אחד הדברים שיקבעו אם הטיסה שלנו תעבור בנעימים או שתהיה סיוט, הוא המיקום שלנו במטוס.
כיום ניתן להזמין מקום ישיבה מראש בצ'ק-אין מקוון באינטרנט, או בצ'ק-אין בטרמינל מול דיילת הקרקע. בשנים האחרונות יש חברות שגובות תשלום עבור מקום מועדף. לפי ניסיוני, בטיסות ארוכות שווה להוסיף עוד כמה דולרים על הפינוק הזה. אבל גם אם אנחנו לא רוצים לשלם, עדיין יש אפשרויות לישיבה נוחה יותר בטיסה.
איזה מקומות כדאי לבקש, ומאילו מושבים עדיף להימנע? תחילה נגדיר מהו מושב טוב:
- יש מרווח נוח לרגליים, ואפשר למתוח אותן.
- קל לקום ממנו כדי ללכת לשירותים או להסתובב במטוס.
- אפשר לראות ממנו את הנוף בחוץ.
- נהיה בין הראשונים לקבל את הארוחה בזמן חלוקת האוכל.
- לא רחוק מידי מהשירותים.
- שעגלת הדיוטי פרי תגיע אלינו לפני שנוסעים אחרים רוקנו אותה.
- שלאחר הנחיתה נהיה בין הראשונים לצאת מהמטוס.
ומהו מושב רע?
- כשהברכיים שלנו נלחצות אל משענת המושב שלפנינו, והמשענת של המושב שלפנינו קרובה מידי לפרצוף שלנו.
- מושב אמצעי שבו אנחנו נדחסים בין שני נוסעים אחרים.
- קרוב לשירותים, ומריחים כשנוסע יוצא מהשירותים.
- תינוקות בוכים וצורחים לידינו.
לאור זאת כדאי לדעת שהשורה הראשונה במטוס היא הטובה ביותר, בגלל שבה יש יותר מקום לרגליים, מקבלים ראשונים את האוכל והדיוטי פרי, ויוצאים ראשונים מהמטוס. (המושבים מסומנים בטבלה שלמטה בצבע סגול).
גם המושבים בשורות ליד יציאת החירום טובים ומבוקשים. (המושבים מסומנים בשרטוט שלמטה בצבע ירוק). הרווח בין השורות האלה גדול יותר, כדי שבמקרי חירום יהיה מעבר וגישה לפתחים, והם לא ייחסו ע"י נוסעים שקשורים לכיסאם. יש מטוסים עם שתי שורות מול יציאת החירום. שתיהן טובות, אך השורה הקדמית מהשתיים קצת פחות טובה, כי בה אי אפשר להשעין אחורנית את משענת הגב, כדי לא לחסום את המעבר.
בשאר השורות יש מי שמעדיפים לשבת ליד החלון ולצפות בנוף. (המושבים מסומנים בשרטוט שלמטה בצבע צהוב). לחובבי החלונות כדאי לבחור מקום בשורות הקדמיות או האחוריות של המטוס, לא בשורות המרכזיות שבהן הנוף מוסתר ע"י הכנפיים. במושבים אלה קל יותר לנמנם, כי אפשר להניח את הכרית על החלון או הקיר.
יש גם מי שמעדיפים לשבת ליד המעבר (המושבים מסומנים בשרטוט שלמטה בצבע תכלת), בכסאות שנקראים גם "המושב הבריא". יש תופעה רפואית שנקראת "תסמונת מחלקת נוסעים" או "פקקת טיסה" או "פקקת הוורידים העמוקים". בישיבה ממושכת ללא תנועה בטיסות ארוכות הרגליים שלנו עלולות להתנפח כי חלק מהדם נשאר בוורידים וזרימת הדם מואטת. כך עלולים להיווצר קרישי דם בוורידים. מי שיושב במעבר יכול לקום ממקומו בקלות מידי חצי שעה, למתוח שרירים, ולהמריץ את מחזור הדם. גם מי שיושבים באותה שורה יכולים לקום ולעמוד במעבר, אבל זה לא נעים להטריח את הנוסע שיושב לידך שיקום למענך, במיוחד לא כאשר הוא מנמנם.
המושבים הכי גרועים הם האמצעיים בכל שורה, שמסומנים בשרטוט למעלה בצבע אדום. (נקראים גם "מושב ליצים", (מהפסוק "אשרי האיש אשר במושב ליצים לא ישב"). אנחנו נדחסים בין שני נוסעים, לפעמים שמנים, ולעתים יתנהל מעין "קרב" על השימוש במשענת היד. אבל זו אינה גזירה משמיים (תרתי משמע). רוב הטיסות אינן מלאות, ויש מושבים פנויים ליד מעברים וליד חלונות. אם נבקש בנימוס מהדיילת להחליף מקום, כנראה שתיעתר לנו.
גם השורות שמאחורי מחיצה אינן טובות. אין לפנינו עוד מושב שמתחתיו נוכל למתוח את הרגליים, או להניח תיקי יד וחפצים. המושבים בשורה זו צרים יותר, כי משענות היד רחבות מהרגיל, בגלל שבתוכן מקופל המגש. כשפותחים את טבלת השולחן הוא קטן יותר מהשולחנות בשורות רגילות.
על המחיצה יש מתקן לתליית עריסה לתינוק, ושם ממקמים תינוקות בכייניים, שמפריעים לישון. לפעמים האימהות גם יחליפו לידינו חיתולים מצחינים. גם לא נוח לצפות משם בסרט שמוקרן בטיסה.
השורות האחרונות במטוס (מסומנים בשרטוט למעלה בצבע בורדו). נחשבות הכי גרועות בגלל שבהן מרגישים יותר את טלטולי המטוס במערבולות אויר. גם הרעש בהן חזק יותר, כי הן נמצאות מאחורי המנועים. המשענות של השורה האחרונה צמודות לקיר השירותים, ולכן אין אפשרות להישען אחורה. היושבים בשורות האחרונות מקבלים אחרונים את האוכל, ולפעמים נשארות רק שאריות שנוסעים אחרים לא רצו. היושבים בשורות אלה גם "נהנים" מהניחוחות שעולים מהשירותים ומהמטבח שבסוף המטוס. ואחרי הנחיתה, יושבי השורות האחוריות יהיו האחרונים לצאת מהמטוס.
סימון המושבים והשורות משתנה ממטוס למטוס. למשל, יציאת החירום במטוסי בואינג 737 נמצאת בשורה 15, אבל במטוסים אחרים זה בשורות אחרות. לפני שאנו מזמינים מושב כדאי להיכנס לאתר seatguru.com לחפש שירטוט פנימי של המטוס שלנו, ולפי זה להזמין.
בכל מקרה חשוב להזמין מראש מקום ישיבה, אפילו במיקום גרוע. הזמנת מושב מראש מבטיחה שנעלה למטוס גם במקרה של תפוסת-יתר ((Over Booking. הנוסעים שלא הזמינו מקום יהיו הראשונים שלא יעלו על הטיסה.
אבל לא תמיד אפשר להזמין מקום מראש. לאל-על יש הסכמי "קוֹד שֶרִינְג" עם חברות תעופה שמטיסות נוסעים שרוכשים כרטיס באל-על. למשל, בכל טיסותיי למדריד עם כרטיס שקניתי באל-על, מצאתי עצמי טס במטוסים של חברת איבריה. אל-על לא יכולה לשלוט במיקום נוסעיה במטוסים של חברות אחרות.
ולסיום, סוד מקצועי: אפשר לשנות את מקום הישיבה בשלב הצ'ק-אין, ואפילו בתוך המטוס. בד"כ נראה באינטרנט שהמושבים ליד יציאת החירום כאילו "תפוסים". יתכן שכבר הקדימו אותנו, אבל יש גם סיכוי שהם בכל זאת פנויים עדיין. הכיצד? המקומות ליד פתחי החירום מיועדים לנוסעים שיש להם כוח לפתוח את הדלת הכבדה. חברות התעופה מונעות להזמין אותם באינטרנט, כי אינם יודעים מה מצבנו הפיזי, אא"כ המחשב שלהם מזהה אותנו כנוסעים שכבר ישבו ליד יציאת החירום. לפיכך, רק במהלך הצ'ק-אין דיילות הקרקע מעניקות את המושבים האלה לפי מראה עיניהן. אם נקדים להגיע לדלפקי צ'ק-אין, אולי נזכה באחד המושבים "התפוסים" בשורה של יציאת החירום. לפעמים לאחר שכל הנוסעים התיישבו במקומותיהם, נראה ליד יציאת החירום מושב פנוי. אם נבקש יפה מהדיילת לעבור למושב הזה, יש סיכוי שהיא תאפשר לנו לעבור.
כל הזכויות שמורות לאתר ותוליכנו לשלום