אירוח במלון זה לא רק מיטה וקירות. זו חוויה שמורכבת מהתעוררות בבוקר להתארגן לטיול יומי, וחזרה בערב להתרעננות ולמנוחה. לפיכך, החדר צריך להיות מרווח, ממוזג, מואר, ושקט. חייב להיות בו ארון בגדים, שירותים ומקלחת מרווחים, ורצוי גם קומקום חשמלי ומקרר קטן. חדר לא מתאים עלול להרוס לנו את ההנאה מהטיול בחו"ל.
אז מה כדאי לנו לדעת לפני שבוחרים מלון?
- למלונות מפוארים יש גם סודות מכוערים. למשל, חדרי המלון אינם סטריליים. לכן רצוי לא להשתמש בכוסות ובספלים שבחדר שלנו. את הכוסות המלוכלכות החדרניות לוקחות למדיח. אבל כוסות מלוכלכות רק קצת, הן מנקות באותו סמרטוט שבו ניקו קודם את האסלה, הכיור, והשולחן. לכן לכל מלון אני מגיע עם כוסות וספלים וכפיות חד פעמיים, או עם ספל נירוסטה שרק בו אני מכין לעצמי קפה או מרק.
- לפעמים יש פשפשים גם במלונות יוקרה. איך מגלים אותם? כאשר נכנסים לחדר לא מדליקים מיד את האור, ומניחים את המזוודה ליד הדלת, כי פשפשים בורחים מאור או מהמכה של המזוודה. דבר ראשון שעושים זה להוריד את השמיכות והסדינים, כי הפשפשים נוהגים להתקהל בשקעים שבמזרון. יש מי שמורחים מעט משחת שיניים על פינות המזרון. אם יש פשפשים במיטה, הם יגיעו בהקדם למשחת השיניים ונוכל לראותם. כמובן שנדרוש להחליף חדר.
- יש מלונות שבהן החדרניות מסדרות את החדר ביסודיות רק כאשר האורחים עוזבים את המלון, וכל עוד אנו נשארים במלון הן מנקות את החדר רק באופן שטחי. אם אנחנו רוצים שהחדרניות יחליפו לנו את המגבות המשומשות, עלינו להשליכן לרצפה. (את המגבות. לא את החדרניות).
- רובנו מזמינים חדר באמצעות אתרי אינטרנט כמו בוקינג או אקספדיה ודומיהם. עלינו לדעת שאתרים אלה דורשים מהמלונות עמלות על כל הזמנה. המלונות הראשונים ברשימות בוקינג הינם אלה שמשלמים את העמלות הגבוהות ביותר, לפעמים אף 50% מהתשלום שלנו. כמובן שהמלונות מגלגלים עלינו את הוצאותיהם על הקומיסיון. ישנן שתי שיטות מקובלות לחסוך בהוצאות אלה: האחת, לאחר שבחרנו מלון באתר בוקינג, מתקשרים למלון להזמין ישירות. השניה, להזמין באמצעות סוכן נסיעות. לסוכני נסיעות יש קשרים עם רשתות מלונות שמעניקים להם הנחות גדולות, שבהן יכולים הסוכנים להתחלק איתנו.
- כאשר אתם מתכננים חופשה, אל תזמינו חדר באמצעות אותו המחשב שבו חיפשתם מלון. לאחר שתמצאו את המלון הרצוי, בצעו הזמנה ממחשב אחר. אתרי הזמנות יודעים לזהות את הURL של המחשב שלנו, וכבר יודעים שאנחנו מחפשים מלון בעיר מסוימת ובתאריך מסוים. הם הופכים אתנו ל"לקוח שבוי" שלהם. האתרים האלה גם קשורים ביניהם בבעלות צולבת ושיתופי פעולה. כאשר נגלוש למלון אחר, יציגו לנו אותו חדר במחיר יקר יותר. כאשר נחזור לדף המלון הראשון שראינו, נגלה שמישהו אחר כבר הזמין, אבל "נותרו רק שני חדרים" במחיר גבוה בהרבה. אל תהיו פראיירים שלהם. כאשר תחליטו על המלון הרצוי, תוכלו להזמין בו חדר במחיר זול יותר באמצעות מחשב שהאפליקציה של בוקינג איננה מזהה.
- אין לסמוך על הצילומים של המלון. עדיף לחפש תמונות שהעלו אורחים ברשתות החברתיות. אם אנו רואים פרסום של מלון שמראה רק את הנוף סביבו, ולא את החדרים, סימן שיש להם מה להסתיר. מלון כזו לא בשבילנו.
- הזמן הטוב ביותר להגיע למלון הוא בשעות אחר הצהריים המוקדמות. מי שמגיעים בשעות הערב עלולים לגלות שרוב החדרים הטובים כבר נתפסו. מי שמגיעים בשעות הבוקר עלולים לפספס חדרים טובים שטרם פונו ונוקו.
- בקשו מפקידי הקבלה לראות תחילה את החדר. כך תוכלו לבחור את החדר הטוב ביותר עבורכם. בכל מלון יש גם חדרים עם בעיה זמנית, והם רוצים לאייש גם אותם עד התיקון. לכן פקידי הקבלה "מפילים" בהם אורחים שנראים שלא יעשו בעיות. לא נהיה הפראיירים שלהם.
- אם אנו יודעים מראש שנשאר במלון גם בשבת, רצוי לבקש חדר בקומה נמוכה, כדי שלא נשתמש במעלית.
- הכרטיסים המגנטיים לפתיחת חדרי המלונות מפעילים מנגנון חשמלי שיש בו חילול שבת. אם אנחנו רואים בדלת גם חריץ למפתח מיכני, נבקש בערב שבת גם מפתח מיכני.
- בעלי ניסיון יודעים לנטרל את מנגנון המנעול המחלל שבת. סותמים את השקע במשקוף, שלתוכו נכנסת לשון המנעול. כך יכולה דלת החדר להיסגר ולהיפתח, אך לא להינעל. השיטה הקלה ביותר היא פס מגנטי שנצמד למשקוף המתכתי. אני נוהג לגזור מתמונה מגנטית שמחלקים בחתונות פס ברוחב 2.5-3 ס"מ, ומשתמש בו לכסות את החריץ. אם אין פס מגנטי כזה, אפשר למלא את השקע בחתיכות נייר טואלט שמונעים מהלשונית להיכנס.
- בד"כ דלת הכניסה הראשית למלון נפתחת ונסגרת באמצעות חיישן חשמלי מחלל שבת. לכן בערב שבת נבקש מהקונסיירז' או מדלפק הקבלה שיראו לנו את הכניסה האחורית לספקים, ונעבור רק משם בהליכה לבית הכנסת ובחזרה.
- זמן פינוי החדרים המקובל הוא בצהריים. אם עלינו לעזוב במוצאי שבת, נבקש אישור מיוחד (Late Check Out) להישאר בחדר עד רדת החשיכה. בד"כ יאשרו לנו כאשר המלון אינו עמוס. לפעמים ידרשו תשלום. אם הם לא מסכימים, אפשר לעזוב את החדר בשעת הצ'ק אאוט, ולהפקיד את המזוודות שלנו בידי הקונסיירז' עד למוצאי שבת.
- יש הבדל בין "כולל ארוחת בוקר" Breakfast included הכלולה במחיר, ובין "זמינה" Breakfast available שעליה נידרש לשלם תוספת.
- הוצאת מזון מחדר האוכל נחשבת חוסר נימוס חזירי. המלונאים לא אוהבים לראות אותנו מכינים בארוחת הבוקר גם כריכים לארוחת הצהריים. אל תעשו זאת, או לפחות עשו זאת בצנעה ובסתר.
- כדאי לבקר בחדר הכושר אפילו אם אנחנו לא מתעמלים. יש שם בקבוקי מים מינרלים, פירות, וחטיפים בחינם.
- המלונאים מתייחסים טוב יותר ללקוחות בוקינג ואקספדיה לעומת אורחים שמגיעים ישירות. המלונאים רגישים מאוד לביקורות שליליות שכותבים אורחים באינטרנט, כי משובים משפיעים על היקף ההזמנות העתידיות לאותו מלון. בנוסף, בוקינג מענישים מלונות על ביקורת שלילית בהרחקתם לתחתית הרשימה.
- עלינו לבדוק ביקורות ופידבקים שכתבו אורחים במלון, ולהבין מה היתרונות והחסרונות מבחינתנו. אתרים כמו בוקינג מספקים ביקורות שכתבו אורחים, אבל עדיף להיכנס לגוגל ולהקליד את שם המלון בתוספת המילה review.
- יש יתרון בהזמנה באמצעות סוכן נסיעות ישראלי, כי במקרה של ביטול ההזמנה אנחנו זכאים לחוק הגנת הצרכן. בנוסף, המלונות מתייחסים יפה לבקשות שינויים מצד סוכני נסיעות שמביאים להם הרבה לקוחות, אבל אורחים שהגיעו בעצמם עלולים להיתקל בהתעלמות ובזלזול. כאשר אנו מבקשים החזר כספי הם מצפצפים עלינו.
- כאשר אנו עושים השוואת מחירים, יש לוודא האם המחיר כולל מסים שונים, או שזה בתוספת. בלי זה יתכן שנשווה מין בשאינו מינו.
- אם אתם חוגגים אירוע כמו יומולדת או יום נישואין או מתכננים הצעת נישואין או ירח דבש, כדאי להודיע מראש למלון בעת ההזמנה. מלונאים נוהגים לפנק את החוגגים אצלם בבקבוקי שמפניה או מגשי פירות ושוקולדים.
- עדיף לחכות עם הזמנת החדר עד לרגע האחרון. זאת בגלל שהמחירים יורדים ככל שמתקרב מועד ההגעה שלנו, כי המלונאים רוצים לאכלס חדרים שנותרו פנויים. הטיפ הזה לא יעיל בזמנים של תפוסה רבה בשיאי העונות ובמועדים שבהם מתקיים בעיר כנס גדול או תחרות ספורט בינלאומית. לכן עלינו לבדוק באינטרנט גם מה עומד לקרות ביעד שלנו.
- עלינו לשים לב למיקום המלון. עד כמה הוא רחוק ממרכז העיר ומבית חב"ד. ככל שמתרחקים ממרכז העיר המחירים יורדים. אבל העלויות של מוניות שנצטרך להזמין הופכות את ההפרש לבלתי משתלם.
- מחיר המלון עלול להשתנות גם אחרי שבצענו הזמנה. יש באינטרנט אתרים כמו PRUVO שעוקבים אחר השינויים, ומתריעים לנו על ירידת מחיר לחדר שהזמנו. לפעמים משתלם לבטל את ההזמנה המקורית, ולהזמין שוב אותו חדר במחיר נמוך יותר.
- ברשתות מלונות רבים יש 'מועדון חברים' עם הרשמה בחינם. הצטרפו למועדונים אלה אפילו אם אינכם מתכוננים לשוב לאותו מלון. חברות במועדון מגדילה את הסיכויים לשדרוג, ועוד הטבות ומתנות שהרשתות מחלקות לחברי המועדון אף במלונותיהן במדינה אחרת. יש מלונות שבהם אפשר לשלם בנקודות של מועדוני הנוסע המתמיד בחברות תעופה שונות, ולפעמים אף בנקודות של אל על.
- בענף המלונאות מקובלת תופעה של רישום יתר (Over Booking), שבה המלון מקבל הזמנות בכמות גדולה יותר ממספר החדרים שלו. המלונאים עושים זאת בידיעה שכמעט תמיד יש ביטולים ברגע האחרון. יתכן שלמרות שעשינו הזמנה, כאשר אנו מגיעים למלון אומרים לנו שהמלון כבר מלא ואין עוד חדרים. בד"כ המלון יציע על חשבונו מלון סמוך באותה רמה.
- במקרים כאלה המלונאים מתחשבים יותר בחברי המועדון שלהם ובאורחים שהזמינו חדרים יקרים יותר, ואילו את השאר הם נוטשים. במקרים של רישום יתר משתדלים המלונות לא לפגוע בלקוחות שהזמינו דרך בוקינג, כי חברת בוקינג מענישה מלונות שעושים רישום יתר.
- הזהרו ממלכודת "ביטול חינם". יש לבדוק את האותיות הקטנות לגבי מועד הביטול חינם. לפעמים ה"חינם" זה רק לביטול של עד חודש לפני ההגעה, ולאחריו יחייבו אותנו בקנסות.
- לבתי מלון שנפתחו רק לאחרונה אין הרבה פידבקים באינטרנט. כדי לחפות על החיסרון בביקורות חיוביות, נוהגים מנהלי מלונות חדשים להתחנף לאורחים במיוחד, בשדרוג לחדרים טובים יותר, גמישות בהזמנות ומחירים, מתנות ודילים.
צילומים באדיבות Schloss Elmau Luxury Spa Retreat