ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח”כ יעקב מרגי, דנה היום בנושא החזרת כספים ששולמו עבור טיסות שבוטלו בגלל הקורונה. עדיין אין החלטות, והדיון בנושא יימשך בשבוע הבא.

החוק הישראלי המקובל כיום קובע שחברת תעופה חייבת להחזיר לנוסעים את דמי כרטיס הטיסה שבוטלה בתוספת פיצוי שנע מ1,300 שקלים ועד 3,100 שקלים. את התשלום חייבת חברת התעופה לשלם בתוך 21 יום.

חברות התעופה מבקשות לתקן את החוק, לפחות באופן זמני, בגלל משבר הקורונה. את הפיצוי הן מבקשות לבטל בכלל, את ההחזר על כרטיס הטיסה הם מבקשים להחליף בזיכוי לרכישה עתידית מהם. ואת זמן חובת התשלום להאריך ל90 יום.

חברי הכנסת מחפשים את האיזון בין בקשות חברות התעופה, ובין האינטרסים של לקוחותיהן.

מנכ"ל חברת התעופה ישראייר, אורי סירקיס, אמר שחברתו נדרשת להשיב 9 מיליון דולר ללקוחות שטיסתם בוטלה. האו אמר עוד שבישראייר מציעים ללקוחות שטיסתם בוטלה שלוש חלופות, שלדעתו מתאימות גם לתיקון המוצע לחוק הקיים. הוא הסביר כי החברה מציעה שובר בשווי של 25% יותר מהסכום ששולם, אופציה של השארת הכסף בידי החברה "לטובת התלבטות" או החלטה עתידית עם הגדלת הסכום ב-15%, או קבלת הסכום במלואו.

נציג אל על, דן פוגלמן, אמר "אין לנו יכולת תפעולית להחזיר הכסף ללקוחות". אל על מנסה להשיג הלוואה של 400 מיליון דולר, ובינתיים היא מחזיקה יותר ממיליארד שקלים שקבלה תמורת כרטיסי טיסות שבוטלו. לדבריו, מרבית הסכום בהלוואה שאל על מבקשת מהבנקים מיועד להחזרים ללקוחות.

עו"ד שירלי קציר, המייצגת חברות תעופה, הסבירה כי החוק יאפשר להשיב לחברות התעופה את האוויר לנשימה. עו"ד אייל דורון, המייצג את חברת ראינאייר, אמר: "הוראת השעה הזמנית הזו תביא ליציבות מבחינת הנוסעים ומבחינת מערכת המשפט, בכך שהיא תחסוך 90%-100% מהתביעות ומהמחלוקות המשפטיות שיתעוררו בנושא".

נציג רת"א, ישי דון יחיא, אמר בדיון: "אנחנו חושבים שחברות התעופה צריכות להחזיר כסף ללקוחות, אבל אין להן כסף בקופה. אם הן יחזירו הכול, הן יפשטו רגל, ולא יהיה מה להחזיר".

מנכ"ל יאט"א בישראל, קובי זוסמן, אמר "במשך שלושת החודשים האחרונים יש פה 114 חברות תעופה הפועלות בישראל, כל חודש חברות התעופה עושות מאמצים אפילו הייתי אומר כבירים להשבת כספים".

לעומתם, נציג התאחדות סוכני הנסיעות, עו”ד דרור שטרום, טען בדיון: "הצעת החוק הזו הוא פגיעה קשה בציבור הצרכנים. משרד התחבורה פועל פה כרגולטור די שבוי בידי חברות התעופה. בפני הוועדה לא מופיע הנתון של מה הסכום של הלקוחות שמעוכבים. לא יכול להיות שיבואו לצרכנים, שחלקים מהם מובטלים, יבקשו מהם אשראי לתקופה של פי 3 בלי להבין מה הפיצוי. אם מישהו רוצה לקבל אשראי יש לזה מחיר”.

דוד מלובני, מעמותת "תעופה נבונה", הציע להוסיף להצעת תיקון החוק גם סעיף של קנסות איחורים, כמו שמקובל באיחור על תשלומי קנסות תעבודה ודו"חות חניה.

עופר מרום, מנכ"ל המועצה לצרכנות: המועצה לצרכנות מתנגדת להמשך פגיעה בצרכנים, אולם מסכימה  לביטול הפיצוי לנוסע בתקופת חירום. אולם לעניין העיכוב במתן החזר התמורה עבור כרטיס שבוטל, הצעת החוק אינה מאוזנת דיו, שכן עיכוב השבת הכספים גורם לנזק כבד לציבור, ומעביר את הסיכון והמימון של חברות התעופה על כתפיו, כאשר המדינה היא זו שאמורה לפעול שחברות התעופה לא יקרסו בשל המצב.

 

 

 

כתיבת תגובה

דילוג לתוכן