדירים אותה כמוצר של 5 כוכבים. היא מפעילה 4 אוניות בגודל בינוני של כ 30,000 טון, שמתאימות לאירוח של 684 נוסעים בלבד. את הנוסעים ישרתו כ-400 אנשי צוות, ביחס של 1/1.5, שהוא מהטובים ביותר בענף הקרוזים. ברוב החברות האחרות הממוצע הוא 1/4, כלומר איש צוות אחד על כל 4 נוסעים.

האוניות של אושיאניה נחשבות אינטימיות, ואינן מיועדות להפלגות של משפחות אלא למבוגרים בלבד. אין אטרקציות ובידור לילדים, ומשתדלים שילדים לא יתרוצצו במסדרונות ועל הסיפונים וירעישו לנוסעים שמחפשים שקט ושלווה.

האוניה נאוטיקה הושקה בשנת 2000, ועברה שיפוצים וחידוש בשנים 2008 ובשנת 2014. יש בה 11 קומות, שבהן 6 ברים וטרקליני אירוח, גם בריכת שחיה מחוממת ולצידה 3 בריכות עיסוי, ספא, אולם תיאטרון, וקזינו גדול. בשנת 2018 היא עגנה בחיפה בקרוז, ועיתונאים ישראלים הוזמנו לבקר בה (אבל לא להפליג). ראינו בחדריה ובשטחים הציבוריים רהיטים איטלקיים מפוארים, והסיפונים והמרפסות מחופים בעץ טיק יוקרתי. הופתעתי לראות בחדר הספריה גם כיפות למען הנוסעים, חוברות של ברכת המזון, ואפילו סידורי תפילה לשבת שהודפסו במיוחד עבור אורחי אושיאניה עם הלוגו שלה.

בנאוטיקה גם הארוחות הכשרות יהיו יוקרתיות. האוכל יגיעו קפוא מחברת הקייטרינג האמריקאית סטרלינג, יחומם במטבח האוניה לקראת כל ארוחה. בחדר האוכל יקנו כלי אוכל מחרסינה וסכום מכסף במיוחד למען שומרי הכשרות. כלים חד פעמיים זולים נחשבים "בל ייראה ובל ימצא" באוניה היוקרתית הזו. בנוסף, בהפלגה מחיפה יוגשו לכל הנוסעים רק יינות כשרים משובחים מטובי היקבים בישראל.

המחירים של אושיאניה אינם זולים, אבל אייל כהן מציין "זו התמורה הטובה ביותר לכסף". בשייט של 12 לילות היוצא ב4.9.22 מחיפה לוונציה, המחירים החל מ3,999 $ לנוסע לחדר פנימי זוגי, שזה כאלף שקלים ליום לנוסע, פחות מחדר במלון באילת.

COSTA

האוניה החדישה ביותר בין האוניות שיפליגו מחיפה היא האוניה קוסטה ונציה שהושקה במרץ 2019, והפליגה מאז כשנה בלבד. האנייה במשקל 134 אלף טון, והיא כוללת 20 קומות (מתוכן 14 קומות מגורים), 5,260 נוסעים ועוד 1,278 אנשי צוות.

האוניה מעוצבת בהשראת העיר ונציה, החל מאולם המבואה שמזכיר את כיכר סן מרקו, דרך מסעדת מרקו פולו ואזור הבריכה המקורה, ועד לסיפון החיצוני המרהיב. בחלק מהערבים יתקיימו מסיבות מסיכות בסגנון קרנבל המסכות בוונציה.

באניה ישנם מסעדות, טרקלינים, ברים, בריכות, מגלשות מים, תיאטרון ומופעים, קזינו, שדרת חנויות, מועדוני ילדים, מיני גולף, מרכז כושר, ועוד מכל הטוב שעולם הקרוזים מסוגל להציע כיום.

האירוח באוניה הוא חם, לבבי, ומלא בשמחת חיים האופיינית לאיטלקים. האירוח כולל אוכל גורמה, תפריטי שף מיוחדים ומותאמים ליעדי העגינה, עגינות ארוכות שמאפשרים סיורי חוף מושקעים ומעמיקים (כולל יומיים באיסטנבול, שם האנייה תעגון בטרמינל חדש בלב העיר), מסעדות פרמיום ומגוון ברים, קזינו, חדרים מעוצבים – פנימי או עם מרפסת פרטית ועוד מבחר פינוקים.

האוניה תפליג מחיפה לארבעה קרוזים של 11 לילות, החל מ25 בנובמבר 2022. המסלול יוצא מחיפה דרומה לנמל אלכסנדריה במצרים, הירידה לחוף ולסיורים מחייבת הוצאת ויזה (45$ לנוסע). ממצרים פונה האוניה צפונה לטורקיה, שם תעגון בקושדסי, איסטנבול, ובודרום, ואח"כ תפנה דרומה לנמל לימסול בקפריסין וחזרה לחיפה.

בקוסטה ילדים עד גיל 18 מפליגים חינם. לשומרי כשרות מוצעות מנות ארוזות בחמגשיות. קוסטה מקצים גם חדר תפילה לפי בקשת נוסעים דתיים, כמו שצילמתי באחת מהפלגותיה:

 

נורביג'ן NCL

חברת הקרוזים נורביג'ן NCL, החביבה על ישראלים תגיע לחיפה רק לקראת סוף השנה. זו תהא גם הפלגה יחידה מחיפה בשנת 2022. האוניה אפיק Norwegian Epic  תצא מחיפה בתאריך 15 נובמבר 2022 למסלול בן 11 יום שיסתיים ברומא. נוסעים ישראלים יכולים לעלות על האוניה גם ברומא להפלגה שתצא לחיפה ביום 8 לנובמבר.

אפיק היא אחת מאוניות התענוגות הגדולות בעולם, והיא יכולה לארח 4,100 נוסעים (וכ2,000 אנשי צוות). בשנת 2015 היא עברה שיפוץ יסודי, ועתה היא כמו חדשה.

האוניה זוכה לביקוש רב של ישראלים, והיא פופולרית לטיולי משפחות בזכות אטרקציות רבות לילדים כמו פארק המים עם מגלשות, שביניהן מגלשת הקערה הגדולה ביותר בים, ומשחק המים SplashGolf.

נורביג'ן מציעה לנו גם ארוחות כשרות ללא תוספת מחיר, שיוגשו בחמגשיות מתוצרת קייטרינג בורנשטיין Borenstein Caterers מניו יורק, בהשגחה של הOU. החמגשיות מוקפאות באוניה, ומחוממות לקראת הארוחות. הטעם בהתאם.

בהפלגות אחדות של האפיק בעבר הוגשו גם ארוחות כשרות טריות וטעימות, ולא אוכל קפוא שהופשר. חברת התיירות הישראלית 'גולדן טורס' הכשירה אחד המטבחים על האוניה, והעלתה לסיפון גם משגיח כשרות ישראלי שעובד בצמוד לשף של האוניה.

מנכ"ל גולדן טורס, יהושע וידהורן, מנסה לארגן קבוצה של נוסעים דתיים גם להפלגה הזו, ובמקרה כזה יהיו על האוניות גם ארוחות גורמה כשרות שאינן נופלות בטעמן מהאוכל שמוגש לשאר הנוסעים. (במאמר מוסגר ראוי לציין שנשיא NCL העולמית, הארי סומר, הוא "אחד משלנו". הוא גדל בבית דתי, ובצעירותו למד בישיבה. הוא מגלה הבנה והתחשבות מיוחדים בציבור הדתי).

להפלגה שתצא מחיפה מציעה נורביג'ן מבצע של 70% הנחה לאורח שני בחדר. זאת בנוסף על ההטבות של אינטרנט חינם, חבילה של משקאות אלכוהולים ללא הגבלה, סיורי חוף חינם. חבילה הטבות זו היא בעלת ערך כספי גבוה, והיא מוצעת רק לישראליים שימהרו להזמין שייט מחיפה. לא בטוח שהטבות אלה יהיו בתוקף גם לקראת הקיץ, כי המבצעים משתנים מעת לעת.

מנו ספנות

ו"אחרון אחרון חביב"-  החברה הישראלית מנו ספנות שתפעיל 45 הפלגות מחיפה בשנה זו על אונית הקרוזים הכשרה קראון איריס Crown Iris, שיכולה לארח 2,000 נוסעים ו650 אנשי צוות. יש בה 11 קומות ובהן 750 חדרים ברמות שונות. הקומות מחוברות ב6 מעליות. נבנו בה מתקנים ואטרקציות שמתאימות לחופשות משפחתיות. מהבריכה בקומה ה11 יורדת מגלשת מים המשקיפה אל הנוף. יש בה 5 מסעדות וחדרי אוכל, אולם מופעים גדול, מועדון לילה, מגרש כדורסל, מתחם דיוטי פרי, סיפוני שיזוף, חדרי ספא, חדר כושר ומועדון ילדים, בריכות שחייה רחבות ידיים, ג'קוזי, מסלול הליכה מעגלי באורך 500 מטר, ועוד.

מנו משווקת השנה 45 קרוזים מחיפה, החל מ12 למאי, משני לילות עד 12 לילות. רוב ההפלגות יוצאות ביום ראשון בבוקר, וחוזרות ביום חמישי או ביום שישי לפני כניסת השבת. הפלגות אלה מתאימות לציבור הדתי. יעדי ההפלגות הם כרתים, רודוס, מיקונוס, סלוניקי, פיראוס ועוד מגוון יעדים ביוון, קפריסין, איטליה וקרואטיה. מנו מתכננים גם הפלגות שכוללות שבתות וחגי ישראל. מדובר בהפלגות קצרות לקפריסין בסופי שבוע, או בהפלגות ל7 לילות (8 ימים) ליעדים סנטוריני, וולוס מטאורה, אתונה וסלוניקי. וגם הפלגות של 12 לילות שיכללו יעדים באיטליה, קרואטיה ויוון.

ה"קראון איריס" הינה האוניה הכי יהודית בעולם. בעל חברת מנו ספנות, משה מנו, הוא יהודי מסורתי, והורה להפעיל את האוניה כדת. זו האוניה היחידה בעולם שעל סיפונה יש בית כנסת קבוע. הוא שוכן במיקום מרכזי בקומה החמישית, בקרבת האזורים הציבוריים. בבית הכנסת מצוי גם ארון קודש קבוע ובתוכו שני ספרי תורה, אשכנזי וספרדי. בארונות הספרים יש סידורים בכל הנוסחים, וגם ספרי לימוד והלכה. בצד ההיכל יש גם עזרת נשים מופרדת במחיצת עם וילון. עובדים במנו מספרים לי שבכל שבת יש שם מנין מכובד. בחלק מההפלגות יש גם מניינים לתפילת שחרית זה אחר זה.

למעלה: בית הכנסת הקבוע היחיד על הים באוניה קראון איריס. למטה: ארון הקודש באוניה

מוצרי המזון שמועלים על האוניה נקנים רק בארץ, עם כשרות של הרבנות. שני משגיחי כשרות נמצאים על האוניה 24/7, ואין קבלת סחורה בלי אישורם. העופות בכשרות רבנות מהדרין, והבקר בכשרות רבנות (לא-חלק). הירקות עלים מהדרין (חוץ מהכרוב) עם היתר מכירה. המשגיחים מקבלים שכרם מהרב נותן ההכשר, ולא מהחברה. לפני כל הפלגה עולה מפקח כשרות לבדוק את המזון במחסנים ובמקררים, לוודא שלא הוכנס מהצד משהו לא כשר.

בשבתות פועלים המטבחים כמו במלונות. כלומר, מבשלים לפני שבת, והחימום לפני ההגשה נעשה עם שעון שבת. לקראת כניסת שבת מבוטלים החיישנים שמדליקים תאורה במסדרונות וגם החיישנים של הדלתות החשמליות. גם המוזיקה בשטחים הציבוריים אינה מופעלת בשבת. בימים אלה נבדקת האפשרות להחליף את כל המנעולים בדלתות הכניסה לחדרים, למנעולים משולבים של כרטיס מגנטי או מפתח מיכני שאין בו חילול שבת.

נותן הכשרות של האוניה הוא הרב יצחק דיין מג'נבה. הוא מגיע שש פעמים בעונה לביקורות פתע. המלחים ורוב הצוות אינם יהודים, והרב דיין מקפיד שהם לא יורשו להעלות על האוניה מאכלים שלהם, וגם בחדר האוכל של הצוות מוגש רק מזון כשר כמו בחדרי האוכל של הנוסעים.

 

 

 

מאמרים נוספים
שתפו מאמר זה:
דילוג לתוכן