חברת השייט רויאל קריביאן ביטלה את ההפלגות האוניה אודיסיאה מחיפה, שהיו צפויות להחנך בעוד כשבועיים. בהודעה רשמית של החברה נאמר שהסיבה היא "עקב המתיחות בישראל ובאזור, הספינה לא הצליחה להשלים את ההכנות הנדרשות כדי להתחיל לפעול מחיפה". כעת צפוי גל תביעות משפטיות נגד החברה.

ההכרזה של רויאל על הפלגות קבועות מחיפה נחשבת בתיירות הישראלית אירוע היסטורי. לא פחות!  מטיילים ונופשים רבים מאוד מצפים זה שנים להפליג לשייט תענוגות בלי הצורך המייגע והיקר לטוס לנמלים באירופה או באמריקה, משם יוצאים מסלולי ההפלגות. בציבור המטיילים הדתיים הציפיות הרקיעו לשמיים לאחר שנציג רויאל בישראל, אורי שנבל, הכריז שהאוניה אודיסיאה תהיה ידידותית לדתיים, ויהיו על סיפוניה גם בית כנסת ושתי מסעדות כשרות, אחת בכשרות רגילה ואחת כשרה למהדרין.

האודיסיאה עוגנת ליד הרציף בנמל חיפה

ההפלגות הצפויות מחיפה זכו להצלחה מסחרית אדירה, וכ-30,000 ישראלים כבר רכשו כרטיסים. כעת כשבוטלו ההפלגות, יש לקוות שהם לא הפסידו כספם. חברת רויאל קריביאן הודיעה: "הנוסעים והאורחים הרשומים בהפלגות שיושפעו מהחלטה זו מקבלים בימים אלה מידע וסיוע על תהליך ההחזר".

נציין שבמקרים של ביטולים באחריות חברות שייט, מקובל להציע ללקוחות 3 אפשרויות: א- החזר מלא של התשלום. ב- שובר זיכוי בסכום 125% מהתשלום, לרכישת כרטיס לכל הפלגה אחרת של אותה חברה. כנראה כאן הזיכוי יהיה בתוקף עד ספטמבר 2022, למי שיזמינו הפלגה חילופית עד אפריל 2022. ג- אפשרות להפליג מלימסול על אוניה אחרת של רויאל, וקבלת פיצוי כספי מסוים על הצורך לטוס לקפריסין לצורך ההפלגה. (שמועות על פיצוי של 400$).

לפי התוכניות, האוניה אודיסיאה נבנתה להפליג באזורי האיים הקריביים. היא הושקה לאחרונה בתקופה שרוב אוניות החברה עומדות מושבתות במיאמי בגלל מגפת הקורונה. מכיון שמצב התחלואה בישראל טוב יותר מארה"ב, ויש בישראל רעב לטיולים, הגיעו להחלטה עיסקית להשיט עליה נוסעים ישראלים. עדיף שהאוניה תפליג ותכניס כסף, במקום להיות מושבתת בעגינה למזח במיאמי. רעיון מעולה!

כאמור, ההסבר של רויאל קריביאן לביטול ההפלגות הוא "המצב הבטחוני". אבל אם באמת רק המצב הבטחוני מונע את ההפלגות, אפשר היה לדחות את הפלגת הבכורה עד לאחר הפסקת האש. לפיכך נראה לנו שמתחת לפני השטח מסתתרות סיבות נוספות.

מתברר שהתוכניות הנהדרות להפלגות מישראל עלו על שירטון של חיסונים. ממשרדי הבריאות והתחבורה נמסר שלפני שה'אודיסיאה' הפליגה לישראל בסוף חודש מרץ, הם הציבו לחברת רויאל קריביאן תנאים לשמירה על בריאות הנוסעים הישראלים: שכל צוות האוניה יהיו מחוסנים, לעבוד לפי תקן CDC, ושרק נוסעים מחוסנים ירשו לעלות על האוניה. דובר החברה הכחיש שהיתה דרישה כזו ממשרד הבריאות. כאשר הגיעה האוניה לחיפה בחודש אפריל, התברר שרוב אנשי הצוות לא היו מחוסנים. אותם עובדים לא הורשו לרדת מהאוניה לרציף בחיפה. כשבוע לאחר מכן עלו אנשי משרד הבריאות על האוניה, ולאחר בדיקה הודיעו שלא יאפשרו העלאת נוסעים ישראלים עד למילוי הדרישות. כפי הנראה זו הסיבה האמיתית לביטול ההפלגות, ולא המצב הבטחוני.

פאדיחה אחרת היתה כאשר אודיסיאה "טבעה" בים ההלכה. נציגי רויאל קריביאן בישראל הכריזו על מטבחים כשרים על האוניה. הם עשו זאת מתוך רצון טוב להעניק שירות מיטיבי לכלל הנוסעים, לרבות הציבור הדתי. בתום ליבם חשבו שהמטבח יכול להיות כשר, כמקובל בהפלגות בינלאומיות. כידוע, ישנן חברות תיירות שמארגנות קרוזים לקבוצות דתיות, כמו כושריקה, שמכשירות מטבח על האוניה.

אבל מנהלי רויאל לא הכירו את הסוגיות ההלכתיות לגבי הפלגות בשבתות. יש פוסקים מחמירים שאוסרים לעלות על אוניה אף בימי החול אם ההפלגה תימשך גם בשבת, ויש פוסקים שמתירים להפליג בקרוזים בשבתות, בעזרת "גוי של שבת". הרבנים המקילים מתירים הפעלת מטבח ואוניה בשבתות רק כאשר הנוסעים היהודים הם מיעוט בתוך רוב גדול של גויים. הרמב"ן כותב: "בספינה שרובה נוכרים, וישראלים מועטים נכנסים בה, כיון דרובה נוכרים, על שם הנוכרי היא נעשית". גם מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל פסק: "כשהספינה מופעלת על ידי גויים, ורוב הנוסעים הם גויים, אז מותר להפליג" (חזון עובדיה, שבת ח"א עמוד קז). בקרוזים של אודיסיאה מחיפה צפוי שרוב הנוסעים יהיו יהודים. לא מצאתי אף פוסק שמתיר את הפתרון "גוי של שבת" במצב כזה.

נודע לי שבינתיים פנו רויאל לרבנים המומחים ביותר בישראל בתחום הקרוזים. אותם רבנים (שמותיהם שמורים במערכת) בדקו, וסירבו להעניק תעודת כשרות. שום רב אורתודוקסי הגון לא יתן להם תעודת כשרות אפילו כאשר כל המוצרים במטבח כשרים.

לפני כחודשיים הסברתי זאת לאורי שנבל, מנכ"ל 'סנורמה', שמייצגת את רויאל בישראל. נושא הכשרות אינו באחריות סנורמה, שהיא נציגת מכירות שמטפלת בכרטיסים בלבד, ואילו האופרציה של התפעול והגסטרונומיה מתבצעת מהמשרדים הראשיים במיאמי. בקשתי להפנות אותי לאנשים המתאימים בארה"ב, כדי להציע להם פתרון הלכתי. הנציג בארץ לא נתן לי שם של איש קשר. הצלחתי להגיע אליהם באמצעות סיטונאי תיירות דתי אמריקאי שהציג להם את הבעיה והפתרון, אבל הם העדיפו להתעלם.

פניתי פעמים רבות לסנורמה ולחברת לניאדו תקשורת שמייחצנת אותם, אך הם התחמקו מתשובות. בחודשים האחרונים ביקשו ממני שוב ושוב לא לפרסם את הבעיות ההלכתיות, ומרחו אותי בתשובה: "הבעיות מטופלות במשרד הראשי במיאמי. יש התקדמות, ובשבוע הבא נפרסם הפתרונות". אפילו ביום שישי האחרון, ערב פרשת "במדבר", שמעתי שוב תשובה זו. בשבועות האחרונים דובר קשרי תעופה וסנורמה מסנן את שיחותיי, ואף אינו עונה על ווצאפים ומיילים.

בשבוע שעבר החלו לגייס משגיחי כשרות לאוניה אודיסיאה באמצעות רשתות חברתיות בישראל. מאחורי הגיוס עומד הרב יוסף יוזביץ מקרית מלאכי, שלדבריו פועל מטעם גוף כשרות בשם "KF- Kosher Faciliator" ממיאמי. בדקתי ברבנות הראשית לישראל וברבנות במיאמי, והתברר שאינם מכירים גוף כשרות כזה. גם אצל "הרב גוגל" אין שום מידע עליהם.

הסיפור הגדול מבחינת הציבור הדתי הוא שרויאל הסתירו מאיתנו את בעיות הכשרות. אולי כדי שיוכלו להמשיך להטעות לכאורה את הלקוחות, ולמכור עוד כרטיסי הפלגה גם לציבור הדתי. עכשיו, כאשר נחשפת האמת בכתבה זו, הם צפויים לגל של תביעות משפטיות מלקוחות שירגישו מרומים. בנוסף, התדמית החיובית שלהם עומדת לחטוף מכה לא קטנה, שעלולה לפגוע בעיסקי החברה בישראל ובחו"ל.

מעבר לתביעות האזרחיות, יש פה גם חשדות לפלילים, לכאורה. נציגת רויאל קריביאן בישראל היא חברת 'סנורמה', שנרכשה בשנה האחרונה על ידי חברת 'קשרי תעופה'. 'קשרי תעופה' היא חברה ציבורית, שהחוק מחייב אותה להודיע לבורסה על התפתחויות עיסקיות. הם אכן הודיעו לבורסה על ההפלגות מחיפה, אך לא טרחו לעדכן במועד גם על בעיות שהתגלעו במימוש ההחלטה. אי מסירת הודעה כזו מהווה עבירה פלילית על חוק ניירות ערך. בנוסף, מכירת כרטיסים והכרזה על "קרוזים כשרים" כאשר אין תעודת כשרות, מהווה עבירה פלילית על חוק הונאה בכשרות.

ישעיהו הנביא אמר "וַיִקָוו לעשות ענבים, ויעש בְּאוּשים" (ב/ה). לחברות רויאל וסנורמה היו רעיון גדול וכוונה טובה להפעיל הפלגות כשרות מחיפה, וכעת צפוי להן בלגן משפטי. חבל! כי יש פתרון הלכתי לבעיות, אבל הן לא אבו לשמוע.

דובר קשרי תעופה וסנורמה מוסר תגובה לקונית: "כרגע נושא הכשרות כבר לא רלבנטי".

נשיא רויאל קריביאן, מייקל ביילי, אומר: "אנו מבינים את האכזבה העלולה להגרם לנופשים הישראלים שאותם צפינו לקבל בספינה, אבל ההחלטה על השינוי משקפת את המחויבות החזקה שלנו להציע נופש שהוא בטוח ובאותה מידה בלתי נשכח. אנו מקווים להמשיך לראות את האורחים הישראלים שלנו בספינות אחרות באזור ובעולם. האורחים שלנו, הצוות, והקהילות בהן אנו מבקרים, תמיד יהיו בראש סדר העדיפויות שלנו. זו החלטה מאתגרת אבל עלינו להיות מהירי החלטה בסביבה הנוכחית"

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
דילוג לתוכן